راه اندازی کلانتری وِیژه زنان و کودکان

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» سازو کارهای جدید برای ادامه طرح امنیت اجتماعی

به دنبال تاکید محمود احمدی نژاد بر لزوم ادامه طرح امنیت اجتماعی، فرمانده نیروی انتظامی تهران هم دیروز در یک نشست خبری از ادامه این طرح با جدیت بیشتر و ساز و کارهای جدیدتر، از جمله راه اندازی کلانتری های ویژه زنان و کودکان خبر داد. فرمانده نیروی انتظامی در حالی از انجام هماهنگی های لازم  برای اجرای این طرح خبر دادکه کاندیداهای جبهه اصلاحات از جمله میرحسین موسوی از لزوم جمع آوری این طرح سخن گفته اند.

به گزارش خبر ی ایسنا،عزیزالله رجب‌زاده فرمانده انتظامی تهران در توضیحات خود در این باره گفته است: پلیس قصد دارد تا پایان سال جاری چهار کلانتری ویژه زنان در تهران راه اندازی کند که تمام کارکنان این کلانتری ها را زنان تشکیل خواهند داد. با راه‌اندازی این کلانتری‌ها خانم‌ها می‌توانند مشکلات خود را که نمی‌توانند در
کلانتری‌های دیگر مطرح کنند در کلانتری‌های مخصوص زنان مورد پیگیری قرار دهند.

وی همچنین می افزاید:راه‌اندازی کلانتری‌های مخصوص زنان بدین معنا نیست که زنان نمی‌توانند برای پیگیرهای موضوعات خود به سایر کلانتری‌ها مراجعه کنند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران سپس از ایجادشعبه پلیس کودکان، که بخش دیگری از ادامه همین طرح است، خبر داده و گفته است: راه اندازی پلیس مخصوص کودکان در تعدادی از کلانتری ها نیز یکی از اقدامات جدید پلیس در ادامه طرح ارتقای امنیت اجتماعی در درشش ماهه اول امسال خواهد بود.

این فرمانده انتظامی در خصوص اینکه با راه اندازی پلیس مخصوص کودکان، طرح امنیت اجتماعی به چه موفقیتی می رسد، گفته است:با بکارگیری افراد متخصص در رابطه با توانایی برخورد با کودکان به دنبال آن هستیم که برخورد با کودکان بزهکار تا سن 15 سالگی برخوردی مجرمانه نباشد.

پاسخی به کاندیداهای اصلاح طلب

از سوی دیگر با توجه به آغاز تبلیغات انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری و نظرات دو کاندیدای اصلاح طلب در خصوص ضرورت توقف این طرح جنجال برانگیز که با واکنش تنی چند از مسئولان ناجا روبرو شد، محتوای نشست خبری روز گذشته فرمانده انتطامی تهران هم به نوعی  در ادامه واکنش های منفی ناجا به موسوی و کروبی ارزیابی شده است؛در همین راستافرمانده انتظامی تهران بدون اشاره به نظرات دو کاندیدای اصلاح طلب حاضر در انتخابات ،با اشاره به بخشی از عملکرد پلیس در پیشبرد طرح امنیت اجتماعی گفت: این طرح تعطیل نخواهد شد و تا 10 یا 15 روز آینده با ساز و کار و رفتارهای جدید در ابعادی گسترده تر و همچنین در جهت رفع اشکالات گذشته ادامه خواهد یافت.

با این حال وی گفت طرح امنیت اجتماعی تنها موضوع گشت ارشاد و بحث بدحجابی نیست.در سال گذشته در اجرای طرح امنیت اخلاقی حدود 314 زن و دختر فراری دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شده‌اند. در اجرای این طرح انواع باندهای فساد که به صورت زیرزمینی فعالیت و مزاحمان خیابانی و یا افرادی که اقدام به توزیع سی دی‌های مستهجن می‌کردند، دستگیر شدند. در طرح امنیت اجتماعی تنها 10 درصد از ماموریت‌ها مربوط به موضوع بدحجابی بود و 90 درصد دیگر به ماموریت‌های دیگری اختصاص داشت.

اولین مراحل طرح امنیت اجتماعی از دو سال پیش آغاز شد؛ این طرح بیشتر بر پوشش زنان تمرکز داشت ولی در مراحل بعدی جمع آوری معتادان و سپس جمع آوری “اراذل و اوباش” ،بازرسی از کارگاه ها و فروشگاه های لباس و ارایشگاه های مردانه و عکاسی ها و سایر مراکز دیگر نیز در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفت. اجرای این طرح واکنش‌ منفی مردم، نهادهای فرهنگی و دانشگاهی را به دنبال داشته است.

این طرح که چندی ست وارد مباحث و نزاع های جناح های سیاسی و انتخاباتی شده است، بعد از روی کار آمدن دولت نهم به عنوان مهمترین برنامه اجرائی نیروی انتظامی در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان “طرح جامع عفاف” به اجرا درآمدو بارها مورد تایید آیت الله علی خامنه ای قرار گرفته است.