جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

تازه های اهل فرهنگ…

جمال میرصادقی : یک سال و چند ماه انتظار…

جمال میرصادقی که آثاری را در انتظار انتشار دارد، اثر داستانی دیگری نوشت.

میرصادقی در 87سالگی همچنان با جدیت می‌نویسد و می‌گوید، این اواخر که از کامپیوتر برای نوشتن استفاده می‌کند، کارش بهتر پیش‌ می‌رود و از همینگوی نقل قول می‌کند که نویسنده هر روز که نمی‌نویسد، به مرگ نزدیک‌تر می‌شود. برای همین است که آقای نویسنده تقریبا هر روز چند ساعت به‌طور مداوم و جدی می‌نویسد و اخیرا هم 23 داستان کوتاه را که طی یکی دو سال اخیر نوشته، تدوین کرده؛ اما هنوز نامی برای این مجموعه انتخاب نکرده است.

این نویسنده‌ی پیشکسوت در عین حال از چاپ آثاری منصرف شده و آثاری را در انتظار دریافت مجوز نشر دارد. او چندی پیش گفته بود: چند عنوان اثر را مدت‌هاست برای دریافت مجوز فرستاده‌ام؛ اما از آن‌ها خبری نیست. بعد از گذشت یک سال و چند ماه که در انتظار دریافت مجوز رمان «آسمان رنگ رنگ» بودم، اصلاحیه‌های غریبی بر کتاب وارد شد که من عملا از چاپ آن منصرف شدم. این کتاب قرار بود از سوی نشر اشاره منتشر شود. همچنین اثر دیگرم، کتاب تألیفی و انتقادی «زنان داستان‌نویس نسل سوم» است که از سوی نشر مروارید از یک سال پیش برای دریافت مجوز ارسال شده بود. پس از اعلام نظر ارشاد مبنی بر حذف چند داستان و همچنین اعمال اصلاحیه‌هایی بر داستان‌های دیگر، ناگزیر از چاپ این کتاب هم تا زمانی که شرایط این‌گونه باشد، منصرف شدم.

او همچنین عنوان کرده بود: الآن هم دو رمان دیگر نوشته‌ام که در این وضعیت ترجیح می‌دهم آن‌ها را برای دریافت مجوز ارسال نکنم. رمان‌های “دو چراغ آبی روشن” و “پیش از آن‌که خبر شوی، عاشق شده‌ای” را مدتی است که تألیف کرده‌ام؛ اما می‌بینم در این شرایط کتاب می‌رود و تا یکی دو سال از آن خبری نمی‌شود؛ پس ترجیح می‌دهم آن‌ها را به چاپ نسپرم. ضمن این‌که هنوز تکلیف آثاری که به ناشر داده‌ام، معلوم نیست؛ خب روشن است که نخواهم در این شرایط کتابی چاپ کنم.از مدت‌ها پیش، مجموعه‌ی داستان “سپیده‌دمان” و کتاب‌های “ راهنمای رمان‌نویسی” و “پیشکسوت‌های داستان کوتاه” را در نوبت دریافت مجوز دارم؛ اما از آن‌ها خبری نیست.

اخیرا نیز به قلم میرصادقی، نمایشنامه‌ای تألیف شده است به نام “چه کسی دنبال آقای هنرو می‌رود” به گفته‌ی او، این نمایشنامه که جنبه‌ی طنز دارد، داستان دو دوست را روایت می‌کند که یکی از آن‌ها نویسنده‌ی مشهوری است و دیگری می‌خواهد با استفاده از نام او به هنردوستی تظاهر کند.

 

محمدعلی سپانلو : شروع به ساخت مستندی از زندگی شاعر      

آرش سنجابی از کلید خوردن فیلم مستند محمدعلی سپانلو، شاعر، مترجم و پژوهشگری که مدتی است با بیماری سرطان دست به گریبان است، خبر داد و گفت، این فیلم مستند 90دقیقه‌یی، “نام تمام مردگان یحیا‌ست” نام دارد که عنوان یکی از شعرهای این شاعر است.

کارگردان این مستند که به زندگی و آثار سپانلو می‌پردازد، توضیح داد: در این اثر تلاش بر آن است که نگاهی دقیق و جامع به شعرها، ترجمه‌ها و تأثیر سپانلو بر نمایش‌نامه‌نویسی معاصر داشته باشیم و چهره‌هایی مانند مسعود کیمیایی، آیدین آغداشلو، شمس لنگرودی، حافظ موسوی، گروس عبدالملکیان، جواد مجابی، علی باباچاهی، ناصر تقوایی، فرزانه کرم‌پور و رضا خندان مهابادی هرکدام از منظری به تبیین ویژگی‌ها و مؤلفه‌های متعدد خلاقیت و زندگی این شاعر، نویسنده، منتقد و مترجم می‌پردازند.

او از منصور اعرابی اردهالی - مدیر مؤسسه‌ی انتشاراتی اختران - به عنوان تهیه کننده‌ی این اثر یاد کرد و در معرفی دیگر عوامل فیلم گفت، علی‌ رضوانی تصویربردار، رسول کاسه‌ساز مدیر تولید، هانیه اسمی چهره‌پرداز و الهه قاسم‌زاده دستیار اول کارگردان هستند.

سنجابی افزود: سعی ما بر این است که با استفاده از نورپردازی و تدوین متفاوت خارج از شکل متعارف فیلم‌های مستندی که در این زمینه ساخته می‌شود، کار را تولید کنیم.

محمدعلی سپانلو - شاعر، مترجم و منتقد ادبی - زاده‌ی سال 1319 در تهران است. “رگبارها»، “پیاده‌روها”، “سندباد غایب”، “هجوم”، “نبض وطنم را می‌گیرم”، “خانم‌زمان”، “تبعید در وطن”، “ساعت امید”، “خیابان‌ها، بیابان‌ها”، “فیروزه‌ در غبار”، “پاییز در بزرگراه”، “ژالیزیانا”، “کاشف از یادرفته‌ها” و “قایق‌سواری در تهران” از مجموعه‌های شعر او هستند.

 

 

بیژن نجدی : برگزاری چهاردهمین سال درگذشت شاعر

“خواهران این تابستان” عنوان مجموعه شعری از بیژن نجدی است که در آستانه‌ی سالگرد درگذشت او، چاپ دوباره شده و به زودی روانه بازار می‌شود.

پروانه محسنی آزاد ـ همسر زنده‌یاد بیژن نجدی ـ با اشاره به چاپ دوباره مجموعه شعر “خواهران این تابستان” گفت: این مجموعه شعر در نشر ماه‌ریز به چاپ سوم رسیده است و به زودی پخش می‌شود.

همسر نجدی درباره‌ی برگزاری مراسم سالگرد درگذشت این شاعر و نویسنده گفت: مراسم چهاردهمین سال درگذشت او را پنجشنبه شب (3 شهریور ماه)، برگزار کردیم. مراسم به صورت خانوادگی و کوچک بر سر مزار او برگزار شد و یاد او را زنده کردیم.

بیژن نجدی متولد 24 آبان‌ماه سال 1320 در خاش - از توابع سیستان و بلوچستان - است، که چهارم شهریورماه سال 1376 درگذشت.

مجموعه‌های داستان “یوزپلنگانی که با من دویده‌اند”، “دوباره از همان خیابان‌ها” و “داستان‌های ناتمام” و مجموعه‌های شعر “خواهران این تابستان” و دفتری از گزیده‌ی ادبیات معاصر نیستان از جمله آثار او هستند.

 

 

فریده گلبو :انتظار برای وهم…

فریده گلبو از روند طولانی ممیزی کتاب انتقاد کرد.

گلبو می‌گوید: “از دو‌سال‌و‌نیم پیش تا‌کنون در انتظار دریافت مجوز رمان ‌وهم سبز، وهم نارنجی‌ هستم؛ اما هیچ اطلاعی ندارم که کتاب کی مجوز می‌گیرد و پی‌گیری‌های ناشر هم تا کنون راه به جایی نبرده است.”

این نویسنده اعتقاد دارد، در رمان ‌وهم سبز، وهم نارنجی‌ سبک جدیدی ارائه کرده‌ و می‌گوید: “این سبک با سبک رئالیسم جادویی تفاوت دارد. قصه در وهم می‌گذرد، در عین‌حال در بستر رئالیسم حرکت می‌کند. در این سبک جدید، عنصر جذابیت به قصه تزریق می‌شود و ارتباط قصه با ذهن خواننده وجود دارد.”

این رمان از سوی نشر کتاب‌سرا منتشر خواهد شد.

فریده گلبو که متولد سال 1319 است، آثاری را هم‌چون ‌دو غریب‌، ‌بعد از عشق‌، ‌تجربه‌ی چهارم‌، ‌جادو‌، ‌کنتس سلما‌، ‌میراث تاج‌ماه‌، ‌توران و تندیس و تن‌ و نیز کتاب درسی ‌رسانه‌های گروهی‌ منتشر کرده است.

 

 

علی باباچاهی : انتشار مجموعه شعر تازه

هزارکتاب: مجموعه‌شعر جدید علی باباچاهی با عنوان ‌گل باران هزار روزه‌ به‌زودی از سوی نشر مروارید منتشر می‌شود.

علی باباچاهی تازه‌ترین سروده‌های خود در 2 سال اخیر را در قالب مجموعه‌شعری با عنوان ‌گل باران هزار روزه‌ از سوی نشر مروارید به زیر چاپ برده است.

این کتاب شامل سروده‌های باباچاهی در سال‌های 1388 و 1389 است که در حجمی بالغ بر 170 صفحه از سوی این ناشر در دست انتشار قرار گرفته و تا پایان تابستان روانه‌ی بازار کتاب خواهد شد.

این دفتر شعر هم‌چنین در مقدمه دو گفت‌وگو با این شاعر را به عنوان پیش‌گفتار با خود به هم‌راه دارد.

این کتاب پیش از این قرار بود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شود.

علی باباچاهی علاوه بر 15 مجموعه‌شعر، آثاری را نیز در حوزه‌‌ی نقد و پژوهش روانه‌ی بازار کتاب کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به ‌عاشقانه‌ترین‌ها‌، ‌گزاره‌های منفرد سه جلدی‌، ‌شعر امروز، زن امروز‌، ‌سه دهه شاعران حرفه‌ای‌، ‌این بانگ دلاویز‌ اشاره کرد.

هم‌چنین ‌چه کسی در فقر را باز کرد‌، ‌نم‌نم بارانم‌، ‌سوغات بهار، آوای دریامردان‌، ‌رفته‌ بودم به صید نهنگ، ‌در بی‌تکیه‌گاهی‌، ‌از نسل آفتاب‌، ‌قیافه‌ام که خیلی مشکوک است‌ از مجموعه‌اشعار باباچاهی محسوب می‌شوند.