اطلاعات هسته‌ای اسرائیل را بدهید تا مساوی شویم

نویسنده
حسین محمدی

» رییس سازمان انرژی هسته‌ای ایران:

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی هسته‌ای ایران، خواستار آن شده است که “مختصات جغرافیایی و تعداد تاسیسات غنی‌سازی رژیم صهیونیستی “به جمهوری اسلامی ارائه شود تا “شرایط طرفین برای ضربه زدن مساوی باشد”.

چند روز پس از صدور قطعنامه‌ی آژانس بین‌‎المللی انرژی اتمی علیه ایران، سعید جلیلی و کاترین اشتون با هم دیدار کردند و به بررسی مسایل مربوط به پرونده‌ی هسته‌ای ایران پرداختند. قرار است که اشتون در جلسه وزرای امورخارجه گروه ۱+۵ در نیویورک جزییات مذاکرات اخیر را ارائه کند.

جلیلی که برای دیدار با اشتون به استانبول رفته بود، مذاکرات خود با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را “خوب و سازنده” خواند و گفت که ایران منتظر نتیجه نشست گروه پنج به علاوه یک برای انجام گفت و گوهای بیشتر خواهد ماند. البته دو طرف گفته‌اند که این ملاقات، تنها “دیداری غیررسمی” خواهد بود.

وی البته به جزییات این ملاقات اشاره‌ای نکرده و تنها گفته است: “در این دیدار تمام مذاکرات انجام شده در مسکو و پیش از آن را دوباره مرور کردیم و نکات مشترک مورد بررسی قرار گرفت و در این دیدار دو طرف درباره این که چه همکاری ‌های جدید و دیدارهای جدیدی می ‌توانند داشته باشند، تبادل نظر و گفت ‌و گو کردند”.

دفتر کاترین اشتون نیز با صدور بیانیه ای، مذاکره با جمهوری‌اسلامی را “مفید و سازنده” خواند و آن را “فرصتی مهم برای تاکید دوباره بر اینکه نیاز فوری به نشان دادن پیشرفت از سوی ایران” توصیف کرد.

جلیلی دستاورد این دور از مذاکره را این‌گونه بیان کرد: “نتیجه نهایی این شد که کاترین اشتون نتیجه این دیدار را به شش کشور عضو گروه ۱+۵ ارائه کند و نکات مشترک به دست آمده از نشست‌های معاونان و کارشناسان که در چند ماه گذشته انجام شده را مورد توجه قرار داده و در نشست آینده یک چارچوب جدید ایجاد کنیم. به همین دلیل منتظر بررسی و نظرات شش کشور عضو ۱+۵ هستیم”.

مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک بر سر پرونده هسته ای تهران و دستیابی به توافق در زمینه حل ابهامات موجود پیرامون فعالیت های هسته ای ایران که اوایل تیرماه در مسکو برگزار شد، به شکست انجامید.

این دیدار در حالی صورت گرفته است که هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران به خاطر متوقف نکردن غنی سازی اتمی و افزایش نگرانی های بین المللی درباره احتمال تلاش برای دستیابی به توانایی هسته ای نظامی انتقاد کرد. گفته می‌شود که صدور قطعنامه از سوی آژانس، ممکن است منجر به تصویب دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت شود.

ایران و گروه ۱+۵ پس از بیشتر از یک سال توقف گفت‌وگوها، از چند ماه پیش دور جدیدی از مذاکرات را آغاز کردند. سه دور از این گفت‌وگوها در استانبول، بغداد و مسکو انجام شد، اما در نهایت به نتیجه‌ای نرسید. دو طرف در آخرین نشست خود درباره دور دیگری از گفت و گوها تصمیم گیری نکردند و تنها توافق کردند تا نشست کارشناسان در تیرماه برگزار شود. این نشست در تیرماه و مردادماه سال جاری میان علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و هلگا اشمیت، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

گروه ۱+۵در آخرین دور مذاکرات خود از ایران خواست تا غنی سازی اورانیوم با غلظت بیش از ۳.۵ درصد را متوقف کند، ۱۶۰ کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده با غلظت ۲۰ درصد را به خارج منتقل نماید، مرکز غنی سازی فردو را تعطیل کرده و اجازه بازرسی از چند مرکز نظامی و اتمی، به خصوص پارچین، از سوی ایران صادر شود. این کشورها نیز در مقابل گفتند که صفحات سوخت اتمی را برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران در اختیار ایران قرار دهند، در زمینه امنیت هسته ای همکاری کنند و قطعات لازم برای هواپیماهای تجاری را به ایران بفروشند.

در همین حال فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در دیدار با آمانو، مدیرکل آژانس خواستار آن شده است که این نهاد بین‌المللی “مختصات جغرافیایی و تعداد تاسیسات غنی‌سازی رژیم صهیونیستی را که دشمن ایران است، متقابلا در اختیار ما بگذارد تا شرایط طرفین برای ضربه زدن مساوی باشد”.

اسراییل از جمله مخالفان اصلی برنامه هسته‌ای ایران است و بارها اعلام کرده ایران هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد. دولت‌مردان اسراییلی با استناد به سخنان مقام‌های جمهوری‌اسلامی، می‌گویند که در صورت دست‌یابی ایران به تکنولوژی بمب هسته‌ای، امکان حمله به اسراییل وجود دارد. در هفته‌های گذشته مقام‌های این کشور بارها از امکان حمله به ایران سخن گفته‌اند.

عباسی در سخنرانی خود نیز گفته بود که “تروریست‌ها و خرابکارها” در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نفوذ کرده‌اند. وی گفته بود که “۲۷ مرداد امسال، به وسیله مواد منفجره کابل‌های برق مسیر قم به تاسیسات فردو قطع می‌شود و یک روز بعد از آن ماموران آژانس تقاضای بازرسی این محوطه را داشته‌اند. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غیر از بازرسان آژانس می‌توانند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته‌ باشند و آمار خرابی‌ها را ثبت و گزارش کنند؟ ممکن است تروریست‌ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده‌ و مخفیانه تصمیم‌سازی کنند. باید مدیرکل آژانس و همکاران او را از این موضوع با خبر سازیم و هشدار لازم را بدهیم”. مقام‌های جمهوری اسلامی خرابکاری در برخی تاسیسات هسته‌ای و همچنین ترور دانشمندان دخیل در برنامه‌ی هسته‌ای ایران را به اسراییل و کشورهای غربی منتسب می‌کنند.

 

بی‌توجهی ترکیه به سعید جلیلی

هم‌زمان با ورود سعید جلیلی به استانبول، فیلمی از لحظه ورود وی منتشر شد که نشان دهنده بی‌اعتنایی مسوولان دولت ترکیه به جلیلی است. براساس گزارشهای منتشر شده در رسانه های ترکیه حتی مقابل در نخست وزیری ترکیه نیز کسی از جلیلی و هیات همراه وی استقبال نکرده و آنان بدون اسقبال از خودروهای خود پیاده می شوند و منتظر می مانند.

براساس این گزارشها و فیلم های منتشر شده سعید جلیلی و هیات همراه پس از چند دقیقه انتظار پله های دفتر نخست وزیری را بالا می روند اما کماکان کسی به استقبال آنان نمی آید.

با توجه به استقبال نشدن از جلیلی و هیات همراه، سفیر ایران در ترکیه چندین بار به ساعت خود نگاه می کند و درباره ساعت ملاقات دچار تردید می شود اما مشخص می شود که ساعت حضور برای ملاقات درست است اما هیچ کس برای استقبال از دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران حاضر نشده است.

سعید جلیلی و هیات همراه درنهایت پله ها را بالا می روند و چند دقیقه ای را در مقابل گیت ورودی نخست وزیری منتظر می شوند اما همچنان کسی به استقبال آنان نمی آید تا اینکه پس از چند دقیقه انتظار فردی آنان را به دفتر نخست وزیر راهنمایی می کند.

رسانه های ترکیه این اقدام دولت ترکیه را به منزله سردتر شدن روابط دو کشور ارزیابی کرده اند.عدم استقبال از مسئولین ایرانی در دولت احمدی نژاد مسبوق به سابقه است و چندی پیش نیز هنگام حضور احمدی نژاد در برزیل، رئیس جمهوری این کشور کسی را برای استقبال از وی نفرستاد.