اعتصاب کارکنان گندله سازی سیرجان

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» در اعتراض به احتمال اخراج صورت گرفت

نزدیک به 500 نفر از کارگران کارخانه گندله سازی سیرجان در سومین روز اعتصاب خود در مقابل فرمانداری این شهر دست به تحصن  زدند. این عده از روز دوشنبه و در اعتراض به اعلام نتایج آزمون استخدامی این شرکت، دست از کار کشیده اند. در آزمون استخدامی از میان کارکنان کنونی کارخانه تنها 40 تن پذیرفته شده‏اند. این بدان معناست که بقیه نیروها تا چند هفته آینده بی‏کار خواهند شد.

 این اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این در چهاردهم فروردین‌ماه امسال، در سفری که محمود احمدی ن‍ژاد برای افتتاح این کارخانه به سیرجان داشت، پس از شنیدن صحبت‏های کارگران با تاکید گفته بود:“نگران نباشند چون قرار نیست کسی اخراج شود.”

  اما تنها چند روز بعد 10 نفر از کارشناسان این کارخانه از کار بیکار شدند تا این مساله نگرانی از بیکار شدن را در بین کارگران هم دامن بزند و پیش زمینه‏ای بشود برای اولین اعتصاب کارگران این کارخانه در سال جدید، آن هم تنها 10 روز پس از افتتاح کارخانه.

درروزهای پایانی سال گذشته نیز مدیریت مجتمع سنگ آهن گل گهر نزدیک به 300 نفر از نیروهای کارخانه گندله سازی این مجتمع را اخراج کرده بود. کارخانه گندله سازی سیرجان یکی از بخش‏های مجتمع سنگ آهن گل گهر است.سال گذشته نیز برای این کارخانه چندان سال آرامی نبود، چرا که در چندین نوبت کارگران و کارکنان این کارخانه در اعتراض به عدم دریافت دستمزد خود و همچنین اعتراض به برگزاری آزمون استخدامی برای جایگزین کردن نیروها دست به اعتصاب زده بودند.

 به گفته یکی از کارگران معترض گندله سازی، یکی از معاونین مجتمع سنگ آهن گل گهر در جواب این پرسش کارگران که “ چرا می‏خواهید ما را اخراج کنید” صراحتا گفته بود: “برخی از مقامات شهری و حتی استانی قول‏هایی را برای رفتن بر سر کار به برخی افراد داده‏اند که باید به آن عمل کنند.”

  نقل قول این مقام اجرایی گل گهر در همان زمان عینا در یکی از نشریات پر تیراژ محلی استان چاپ شد و مسوولین اجرایی شهرستان نیز با سکوت خود، تلویحا مهر تایید بر آن زدند. اما اینک دور جدید اعتصاب کارگران کارخانه گندله سازی در این روزها ابعاد متفاوتی با اعتصاب‏های قبلی دارد. از یک سو اعتصاب کنندگان خواهان ماندن بر سر کار خود هستند و اعلام کرده‏اند این بار تا گرفتن موافقت قطعی و عقد قرارداد کار به هیچ عنوان بر سر کار خود حاضر نخواهند شد. از طرف دیگر از بهمن ماه گذشته هیچگونه حق بیمه‏ای به آنها تعلق نگرفته و در سال جدید نیز تا کنون موفق به دریافت حقوق و مزایای خویش نشده‏اند. این مساله از آن رو حایز اهمیت است که در صورت عدم حضور این کارگران در محل کار خود، نیروهای کار جدید، توان راه‏اندازی کارخانه 5 میلیون تنی گندله‏سازی سیرجان را ندارند، چرا که هنوز مقداری از عملیات راه‏اندازی این کارخانه باقی مانده است و تنها نیروهای آشنا به زوایای فنی آن هم همین نیروهای معترض هستند.

ساخت کارخانه گندله سازی گل گهر از سال 1384 شروع شد و مراحل ساخت آن توسط همین کارگران معترض به انجام رسید. اما هم اکنون این عده در آستانه بهره برداری از آن باید با شغل خود خداحافظی کنند.

 سایت کلمه، نزدیک به میر حسین موسوی در گزارش خود در ارتباط با این موضوع از قول یکی از پیمانکاران کارخانه مذکور آورده است: “الان دو ماه از افتتاح گندله‌سازی می‌گذرد و کار پیمانکاران تمام شده است اما تاکنون با هیچ پیمانکاری تسویه حساب نشده است.”

 به گفته وی “بیش از ۲۰ پیمانکار در حال حاضر بین ۲۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان طلبکارند، اما مسوولان هیچ تاریخی برای پرداخت این مطالبات اعلام نکرده اند و دایما از پیمانکاران طلب زمان بیشتر می‌کنند.”

 بر اساس گزارش‏های رسیده از سیرجان روز دوشنبه با دخالت ماموران وزارت اطلاعات کلیه نشریات محلی از درج اخبار مربوط به این اعتصاب منع شدند. در همین راستا نیروهای امنیتی نیز مانع از انتشارهفته نامه محلی “پرسیاوشان کویر” استان کرمان شدند. این هفته نامه در آخرین شماره خود در روز دوشنبه اقدام به پوشش وقایع مربوط به این اعتصاب  کرده بود. به دنبال این فشارها حتی هفته نامه “سخن تازه”، یکی از شناخته شده‏ترین نشریات اصلاح طلب استان کرمان، دو هفته پس از رفع توقیف و انتشار مجدد، در شماره روز چهارشنبه خود هیچ اشاره‏ای به این موضوع نکرده‏است.  کارخانه گندله سازی مجتمع سنگ آهن گل گهر در 40کیلومتری غرب سیرجان قرار دارد و تا کنون تمام اعتصاب‏های کارگران در ورودی این مجتمع صورت می‏گرفته است. این برای اولین بار پس از گذشت بیش از یک سال از شروع اولین اعتصاب در این کارخانه است که ابعاد اعتصاب به داخل شهر کشیده می شود. کارگران تهدید کرده اند در صورت نگرفتن پاسخی مشخص از سوی مقامات مسوول در روزهای آینده همراه با زن و فرزندان خود دست به تحصن خواهند زد.

مجتمع سنگ آهن گل گهراصلی‏ترین مرکز اقتصاد و اشتغال در سیرجان است.با وجود گسترش دامنه اعتراضات کارگران به داخل شهر وتحصن آنها در مکان‏هایی چون فرمانداری، این احتمال قوت گرفته که در روزهای آینده این اعتراضات توسط نیروهای دولتی و امنیتی به خشونت کشیده شود.اوایل دیماه سال گذشته هم در مراسم اعدام دو سارق مسلح در این شهر، تیراندازی نیروی انتظامی به سوی مردم 8 کشته و نزدیک به 30 زخمی بر جای گذاشت. تا کنون هیچکدام از مقامات مسوول در این مورد پاسخگو نبوده‏اند و هیچ دستگاه قضایی نیز اقدامی در زمینه رسیدگی به این اتفاق نکرده است.