به دروغ های رئیس دولت عادت کرده ایم

نویسنده
نیلوفر رستمی

» واکنش ها به سخنان احمدی نژاد درباره حجاب و زن

آخرین صحبت های محمود احمدی نژاد در مورد حجاب، نه تنها مردم، بلکه حامیانش  را متعجب و حیران ساخته است.او دراین  برنامه زنده تلویزیونی، برخوردبا بدحجابی  را زیر سئوال برد وگفت: “ما این‌گونه برخوردها را توهین می‌دانیم که زن و مردی در خیابان راه بروند و کسی بیاید بگوید نسبت شما چیست؟ دولت این‌گونه رفتارها را قبول ندارد و تا آنجایی که بتواند برخورد و کنترل خواهد کرد.” سخنانی که شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل در مصاحبه با روز، در آن را “فقط بهانه ای برای رفع مسئولیت قانونی ایشان به عنوان رییس جمهوردرخصوص برخوردهای اخیر” می داند. و فاطمه حقیقت جو، نماینده مجلس ششم نیز با آن چنین رو به رو می شود: به دروغ های احمدی نژاد عادت کرده ایم.

احمدی نژاد در این برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه  ”بعضی‌ها از اینکه یک تار موی زن پیدا باشد، احساس خطر می‌کنند” گفته بود: “عده‌ای در هر دوره‌ای هر چند ماه می‌خواهند جنجالی در کشور برپا و برخورد کنند که بنده در همین جا به صراحت اعلام می‌کنم که ما مطلقاً و از بنیاد با این موضوع مخالفیم.”

این در حالیست که دریکماه گذشته نیروی انتظامی بر اساس طرح “عفاف و حجاب” که چندی بعد به طرح مبارزه با “مانکن های خیابانی” و “مزاحمین نوامیس” رسید، با زنان  در سطح شهر برخورد های شدیدی داشته است. بعضی از فیلم های این برخوردها که فیزیکی نیز بوده، هنوز در یوتیوب قابل دیدن است.

 

اگر راست می گوید مسئولانش را برکنار کند

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری در گفتگو با روز در این مورد می گوید: “سخنان آقای احمدی نژاد فقط بهانه ای برای رفع مسئولیت قانونی ایشان به عنوان رییس جمهوردرخصوص برخوردهای اخیر است. نیروی انتظامی تحت نظارت وزارت کشور و وزارت کشور تحت نظارت رییس جمهوراست بنابراین هرنوع مسئولیتی در این ارتباط نهایتا متوجه شخص اول قوه مجریه می شود.”

این حقوقدان با اظهار اینکه اگر احمدی نژاد مخالف این حرکت بود باید مسئولان را برکنار می کرد، می افزاید: “اگر ایشان با برخورد های انجام شده موافق نبودند مسلما نباید به ادعا و سخنرانی اکتفا می کردند بلکه باید یک حرکت حقوقی مناسب انجام دهند یعنی مسئولان مربوط را از کار برکنار کنند چرا که آنها برخلاف قانون ونظرشخص رییس جمهور عمل کرده اند. اما می بینیم که این اتفاق نیفتاده و این حرف ها صرفا برای آرام کردن فضای موجود زده شده است.”

 

اعتراض خودی ها

اما این بار سخنان احمدی نژاد باعث نگرانی و عصبانیت حامیانش نیز شد و حتی عد ه ای پس از گذشت دو روز اعتراضات خود را به خبرگزاری ها کشانده اند. احمد خاتمی، عضو هیات رییسه مجلس خبرگان در همین ارتباط به خبرگزاری ایسنا گفته است: ‌”جناب رییس‌جمهور در این مصاحبه از موج مقدسی که به حمایت از حجاب و عفاف برخاسته نه تنها تجلیل نکردند، بلکه تحقیر کردند.در این  مصاحبه بیش از آنکه، هنجارشکنان و بدحجابان محکوم شوند، کسانی که در مقابل این جریان فساد ایستادند محکوم شدند.”

احمد خاتمی با اشاره به تکه ای از صحبت احمدی نژاد افزوده: “این تعبیر که در هر دوره‌ای عده ای  هرچند ماه  یکبار می‌خواهند، جنجالی در کشور برپا کنند در واقع تحقیر این موج مقدس است.”

همزمان محمد جعفر منتظری،  رییس دیوان عدالت اداری  در انتقاد از حرف های رییس دولت دهم گفته است: “چرا بعضی به خود اجازه می‌دهند یک روز در جایگاه نگهبان بنشینند و قوانین را خلاف قانون اسلامی معرفی کنند و یک روز به جای فقها بنشینند و فتوی بدهند.”

 

فاطمه حقیقت جو: دروغ های همیشگی

اما سئوال این است که چرا احمدی نژاد درست یک روز پس از سالگرد انتخابات در خصوص برخورد با حجاب واکنش نشان داده است و چرا این بار حامیان و اعضای دولتش را نگران کرده است؟

فاطمه حقیقت جو، نماینده مجلس ششم  شورای اسلامی در مصاحبه با روز  با اشاره به اینکه احمدی نژاد در دروغ گفتن انگار دیگر خودی وغیر خودی نمی شناسد می گوید: “مشخص است که احمدی نژاد دروغ می گوید و ما به دروغ هایش عادت کردیم. نیروی انتظامی زیر مجموع وزارت کشور است و هیچ اقدامی را بدون نظر او انجام نمی دهد. طبیعتا قبل ازآنکه  برخورد با بدحجابی آن هم به شدتی که شاهدش بودیم عملی شود نظر مثبت وزیر کشور را می طلبد. نیروی انتظامی نمی تواند خودسر عمل کند. این یکی از دروغ های دیگر دولت است که هر دقیقه دست کم سه دروغ می گوید و اگر نگوید که چرخش نمی چرخد.”

فاطمه حقیقت جو با یادآوری این نکته که این صحبت ها یک روز پس از سالگرد انتخابات مطرح شده، می افزاید: “صحبت های رییس جمهور در برنامه زنده یک بحث انحرافی بوده. او بعد از یک ماه فشار بر زنان که نقش اصلی را در جنبش سبز ایفا می کنند و مغشوش کردن ذهن جامعه حالا خیالش راحت شده و می تواند شیرین بازی در بیاورد. مسلم است است که در این روزها باید حرفی بزند. ویژگی دولت او فرافکنی است و حاضر نیست حتی کارهای  اشتباه خود را بپذیرد.”    

 

احمدی نژاد چراغ سبزبی بند وباری می شود

 و اما  روزنامه کیهان هم که از حامیان دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌آید روز سه‌شنبه از سخنان محمود احمدی‌نژاد در باره “مبارزه با بدحجابی” به شدت انتقاد کرد: “به نظر می‌رسد متاسفانه برخی مشورت‌های غلط در این زمینه به رئیس جمهور محترم داده می‌شود که با بنیان اسلامی و انقلابی تفکر ایشان در تضاد است. برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که جریانی می‌کوشد به ایجاد بدگمانی میان علما و متدینین با رئیس جمهور خدمتگزار دامن بزند و نتیجه این بدگمانی را در آغوش فتنه‌گران بریزد.“ 

برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس نیزبه سخنان رییس دولت  عکس العمل نشان دادند، از جمله علی مطهری با اشاره به اینکه “احمدی نژاد متاثر از مشایی است چرا که  این روزها مرتب از  فرهنگ ایران باستان می گوید   و این حرف ها را هم تحت تاثیر مشایی زده است” اظهار داشت: ‌”اگر دولت بخواهد با این موضوع مخالفت کند، در واقع این مسئله به معنی مخالفت با حکم اسلام است.”

همچنین محمدتقی رهبر، رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس این سخنان رئیس دولت را “چراغ سبزی  برای  بی‌بند و باری‌ها” دانست و گفت: “اگر مبنا را قضاوت آقای احمدی‌نژاد در مورد این طرح بدانیم که در پی آن کسی با کسی کاری نداشته باشد، فردا شاهد توسعه کشف حجاب‌ها از اتومبیل‌ها به خیابان‌ها هستیم.”

اما تندترین اعتراض را بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق کرد که رویه کنونی دولت را باعث فراهم شدن صحنه برای جولان مهاجمان به حجاب معرفی کرد. در نامه سرگشاده این نهاد شبه نظامی با اشاره به اینکه “سخنان شما در رسانه ملی آب پاکی بر همه این مطالبات[حجاب و عفاف] ریخت و آنها را نوعی جنجال آفرینی  و سر و صدای بیهوده خواند” آمده است: “فرمودید که هروقت بحث مسائل فرهنگی پیش می‌آید، عده‌ای بانوان را دائما به عنوان متهم ردیف اول ذکر می‌کنند. واقعا نمی‌دانیم منظورتان از این حرف و بزرگ نمایی آن چیست. از خود می‌پرسیم کدامیک از مطالبه‌کنندگان مقابله جدی با مفاسد اجتماعی در یکی دو ماه اخیر چنین منظوری را در مواضع خود داشته یا ابراز کرده‌اند. بر فرض که در ذهن عده اندکی از این جمع به غلط این تصور باشد، این چه ربطی پیدا می‌کند به اصل مطالبه این جبهه که برخوردی قاطع، فراگیر و جامع با مفاسد اخلاقی اعم از بدحجابی و سایر بی عفتی‌های رایج چه در میان زنان و چه در میان مردان است؟ آیا منصفانه است که از زیر پاسخ این مطالبه به حق فرار کرده و بعد با ارائه یک روایت ناقص از آن، اصل صحبت را مورد هجمه قرار دهیم؟”

در بخش دیگری از این نامه می خوانیم: “اگر مشکل شما این است که امثال ما، زنان را تنها متهم یا متهم ردیف اول این قضیه می‌دانیم، به صراحت این اتهام را از خود دفع کرده و می‌گوییم متهم ردیف اول، خود حضرتعالی، وزرا، سایر مسئولین قضایی، انتظامی، تقنینی و فرهنگی نظام‌اند که پیگیر وظیفه خود در بستر سازی فرهنگی، اجرای لایحه عفاف و حجاب و نظارت بر رعایت حدود شرعی در فضای عمومی کشور و دستگاه‌های زیرمجموعه خود نیستند.”

اما درست در این میان، طیبه صفایی، که ظاهرا رابطه نزدیکی با احمدی نژاد و همسرش دارد، به یاری رئیس دولت برآمد و از “توصیه جالب احمدی نژاد به راننده اش”خبر داد. این نماینده مجلس در گفتگو با جهان اظهار داشت: “شاید از برخی سخنان ایشان[احمدی نژاد] عدم اعتقاد کافی به عفاف و حجاب برداشت شود اما به واسطه برخی رفتارهایی که از رییس جمهور دیده ام مطمئنم حجاب و عفاف زنان از دغدغه های جدی رییس جمهور می باشد.یکی از این رفتارها که میتوانم اشاره کنم این است که چندین بار که من به همراه همسر رییس جمهور در اتومبیل بودیم و رییس جمهور هم حضور داشت، ایشان به لحاظ حفظ شئونات از راننده میخواستند که آینه وسط را بالا زده تا چهره مسافرین صندلی عقب در آینه دیده نشود.”