پشت ویترین - تازه های بازار کتاب...

نویسنده
نسرین تبریزی

 

غرامت مضاعف

نویسنده : جیمز ام. کین

مترجم : بهرنگ رجبی

تعداد صفحات : 151 صفحه

قیمت : 3800 تومان

انتشارات : چشمه

غرامت مضاعف عنوان رمانی‌ست نوشته‌ی جیمز ام. کین، این رمان به همراه رمان دیگر او یعنی پستچی همیشه دوبار زنگ می‌زند، جزو مشهورترین رمان‌های نوآر تاریخ ادبیات هستند. جی ام کین را آغازگر رمان نوآر امریکا دانسته‌اند؛ بیلی وایلدر از روی این رمان اثر سینمایی مشهوری ساخته. غرامت مضاعف داستان مامور بیمه‌ای‌ست که از سر اتفاق به «خانه‌‌ی مرگ» پا می‌گذارد و در این خانه با زنی آشنا می‌شود و این آشنایی منجر به جنایت و کشتن شوهر زن توسط زن و مامور بیمه می‌شود. نقشه‌ای که مامور بیمه، همراه با خود زن، هم برای تصاحب مبلغ بیمه‌ی شوهر زن و هم برای تصاحب خود زن اجرا می‌کند. آن‌ها به اتفاق نقشه پیچیده‌ای برای کشتن شوهر زن می‌کشند و اجرا می‌کنند اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و داستان پیچش‌ها و پیچیده‌گی‌های بیشتری دارد. شخصیت‌های رمان غرامت مضاعف شخصیت‌های پیچیده‌ای هستند و نویسنده در هر ماجرایی از داستان نکته‌ی تازه‌ای برای غافل‌گیر کردن خواننده‌ی خود کنار گذاشته‌است. رمان غرامت مضاعف رمان خواندنی و اثرگذاری از آب درآمده‌. غرامت مضاعف را نشر چشمه تاز‌گی‌‌ها منتشر کرده است.

 

آقاپری

نویسنده: جمیله مزدستان

تعداد صفحات : 160 صفحه

قیمت: 4500 تومان

نشر: آموت

این کتاب شامل 12 داستان کوتاه است که اغلب آن‌ها محور اجتماعی دارند و در آن‌ها به مسائل جامعه‌ امروز و مسائل زنان و جوانان در قالب داستانی پرداخته شده است. همچنین به گفته‌ نویسنده، مسائل روزمره‌ جامعه‌ امروز ایران و نگاه به مسائل زنان محور اغلب داستان‌های این کتاب‌اند.

این در حالی است که البته موضوع داستان‌های این کتاب هیچ وابستگی محتوایی به یکدیگر ندارند و هر کدام به طور خاص به مسأله‌ای اجتماعی و انسانی در نسبت با مشکلاتی که انسان امروز با آن مواجه است، نگاهی طنزگونه دارد.

«آقاپری»، «راننده تاکسی»، «شام عروسی» و «دردهای بی‌درمان»،‌ نام برخی از داستان‌های این کتاب است.

جمیله مزدستان، نویسنده‌ کتاب «آقاپری»، فارغ‌التحصیل رشته‌ تاریخ اسلام از دانشگاه تهران است. او در حال حاضر دومین مجموعه داستانش را می‌نویسد که به گفته خودش، باز هم با لحنی طنز نوشته شده و به برخی مسائل سیاسی روز نظر دارد.

 

 

عروسی خونین پاریس

نویسنده : هاینریش مان

مترجم: محمود حدادی

نشر کتاب پارسه

 قیمت: 14 هزار و 900 تومان

تعداد صفحات : 584 صفحه

رمان «عروسی خونین پاریس» اثر هاینریش مان منتشر شد که به گفته مترجم این اثر با استناد به اسناد تاریخی نوشته شده و نمونه‌ای از ادبیات مهاجرت آلمان است.

هاینریش مان برادر توماس مان است که به گفته محمود حدادی خودش به تنهایی از شهرتی قابل‌توجه برخوردار است. حدادی رمان «عروسی خونین پاریس» را اثری تاریخی و یکی از برجسته‌ترین رمان‌های ادبیات مهاجرت آلمان دانست و گفت: این نوع ادبیات بر اثر دیکتاتوری هیتلر به وجود آمد که عده‌ زیادی را مجبور به ترک آلمان کرد.

حدادی افزود: نویسنده در این رمان تاریخی درباره جنگ‌های عقیدتی در فرانسه قرن شانزدهم نوشته و روابط پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها را به تصویر کشیده. این رمان بر محور زندگی هنری چهارم می‌چرخد که سعی داشت بین او دو گروه آشتی برقرار کند. داستان نویسنده مبتنی بر اسناد تاریخی است اما در مجموع مخاطب با یک رمان روبه‌رو است.

 در بخشی از این کتاب آمده: «راهی که هانری چهارم، پایه‌گذار وحدت ملی فرانسه در قرن شانزده، از کودکی تا به صاحب‌عنوانی شهریار نیک کشور خود پیمود، عصری از تاریخ این کشور را در بر می‌گیرد که در آن قتل و خشونت، دروغ و خیانت و سیاست با ابزار دشنه و زهر در زشت‌ترین شکل خود ظفرمندی می‌کرد: عصر جنگ‌های عقیدتی که هانری با منشور نانت و اعلام آزادی و برابری ادیان به آن‌ها پایان بخشید اما با این همه در پایان خود قربانی لهیب آتش آن شد. هاینریش مان این اثر را در پیری و اوج پختگی خود نوشت، و تمامی تجربیات و دانش خود را در آن گرد آورد. این اثر حجیم ثمره زندگی و ترکیب توانایی‌های هنری او و یکی از قله‌های رمان تاریخی در قرن بیستم است.»

 

 

بازی آخر بانو

نویسنده: بلقیس سلیمانی

قیمت: 5000 تومان

تعداد صفحات: 292 صفحه

نشر : ققنوس

رمان «بازی آخر بانو» نوشته بلقیس سلیمانی از سوی انتشارات ققنوس تجدید چاپ شد. این رمان اجتماعی که با استقبال خوانندگان مواجه شده؛ روایت زندگی یک دختر جوان است که با در مسیر یک ازدواج وارد دنیایی تازه می شود. این رمان برنده جایزه بهترین رمان بخش ویژه جایزه ادبی اصفهان نیز شده است.

 در پشت جلد رمان می خوانیم: «دستش گرم بود، در را که بست بازی را شروع کردم، همان جا توی هال روی زمین نشستم و چادر سفید را تا روی ابروهایم‏کشیدم‏. «به خانه بخت خوش آمدی‏» چیزی نگفتم و به اطراف نگاه کردم، خانه بزرگی بود، ظاهراً سه اتاق خواب داشت‏. خانم دکتر محمدجانی هم استاد فلسفه است و هم اهل داستان‏. این زن مرموز که در کلاس‏های فلسفه‏اش جدیتی غریب‏دارد، در بعدازظهرهای جلسه‏های داستان انسانی دیگر است: مهربان و صمیمی‏. و آیا همین نمی‏تواند دلیلی باشد برای‏گلبانو بودن او؟ زنی که خواسته و ناخواسته در دشوارترین وقایع تاریخ معاصرمان نقش‏آفرینانه حضور داشته و با این همه‏بازیگری بوده است در دست مردانی بازیگردان؛ مردانی که هر یک بنابه هوای خود حضورش را نقش و نام بخشیده‏اند…»

«بازی آخر بانو»، قصه ساده سرگذشت «گل بانو» دختر ساده روستایی را باز می گوید. دختر نوجوانی که زندگی اش در بحبوحه جریان های اوایل انقلاب به طور ناخواسته ای در مسیری قرار می گیرد و او را وادار به بازیهای گوناگونی می کند و درنهایت او را از یک روستای عقب مانده به دل کلانشهر تهران و به دانشگاه پرتاب می کند.

در بخشی از فصل «گل» رمان نیز می خوانیم:

رادیو را خاموش کرد و پرسید: خوبی؟ گفتم: گرسنه ام. بلند می خندد. «هردوتاتون گرسنه هستین یا فقط مادر شکمو گرسنه شه؟»

از آیننه ماشین نگاهم می کند. منتظر توضیح بیشتری است…

فریاد می زند: خفه شو!

روزها منتظر چنین لحظه ای بودم.

دست هایم را به صندلی های جلو می گیرم، خودم را جلو می کشم و کنار گوشش فریاد می کشم: برای تو که کاری نداره، داره؟

دستش را از فرمان جدا می کند و محکم به صورتم می کوبد، نمی دانم کی ماشین را نگه می دارد. خون از بینی ام جاری می شود. سرم را به صندلی عقب تکیه می دهم و می گذارم خون روی لباسم بچکد، احساس می کنم، جنگی که به تاخیر افتاده بود، شروع شد…