پاریس؛ نبرد با پریشانی

نویسنده

» گزارش

واکنش اهالی سینما به فاجعه‌ی پاریس

 

مراسم اکران فرانسوی فیلم جدید ناتالی پورتمن با عنوان “جین یک تفنگ داشت” و هم‌چنین فیلم “استیو جابز” پس از حملات تروریستی جمعه شب گذشته و تعطیل شدن سینماهای پاریس لغو شد. پیش از این نیز، برگزاری مراسم اکران “پل جاسوس‌ها” و سفر استیون اسپیلبرگ به پاریس تحت تاثیر فاجعه‌ی مرگبار جمعه شب لغو شد.

ناتالی پورتمن هم که قرار بود به بهانه‌ی اکران تازه‌ترین فیلمش در یکی از شبکه‌های تلویزیونی فرانسه حاضر شود، انصراف خود را از این سفر اعلام کرد. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است اکران عمومی “جین یک تفنگ داشت” به کارگردانی گوین اوکانر و با بازی پورتمن، جوئل ادگارتن، ایوان مک‌گرگور و رودریگو سانتورو از 25 نوامبر در سینماهای فرانسه آغاز شود.

پیش از این و در زمان حمله به دفتر نشریه‌ی “شارلی ابدو”، نسبت به زندگی در پاریس ابراز نگرانی کرده بود و در مصاحبه‌ای گفته بود: “زندگی در پاریس عصبی و آشفته‌ام می‌کند.”

وضعیت بحرانی پاریس باعث شد که سینماهای پاریس تا روز یک‌شنبه تعطیل بمانند. برخی از سینماهای زنجیره‌ای بزرگ این کشور از جمله “گومون” و “پته” اعلام کردند سالن‌هایشان در پاریس در روز یکشنبه نیز تعطیل خواهد بود.

فرو افتادن پرده‌ی سینماهای پاریس، شهری که با نمایش و رویا و آوا به یاد آورده می‌شود، باعث شد بازیگران سرشناسی چون آرنولد شوارتزنگر، جسیکا آلبا، سلما هایک و بسیاری دیگر با درگذشته‌گان فاجعه‌ی غم‌بار پاریس اعلام هم‌دردی بکنند. آن هاتاوی بازیگر فیلم “کارآموز” در واکنش به حملات تروریستی پاریس از صمیمانه‌ترین دعاهای خود را برای قربانیان پاریس در اینستاگرام نوشت. الیزابت بنکس هم در اینستاگرام نوشت زبان از بیان قاصر است. طلب آمرزش برای قربانیان پاریس جمله‌ی مشترک بسیاری دیگر از ستارگان در اینستاگرام بود.کارا دلوین، ریس ویترسپون، امی شومر، جسیکا آلبا و کتی هولمز بازیگرانی بودند که با یک جمله کوتاه نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند. اما امیلیا کلارک بازیگر سریال “بازی تاج و تخت” در این باره در اینستاگرام نوشت: “ما باید بر کسانی که اکنون بیش از هر زمانی به آن نیازمندند، نوری بتابانیم” کریس آدامز عاملان این حمله را ترسو خطاب کرد. او در توئیتر نوشت: “پاریس قوی باش. ما همه به فکر توایم.” لیندسی لوهان هم نقل قولی از نلسون ماندلا با این مضمون را به اشتراک گذاشت: “آموخته‌ام که شجاعت به معنی نبود ترس نیست، بلکه غلبه بر آن است. انسان شجاع کسی نیست که از هیچ چیزی نمی‌ترسد؛ کسی است که می‌تواند با ترس‌هایش مقابله کند.” او از طرف خود برای تمام قربانیان حادثه و کسانی که در هراس از این اتفاق به سر می‌برند دعا کرد و نوشت: “ما برای عشق ورزیدن و زندگی در این دنیا هستیم نه برای جنگیدن.” در این میان نقل قولی هم از سوی آنجلینا جولی منتشر شد که به تبعیض بین لبنان و فرانسه اعتراض کرده بود و نوشته بود که برای هر دو کشور که قربانی تروریسم هستند، دعا می‌کند. این خبر که با استقبال رسانه‌های اصول‌گرای ایران مواجه شد، خیلی زود از روی سایت‌ها برداشته شد تا معلوم بشود این موضع مربوط به صفحه‌ی طرف‌داران آنجلینا جولی بوده، نه صفحه‌ی شخصی او.

ستاره‌ها و عوامل فیلم سینمایی “بازی بقا” هم در مراسم فرش قرمز آخرین بخش از این سری فیلم‌های موفق که در لس‌آنجلس امریکا برگزار شد، به احترام قربانیان حملات تروریستی پاریس سکوت کردند ستاره‌های این فرنچایز موفق در حالی که روبان‌هایی با نشان “بازی بقا” و مزین به پرچم فرانسه به سینه داشتند در مراسم فرش قرمز “بازی بقا: زاغ مقلد ۲” ظاهر شدند. عوامل این فیلم سینمایی کلیه‌ی مصاحبه‌های مطبوعاتی خود را که قرار بود در جریان مراسم دیشب انجام شود کنسل کردند و در حمایت از مردم پاریس ترجیح دادند سکوت کنند.

جنیفر لارنس در کنار دیگر ستاره‌های فیلم از جمله لیام همزورث و جاش هاچرسن روی فرش قرمز حضور یافت، در حالی که الیزابت بنکس، وودی هرلسون و کل گروه سازنده “زاغ مقلد” با نشان‌های قرمز، سفید و آبی در این مراسم ظاهر شدند. بنکس بازیگر نقش افی ترینکت در سری فیلم‌های “بازی بقا” در صفحه‌ی توییتر خود نوشت: “قلب‌های ما در کنار مردم فرانسه است؛ جایی که کلی هوادار فوق‌العاده و شگفت‌انگیز داریم.”