همدردی کشورهای حاشیه خلیج فارس با امارات

نویسنده

» گزارشی از گلف نیوز

شش وزیر امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته برای بحث و گفتگو در مورد سفر هفته گذشته محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی که امارات آن را متعلق به خود می داند، در دوحه جلسه فوق العاده تشکیل دادند.

آنها ضمن ابراز همدردی با امارات اعلام کردند از همه راه های ممکن استفاده خواهند کرد تا سه جزیره متعلق به امارات، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را که توسط ایران اشغال شده است، به امارات بازگردانند.

در سی و نهمین جلسه شورای همکاری خلیج فارس، اقدام احمدی نژاد مبنی بر بازدید از ابوموسی  اقدامی تحریک آمیز و نقض مالکیت امارات بر این سه جزیره تلقی  شده است.

در بیانیه این شورا آمده است: “این اقدام مغایر با سیاست روابط مسالمت آمیز با همسایگان است و ایران باید به شکل صلح آمیزی به اشغال این سه جزیره پایان بدهد.”

وزرای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از ایران خواستند به اشغال جزایر سه گانه پایان بدهد و راهی مسالمت آمیز برای پایان دادن به این مناقشه پیدا کند در غیر اینصورت از ایران به دادگاه بین المللی شکایت خواهند کرد.

عبدالله بن زیاد آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات، نماینده این کشور در سی و نهمین جلسه فوق العاده  شورای همکاری خلیج فارس به ریاست وزیر امور خارجه عربستان، سعود الفیصل، گفت که ایران با اشغال جزایر سه گانه امنیت بین المللی و صلح در منطقه به خطر می اندازد و سه جزیره در تنگه هرمز قرار دارند که 40 درصد نفت جهان از آن می گذرد.

 

روز گذشته، محمود احمدی نژاد در تهران گفت که ایران با قدرت هر تهدیدی که سرزمین های مشروع این کشور را تهدید کند، پاسخ می دهد. احمدی نژاد بطور مشخص درباره تنش های تازه که از سفر اخیرش به ابوموسی ایجاد شده است، صحبتی نکرد.

او گفت ایران ترجیح می دهد با کشور های عرب همسایه برای ایجاد امنیت در خلیج فارس و مقابله با دخالت دولت های خارجی ، همکاری کند. وی گفت کلید ثبات خلیج فارس، همکاری کشور های منطقه است.

یکی از مشاوران شورای همکاری خلیج فارس، روز یکشنبه از دیدار احمدی نژاد از ابوموسی انتقاد کرد و گفت که این اقدام باعث تحریک کشور های خلیج می شود.

علی سالم الدقباسی، رییس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عربی نیز با صدور بیانیه ‌ای مدعی شد که بازدید رییس جمهور ایران از ابوموسی بیانگر حسن نیت ایران و تلاش آن برای ایجاد روابط دوستانه و حسن همجواری با امارات و سایر کشورهای منطقه نیست.

گلف نیوز، 18 آوریل