خامنه ای دست مجلس را باز می گذارد؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» وقت پاسخگویی احمدی نژاد رسیده

طرح سئوال از احمدی‌نژاد با اعلام رسمی سئوال‌کنندگان مبنی بر قانع نشدن از پاسخ‌های نمایندگان وی‌نژاد در مجلس، وارد فاز جدیدی شده و اگر به همین ترتیب پیش رود شاید محمود احمدی‌نژاد نخستین رییس جمهوری‌اسلامی باشد که مجبورست برای پاسخ به سئوالات نمایندگان به مجلس برود.

ماه گذشته و به دنبال اعلام وصول طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس، نمایندگان وی برای پاسخ‌گویی به ابهامات در مجلس حضور یافتند. نمایندگان سئوال کننده اما اعلام کرده‌اند از پاسخ‌های نمایندگان احمدی‌نژاد قانع نشده‌ و این موضوع را به طور رسمی به هیات رییسه مجلس نیز اعلام کرده‌اند.

اینک براساس قانون، هیات رییسه مجلس متن سئوالات را برای احمدی‌نژاد ارسال خواهد کرد و وی حداکثر یک ماه فرصت خواهد داشت که برای پاسخ‌گویی در مجلس حاضر شود.

سئوالات نمایندگان مجلس در ده مورد و پیرامون اتفاقات مختلف، تقسیم‌بندی شده است. مقاومت در برابر دستور رهبر جمهوری‌اسلامی برای ابقای مصلحی و خانه‌نشینی یازده روزه، عزل منوچهر متکی هنگام سفر به سنگال از وزارت امور خارجه، سخنان رحیم‌مشایی درباره مکتب ایرانی، نحوه هزینه‌کرد بودجه فرهنگی، عدم اجرای قانون مجلس درباره طرح هدف‌مندی یارانه‌ها، عدم ابلاغ بودجه متروی تهران، معرفی دیرهنگام وزیر ورزش، نرسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی، سخن گفتن از در راس امور نبودن مجلس و مقاومت در برابر اجرای قانون عفاف و حجاب، محورهای سئوال از رییس دولت دهم است.

اکنون اما رضا حسینی، سخنگوی طراحان سئوال، اعلام کرده است که به دلیل “کوتاه بودن مدت زمان حضور رییس جمهور در مجلس” این نمایندگان تصمیم گرفته‌اند که “از ده سئوال قید شده در این طرح حداقل 5 سئوال در صحن مجلس مطرح شود تا رئیس جمهور به آن پاسخ دهد”.

وی گفته: “مسائلی چون عدم اجرای قانون عفاف و حجاب یا چگونگی هزینه کرد 1500 میلیارد تومان بودجه ارتقاء شاخص های فرهنگی از مواردی است که ترجیح می دهیم دیوان محاسبات ورود کند. اما سئوال مربوط به 11 روز خانه نشینی رئیس جمهور که به نوعی تمرد از دستور رهبری بود و همچنین نحوه عزل وزیر خارجه و عدم پرداخت اعتبارات مترو از مباحثی است که حتما در صحن از رئیس جمهور سئوال می شود”.

طرح سئوال از احمدی‌نژاد از سال 85 به این سو از سوی علی مطهری مطرح شده اما بارها به دلایل مختلف این مساله به تعویق افتاده است.پیش از این علی مطهری، رایزنی هیات رییسه مجلس و پس گرفتن امضا از سوی نمایندگان را دلیل اصلی این مساله دانسته بود. وی یک بار نیز در اعتراض به این امر از مجلس استعفا داد؛ استعفایی که مورد قبول نمایندگان قرار نگرفت.

این طرح سرانجام با 79 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شد. امضاکنندگان برای آنکه بار دیگر با پس گرفتن امضاها و از نصاب نیفتادن این طرح مواجه نشوند، دست به انتشار اسامی افرادی زدند که این طرح را امضا کرده بودند. آن‌ها همچنین اشخاصی را که ابتدا این طرح را امضا کرده، اما سپس آن را پس گرفته بودند معرفی کردند.

علی دهدشتی، نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی، در همین زمینه گفته بود که “بعید می‌دانیم که این بار کسی امضایش را پس بگیرد”، چرا که “قرار بر این شد اسامی کسانی را که امضای خود را پس می‌گیرند منتشر کنیم”.

 هنوز موضع رهبری جمهوری‌اسلامی درباره این مساله مشخص نیست. علی مطهری پیش از این گفته بود که در نامه‌ای بی‌پاسخ خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی از وی درخواست کرده “دست مجلس را در موضوع سئوال از رییس جمهور باز بگذارد”.

برخی ازاصول‌گرایان نیز پیش از این اعلام کرده بودند رهبر جمهوری اسلامی در زمان سفر به کرمانشاه، از موافقت خود با طرح سئوال از احمدی‌نژاد خبر داده است.

حامیان احمدی‌نژاد اما نظر دیگری در این باره دارند. غلام‌حسین الهام، طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس را کاری خلاف خوانده و روح الله حسینیان نیز گفته بود: “قطعا طرح سؤال از رئیس جمهوری مورد رضایت مقام معظم رهبری نیست”.

محمدرضاباهنر، نایب رییس مجلس هم درباره رایزنی‌های خود برای پس گرفتن امضاهای نمایندگان گفته بود که “بزرگان نظام” با طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس مخالفند؛ تعبیری که اغلب در توصیف آیت الله خامنه ای استفاده می شود. بی جهت نیست که بسیاری از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که وقوع چنین اتفاقی بدون جلب رضایت رهبر جمهوری‌اسلامی ممکن نیست.

حامیان احمدی‌نژاد تهدید کرده اند که در صورت حضور وی در مجلس برای پاسخ به سئوالات نمایندگان، وی برخی از “مسایل پشت پرده” را فاش خواهد کرد. آن‌ها گفته بودند که صدها هزار سند از مقامات جمهوری اسلامی در اختیار دارند که می‌توانند آن‌ها را منتشر کنند.

این مساله‌ای است که به نوعی مورد تایید اصول‌گرایان نیز قرار گرفته است. آن‌ها اعلام کرده‌اند در مدت زمان عزل حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات، حامیان احمدی‌نژاد با حضور در این وزارت‌خانه، اسناد مهمی را از آن خارج کرده‌اند.

شاید به دلیل همین ترس باشد که اصول‌گرایان زمان حضور احمدی‌نژاد در مجلس را به نیمه دوم اسفند و پس از انتخابات مجلس موکول کرده‌اند؛ زمانی که سخنان احمدی‌نژاد، نتواندروی رای آن‌ها تاثیر بگذارد.