محمد یزدی دوباره شروع کرد

نویسنده
نازنین کامدار

» انتقاد از هاشمی و سران معترضان

یک هفته پس از آنکه آیت الله خامنه ای در دیدار با اعضای سازمان تبلیغات اسلامی از وجود “فتنه” و “لزوم موضع گیری شفاف خواص” سخن گفت، موج جدیدی از حمله به میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی از سوی هواداران و رسانه های حامی محمود احمدی نژاد آغاز شده است.در همین راستا محمد یزدی نیز بار دیگرضمن انتقاد از هاشمی ورهبران جنبش سبز، از “تلاش دشمنان برای زیر سئوال بردن حاکمیت نظام جمهوری اسلامی” سخن گفت.

این در حالی است که همزمان با ادامه یافتن انتقادات مقامات حکومت از سران معترضان، محمد رضا باهنر از “پایان یافتن فتنه” سخن گفته و به مسئولان توصیه کرده است “به کار های مدیریتی” بپردازند.

اما محمد یزدی از  فقهای عضو شورای نگهبان که پس از انتخابات در چندین سخنرانی حملات بی سابقه ای به علی اکبر هاشمی رفسنجانی کرده بود، روز گذشته نیز از “تلاش دشمنان برای زیر سئوال بردن حاکمیت نظام جمهوری اسلامی” سخن گفت.

این روحانی نزدیک به دولت، با وجود ادعای برخی از سران جمهوری اسلامی از جمله آیت الله خامنه ای مبنی بر “کاریکاتوری  بودن فتنه بعد از انتخابات”، در جمع کارکنان وزارت دفاع به طور ضمنی از قدرت اعتراض های مردمی سخن گفته و  افزوده است: “اگر توطئه‌ها و حوادثی که در کشور ما انجام گرفت، در هر نقطه‌ای از جهان رخ داده بود، آن حکومت واژگون می‌شد ولی اقتدار و پشتوانه محکمی که در این مملکت و حکومت آن است سبب شده که همواره دشمنان اسلام ناکام بمانند”.

وی با اشاره به انتقادات از عملکرد شورای نگهبان در انتخابات خرداد ماه نیز اظهار داشت: “در این دوره‌ها که من در شورای نگهبان بوده‌ام هیچ دوره‌ای به اندازه این دوره شورای نگهبان در معرض فشارها و تهمت‌ها نبوده است”. 

گفتنی است سخنرانی های محمد یزدی و هفت عضو دیگر شورای نگهبان همچون احمد جنتی در قبل از انتخابات به نفع محمود احمدی نژاد، عضویت غلامحسن الهام در کابینه دولت نهم و حضور همزمان وی در جمع حقوقدانان این شورا، از جمله مواردی است که معترضان به نتیجه انتخابات از آنها به عنوان مصادیق تقلب یاد کرده اند.

در همین زمینه، در مناظره دو هفته گذشته برنامه موسوم به “رو به فردا” نیز، جواد اطاعت از فعالان اصلاح طلب در بخشی از سخنان خود از جانبداری بی سابقه شورای نگهبان از کاندیداتوری محمود احمدی نژاد به عنوان یکی از مصادیق بروز تخلف در انتخابات یاد کرد.

 بنا به گزارش فارس، پایگاه خبری نزدیک به سپاه پاسداران، یزدی همچنین با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفته است: “همان روز‌ها که‌ سخن از کمیته نظارت بر آرا‌ی مردم سخن به میان آمد دریافتم که مسئله، مسئله دیگری است زیرا با وجود ‌شورای نگهبان، معنی ندارد کمیته حفاظت از آرا‌ ایجاد شود”.

اشاره او به “کمیته صیانت از آراء” ستاد میرحسین موسوی است که ریاست آن را علی اکبر محتشمی پور بر عهده داشت و در مهرماه گذشته نیز گزارش جامعی در ۷۰ صفحه در مورد تخلفات صورت گرفته در انتخابات منتشر کرد.

یک کارشناس مسائل سیاسی به روز می گوید: “عجیب است که آقای یزدی با وجود تاکید آیت الله خامنه ای بر مختومه بودن بحث انتخابات، بار دیگر از کمیته صیانت از آراء سخن گفته است”.

وی می افزاید: “محمد یزدی با سخنان دیروز خود عملا نظرات طیف تندرو حاکمیت مبنی بر عدم موافقت با یکی از پنج  پیشنهاد میرحسین موسوی رابازتاب داده است، چرا که در صورت توافق بر سر پیشنهادات میر حسین موسوی، عملا شورای نگهبان دیگر نقشی در فرآیند انتخابات نخواهد داشت و ناچار است جای خود را به کمیته مستقلی که در بیانیه موسوی به آن پرداخته شده بود، بسپارد”.

همچنین محمد یزدی در سخنان دیروز خود، بار دیگر  از اکبر هاشمی رفسنجانی انتقاد کرد و بدون اشاره به نام وی گفت: “از هر نوع همراهی با دشمنان اسلام ولو با سکوت پرهیز شود”. 

اشاره او به “سکوت” پس از آن بیان می شود که آیت الله خامنه ای از “خواص” خواست از اتخاذ مواضع دو پهلو و یا سکوت پرهیز کنند.

روزنامه کیهان اما در سرمقاله روز یکشنبه خود، همان موضع محمد یزدی درباره هاشمی رفسنجانی و سکوت وی را، که او در دیدار با اعضای حزب اعتدال و توسع بر آن تاکید کرده بود،  مورد نقد قرار داد و خواستار موضع گیری شفاف هاشمی در قبال شرایط پس از انتخابات شد.

حسین شریعتمداری، در سرمقاله خود نوشته بود: “اگر آقای هاشمی رفسنجانی با دولت مخالفند و بر فرض که برای مخالفت خود نیز دلایل قابل قبولی دارند، چرا با حفظ مخالفت خود، حمایت سران فتنه از اسرائیل و آمریکا و اهانت آنان به امام و امام حسین را محکوم نمی کنند؟! این پرسش به طور طبیعی در ذهن مردم شکل می گیرد که چرا وقتی به فرزند آیت الله هاشمی نازک تر از گل گفته می شود، ایشان به دفاع برمی خیزند، اما علیه اهانت کنندگان به امام و امام حسین برنمی آشوبند و یا آشفتگی خود را - که قطعی است- ابراز نمی فرمایند؟! همه می دانند که برای جناب رفسنجانی هیچ چیز و هیچکس باارزش تر از اسلام و ائمه معصومین نیست ولی دانستن این نکته نیز برای مردم لازم است که علت سکوت ایشان در مقابل اهانت کنندگان به امام و به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله چیست؟!”