کبودوند دیگر کلمات را به سختی ادا می‌کند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ملاقات در دادسرای اوین

پریناز باغبان حسنی، همسر محمد صدیق کبودوند، که از پنجاه و یک روز قبل دست به اعتصاب غذای ناحدود زده در مصاحبه با روز می‌گوید در ملاقاتی که دیروز در دادسرای اوین صورت گرفته، او لاغر و تکیده شده و قادر نبوده کلمات را به درستی ادا کند.

محمد صدیق کبودوند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر از ششم خرداد ماه تا کنون برای استفاده از حق مرخصی و ملاقات با فرزند بیمارش، دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.

همسرش می‌گوید: “او در این مدت مایعات مصرف کرده، اما در ملاقات روز یکشنبه گفت که از شنبه شب ۲۴ تیرماه وارد اعتصاب غذای خشک شده است.”

خانم حسنی روز یکشنبه بعد از پیگیری چند ساعته موفق به ملاقات با همسرش در دادسرای زندان اوین، در حالی که او را از بهداری منتقل کرده بودند، شد.

آقای کبودوند در این ملاقات گفته است: “بعد از ۵۱ روز اعتصاب برای دستیابی به حقوق شخصی، کسی پاسخگو نیست. این نشان می‌دهد اراده‌ای برای رسیدگی به وضعیت زندانیان وجود ندارد و در خصوص برخی از زندانیان متعلق به جوامع اقلیتی نیز نگاهی نابرابر وجود دارد. بنابراین از امروز اعتراض به تبعیض میان زندانیان نیز به دلایل اعتصابم اضافه می‌شود.”

فرزند کبودوند٬ به دلیل بیماری در بیمارستان بستری است و این زندانی سیاسی خواستار آن است که مسئولان با اعطای مرخصی به او٬ امکان ملاقات با فرزندش را برای وی فراهم کنند.

خود آقای کبودوند نیز به ناراحتی ریوی مبتلاست و در طول سالهای گذشته دو بار در زندان دچار سکته شده است.

بنا بر قوانین بین المللی و جمهوری اسلامی مقامات قضایی باید خدمات مورد نیاز درمانی را در اختیار زندانیان قرار دهند.

محمدصدیق کبودوند از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تاسیس “سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان” و فعالیت در آن به تحمل ده سال و همچنین به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس محکوم شده و بیش از پنج سال است در زندان به سر می‌برد.

دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان نیز روز یکشنبه، ۲۵ تیرماه ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت نگران کننده دبیر زندانی این سازمان از تمامی مسئولان جمهوری اسلامی تقاضا کرد شرایط آزادی موقت وی را فراهم کنند.

این سازمان حقوق بشری به نقل از همسر آقای کبودوند، شرایط جسمی و روانی وی را “فوق العاده خطرناک” توصیف کرده و گفته است که او نیاز به مداوای “فوری” دارد.

کمپین دفاع از این فعال حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه “جمهوری اسلامی مسئول جان و سلامت کبودوند است و با توجه به شرایط بحرانی وی” از همه افراد و مجامع و نهادهای ملی و بین المللی مدافع حقوق بشر خواسته است با اعمال فشار بر جمهوری اسلامی، مقامات را وادار به موافقت با خواسته‌های انسانی و قانونی رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان کنند.

در روزهای گذشته سازمان‌های مدافع حقوق بشر نسبت وضعیت جسمانی آقای کبودوند و بهمن احمدی امویی که وضعیت آن‌ها در زندان نامناسب توصیف شده، ابراز نگرانی کرده‌ بودند.

سارا لی ویتسون، دبیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر روز شنبه، ۲۴ تیرماه گفت: “کبودوند پنج سال است که از بدرفتاری، سوء رفتار، و غفلت مقامات صرفا به این دلیل که علیه بی‌عدالتی سخن گفته است رنج می‌برد. انکار از دادن مرخصی به او جهت ملاقات با پسر بیمارش، آنهم به شکل موقت، یک عمل کاملاً ظالمانه و غیر ضروری توسط مقامات است”.

 حکم سنگین محمد صدیق کبودوند و وضعیت دشوار او در زندان طی سالهای گذشته با واکنش شمار زیادی از نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر روبرو شده است.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اردیبهشت ماه امسال، از جمهوری اسلامی خواسته بود تا هرچه زود‌تر آقای کبودوند و حدود ۹۰ روزنامه‌نگار زندانی دیگر را آزاد کند.

آقای کبودوند که به همراه چند روزنامه نگار دیگر از زمستان سال ۱۳۸۲ نشریه “پیام مردم” را به دو زبان کردی و فارسی منتشر می‌کر،در فروردین سال ۱۳۸۴ سازمان حقوق بشر کردستان را تشکیل داد.

او در سال‌های گذشته برنده چند جایزه بین‌المللی در زمینه حقوق بشر و روزنامه‌نگاری از جمله جایزه هلمن همت سال ۲۰۰۹ شده است. در‌‌‌ همان سال در بریتانیا به عنوان “روزنامه‌نگار بین‌المللی سال” برگزیده شد.