تور دولت برای صید مخالفان

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مانیتور از سیاست ارعاب حکومت

اسکات پیترسون

مقامات ایران جلوی خروج یک فعال سیاسی شناخته شده، دختر زوجی که بیش از یک دهه پیش توسط عوامل دولتی به قتل رسیدند، را از کشور گرفتند. این نمونه دیگری از گسترده تر شدن تور نیروهای امنیتی به دور معترضان بالقوه، همزمان با تلاش مخالفان برای ادامه اعتراض های چندین ماهه اخیر است. 

غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور روز سه شنبه گفت: «ما تا اینجا، گذشت و خویشتنداری نشان داده ایم.» وی به کسانی که «نظم عمومی را زیر پا می گذارند و به اموال عمومی خسارت وارد می کنند» هشدار داد.

این هشدار همزمان با حمله شبه نظامیان طرفدار دولت به دانشجویان معترض دانشگاه تهران در فردای روز دانشجو داده شده است. در روز دانشجو، ده ها هزار دانشجو در سراسر کشور بزرگترین تظاهرات چند ماهه اخیر را به راه انداختند. در این روز، 204 نفر دستگیر شده اند. 

نحوه رفتار با پرستو فروهر، یکی از نمونه های وسعت یافتن سرکوب های اخیر است. مقامات جلوی خروج وی از کشور و بازگشت او به آلمان را گرفتند. وی برای شرکت در مراسم یادبود والدین خود، داریوش و پروانه فروهر، که در نوامبر سال 1998 به قتل رسیده بودند، به ایران سفر کرده بود.

خانم فروهر چندین سال است که مسؤولان ایران را برای فاش ساختن حقایق پشت پردۀ مرگ والدین خود و سایر روشنفکران تحت آنچه «قتل های زنجیره ای» خوانده می شود، تحت فشار گذاشته است. این قتل ها توسط جوخۀ مرگ وابسته به وزارت اطلاعات کشور اجرا شده بودند.

سالگرد مرگ این دو نفرهر سال با صف آرائی نیروهای امنیتی و طرفداران تندروی رژیم در برابر صدها نفر از کسانی که یابود یکی از خوفناکترین دوره های زمان ریاست جمهوری خاتمی را به جا می آورند، در خارج منزل فروهرها همراه می شود. اما تا پیش از این، خانم فروهر که یک هنرمند است و زندگی خود را بر روی معضلات حقوق بشر و شکنجه متمرکز کرده، با مشکل خروج از کشور روبرو نشده بود.

 

توقیف گذرنامه خانم فروهر

نیروهای امنیتی ایران، این بار گذرنامه وی را در فرودگاه و هنگام خروج از کشور در روز شنبه، ضبط کردند. به او گفته شد که یک پرونده مفتوحه در دادگاه انقلاب دارد.

دادگاه انقلاب ایران معمولاً به اتهام های جاسوسی، تهدیدات علیه امنیت ملی و توهین به اسلام و سایر «مقدسات» نظیر توهین به رهبری عالی کشور رسیدگی می کند. از این دادگاه تندرو، گاه و بیگاه برای بررسی پرونده های سیاسی و زندانی کردن اصلاح طلبان در دهه 1990 استفاده شده است.

مورد خانم فروهر با سختگیری های ایران در قبال تظاهرات سراسری روز دوشنبه و نیز دستگیری کسانی که «نظم عمومی» را زیر پا گذاشته اند، همزمان شده است. دانشجویان درحالیکه شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می داند و عکس های آیت الله خامنه ای را به آتش می کشاندند، با پلیس ضد شورش و لباس شخصی های طرفدار دولت درگیر شدند. این تازه ترین دور از تظاهرات خیابانی از زمان انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری خرداد ماه گذشته است.

 

مقامات ایران، تور خود را گسترده تر می کنند

فروهر در زمان تظاهرات خرداد ماه که با ورود هزاران معترض ضد دولتی به خیابان ها و سر دادن شعار «رأی من کجاست؟» همراه بود، در ایران حضور نداشت. اما وزارت اطلاعات و سرویس امنیتی ایران، نبرد خود برای ساکت کردن مخالفان را از محدوده خیابان های شهر گسترده تر کرده است.

تعدادی از فعالان ایرانی که در زندان های رژیم تحت تجاوز قرار گرفته اند، اکنون به استانبول در ترکیه گریخته اند تا از اروپا و یا ایاالت متحده پناهندگی دریافت کنند. این افراد مورد شناسائی و ارعاب عوامل حکومتی ایران قرار گرفته اند. عوامل دولت ایران، درحال فیلمبرداری از دیپلمات ها و روزنامه نگاران دیده شده اند. ضمناً گزارش می شود عوامل عملیاتی ایران در گسترۀ اروپا و آمریکا، به ایجاد محیط رعب و وحشت مشغول اند.

 

وزارت اطلاعات، مسؤول قتل های 1998

پرستو فروهر نه تنها یاد پدر و مادر خود که در اواسط پائیز سال 1998 کشته شدند، بلکه خاطره قربانیان مجموعه ای از کشتارهای دیگر با انگیزه های سیاسی را نیز گرامی داشت. او در ادامه تلاش های خود برای برملا شدن حقیقت، در وب سایتش توضیح می دهد چگونه هر سال مراسم همبستگی با  خانواده او هدف «حملات گسترده گروه های جنایتکاری قرار می گیرد که برای این کار اجیر شده اند.» وی می گوید: «موج عظیم اعتراضات نشان می دهد کشتارهای سیاسی پائیز 1998 از یادها نرفته است و روشن شدن ابعاد آن، به یک خواست پایه ای برای جنبش تبدیل شده است.»

 

چهره های کلیدی سال 98 وزارت اطلاعات دوباره به قدرت بازگشته اند

خاتمی توانست وزارت اطلاعات را از عناصر تندرو «پاکسازی» کند. این دستاورد، ازدید بسیاری به عنوان یکی از نکات برجسته ریاست جمهوری 8 ساله وی محسوب می شود.

اما آن عناصر تندرو محو نشده اند، بلکه به یک سازمان اطلاعاتی موازی ملحق شده اند که شامل سلول های افراطی در نظام اسلامی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، سپاه پاسداران و حتی دفتر رهبر عالی ایران است. مرکز اسناد حقوق بشر ایران در ایالات متحده در گزارش اوائل سال جاری در خصوص این گروه امنیتی موازی اعلام کرد، بسیاری از کارکنان امنیتی که از وزارتخانه بیرون رانده شده بودند، در نهایت جذب «نهادهای موازی» شده اند.

چندین تن از آن چهره های کلیدی توسط احمدی نژاد به کار گرفته شده و در پست های مهم امنیتی گماشته شده اند؛ پست هائی که از آن برای سازماندهی یکی از سنگین ترین سرکوب های سیاسی علیه مخالفان از زمان انقلاب سال 1357 استفاده شده است.

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 8 دسامبر