امضای ۱۶۴ نماینده گمنام مجلس!

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نامه حمایت از سعید مرتضوی جنجال آفرید

انتشار نامه‌ای که ادعا می‌شود امضای بیش از ۱۶۴ نماینده مجلس در حمایت از سعید مرتضوی را پای خود دارد، باعث درگیری میان گروه‌های مختلف اصول‌گرا شده و هنوز اسامی امضاکنندگان منتشر نشده است.

نخستین بار خبرگزاری مهر، به نقل از یک نماینده‌ی مجلس، خبر از انتشار چنین نامه‌ای داده بود. این نماینده‌ی مجلس به مهر گفته بود که این نامه به امضای ۱۱۸ تن از نمایندگان رسیده و “با رایزنی های مدیر کل امور مجلس سازمان تامین اجتماعی”تهیه شده. در این نامه از محمود احمدی‌نژاد به دلیل “تبدیل صندوق تامین اجتماعی به سازمان و ابقای سعید مرتضوی در پست ریاست این سازمان” تشکر شده بود.

اما تنها ساعاتی پس از انتشار این نامه، برخی نمایندگان وجود چنین نامه‌ای را تکذیب کردند و برخی دیگر نیز مدعی شدند امضای آن‌ها “با نیرنگ” پای این نامه آمده است.

ابتدای هفته‌ی جاری محمدجعفر منتظری، رییس دیوان عدالت اداری، درباره دلیل ابقای سعید مرتضوی در ریاست تامین اجتماعی علیرغم صدور حکم برکناریش از سوی این دیوان، گفته بود: “آن چیزی که ما در هیات عمومی رسیدگی کردیم و ارسال شد، مربوط به مصوبه شورا و ابلاغ وزیر برای این فرد، (سعیدمرتضوی) بود، که هم مصوبه لغو شد و هم ابلاغ وزیر ابطال شد”. وی اضافه کرده بود که “اگر نمایندگان هنوز نسبت به حضور مرتضوی در تامین اجتماعی اعتراضی دارند، می‌توانند باز هم شکایت کنند”.

در این میان، مهدی کوچک‌زاده، از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس گفت که این نامه به امضای ۱۶۴ نفر رسیده و تنها چهار نفر از امضای آن ناراضی هستند. وی همچنین افزوده است که امضاکنندگان: “ما ۱۶۴ نفر با افتخار این نامه را امضا کردیم، ما از کسی که رسانه‌های دوم خردادی را که می‌خواستند این مملکت را به قهقرا ببرند، طبق قانون محاکمه کرده و به مجازات قانونی رسانده، دفاع می کنیم”.

این البته نخستین بار نیست که نمایندگان از مرتضوی حمایت می‌کنند. پیش از این و به دنبال صدور حکم دیوان عدالت اداری علیه مرتضوی، احمد بخشایش٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ با دفاع از عملکرد مرتضوی٬ گفته بود که “به امثال مرتضوی ها جهت دفاع از نظام در ایام فتنه نیازمندیم و اگر مرتضوی به دلیل حمایتی که از نظام داشته مورد مؤاخذه قرار گیرد، نباید در آینده انتظار دفاع از نظام را از دیگران داشته باشیم.

اکنون اما محمد بیاتیان٬ نماینده مجلس، نامه ۱۶۴ نفر از همکاران خود در قدردانی از سعید مرتضوی٬ رئیس سازمان تامین اجتماعی را “دروغی بزرگ” توصیف کرد: “مطرح کردن حمایت ۱۶۴ نماینده از مرتضوی یک دروغ آشکار است و قسم می‌خورم هیچ نماینده در حمایت از وی نامه امضا نکرده است”. بیاتیان گفته است که نامه‌ای در حمایت از تبدیل صندوق تامین اجتماعی به سازمان امضا کرده است: “اینکه برخی بخواهند این حمایت را به حمایت از شخص سعید مرتضوی تعبیر کنند٬ دروغ بزرگی است”.

خبرگزاری دانشجو نیز به نقل از چند نماینده مجلس، سخنانی مشابه سخنان بیاتیان را نوشته و به نقل از آن‌ها آورده است که امضاکنندگان “نامه اصلاح اساسنامه سازمان تامین اجتماعی” را امضا کرده‌اند. این نمایندگان اضافه کرده‌اند: “در صورتی که نام ما به عنوان امضاکنندگان نامه تقدیر از مرتضوی منتشر شود، اعتراض خواهیم کرد؛ زیرا این امضا با نیرنگ از ما اخذ شده است”.

حکم دیوان عدالت اداری درباره‌ی مرتضوی٬ پس از شکایت ۶ نماینده‌ی مجلس صادر شده بود. احمد توکلی، علی مطهری، محمد دهقان، الیاس نادران، مسعود پزشکیان و حسین نجابت نمایندگانی بودند که در مجلس هشتم پس از به نتیجه نرسیدن استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی٬ مشغول پیگیری این مساله بودند.  اما چند روز پس از انتشار حکم دیوان عدالت اداری، دولت دهم با تغییر اساس‌نامه‌ی صندوق تامین اجتماعی٬ شرایط ابقای مرتضوی را فراهم کرد. آن زمان معاون اول محمود احمدی‌نژاد٬ محمدرضا رحیمی٬ اصلاحیه هیات وزیران بر اساس‌نامه صندوق تامین اجتماعی را ابلاغ کرده بود که بر این اساس، نام این صندوق عوض شده است. این تغییر نام با پیشنهاد وزارت کار انجام شده و نام این صندوق٬ به سازمان تامین اجتماعی تغییر یافت.

مرداد ماه گذشته محمد اصلانی، وکیل سعید مرتضوی اعلام کرده بود که با اصلاح اساسنامه صندوق تامین اجتماعی و تغییر نام این نهاد از صندوق به سازمان توسط دولت، رای دیوان عدالت اداری درباره برکناری موکلش اجرا شده است.

محمدرضا باهنر نیز واکنشی مشابه به این نامه داشته؛ وی در صحن علنی مجلس، پیرامون امضاکنندگان نامه، گفته است: “تعدادی از نمایندگان در این زمینه نامه دادند و گفتند ما نامه‌ای را امضا کردیم که مربوط به تغییر صندوق تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی بوده و ربطی به تشکر و اعلام برائت و نیز مسئول صندوق ندارد. رییس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره خبری که به رسانه‌ها دادند،‌ دقت کنند اگر متن نامه تشکر بوده در این خصوص پاسخ لازم را ارائه کند و در غیر اینصورت نیز رسانه‌ها مصاحبه وی را اصلاح کنند”.

مسعود پزشکیان نیز درباره‌ی فضای مجلس پس از بحث انتشار این نامه، گفته است: “ما که در مجلس هستیم هم واقعا نمی دانیم که چه خبر است و آقایان چه می کنند. امروز عده ای از مجلسی ها شدیدا معتقد بودند که فریب خورده اند و البته عده ای دیگر به مانند مهدی کوچک زاده امضای خود را تایید کردند”.

در همین حال، انتشار چنین نامه‌ای با واکنش تند برخی از اصول‌گرایان روبه‌رو شده است. عبدالحسین روح‌الامینی، از خانواده جان‌باختگان کهریزک، در واکنش به این نامه، از سعید مرتضوی با عنوان “متهم جنایت کهریزک” نام برد و خواستار انتشار اسامی امضاکنندگان این نامه شد. احمد توکلی، رییس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این‌باره گفت: “کسانی که نامه تشکرآمیز به رئیس‌ جمهور را امضا کرده‌اند، اسامی خود را منتشر کنند تا مردم مواضعشان را بهتر بشناسند”. سایت جهان‌نیوز – نزدیک به علی‌رضا زاکانی، نیز خواستار انتشار اسامی امضاکنندگان این نامه شده و نوشته است که پیگیری‌های این سایت برای مشخص کردن اسامی امضاکنندگان نتیجه نداشته است.

مرتضوی در زمان وقوع حادثه کهریزک٬ دادستان تهران بود. وی در این پرونده با اتهام “معاونت در قتل”، “نقض حقوق شهروندی” و “هتک حیثیت ناجا” از مقام قضایی خود معلق شد. مرتضوی تابستان گذشته، ضمن اشاره به حکم منع تعقیب صادر شده از سوی دادگاه برای قضات درگیر در پرونده بازداشتگاه کهریزک، صدور این حکم را به معنی “برائت” خود و دو قاضی دیگر این پرونده دانسته بود. محسنی‌اژه‌ای اما به تازگی گفته که پرونده مرتضوی مفتوح است و به زودی به اتهامات وی رسیدگی خواهد شد.