حکم های سنگین برای ایجاد وحشت

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با خانواده بهاره هدایت و میلاد اسدی

بهاره هدایت و میلاد اسدی از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به 16 سال حبس تعزیری محکوم شده اند و خانواده های این دو فعال دانشجویی در مصاحبه با “روز” این احکام را دستوری و خارج از چارچوب قضایی و حقوقی ارزیابی می کنند.آنها معتقدند صدور این احکام سنگین و بی سابقه در آستانه سالگرد انتخابات و سالگرد حمله به کوی دانشگاه، برای ایجاد فضای رعب و وحشت صورت گرفته است.

بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در موج دوم بازداشت فله ای فعالان سیاسی، مطبوعاتی و دانشجویی، بعد از روز عاشورا بازداشت شد. او به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام” به 5 سال حبس تعزیری، به دلیل توهین به رهبری به دو سال حبس تعزیری و به دلیل توهین به رئیس‌جمهوری و تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است. همزمان حکم دو سال حبس تعلیقی او به اتهام اقدام علیه امنیت از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵ نیز به اجرا درآمده و به این حکم افزوده شده است.

میلاد اسدی، نیز  دبیر صنفی دفتر تحکیم وحدت است که 9 آذر ماه سال گذشته بازداشت شده و اکنون  به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام” به 5 سال حبس، به دلیل توهین به رهبری به دو سال حبس و به دلیل توهین به رئیس‌جمهوری به یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است.

 

احکام دستوری و از پیش تعیین شده

امین احمدیان، همسر بهاره هدایت که از حکم سنگین صادره برای بهاره به شدت شوکه شده است به “روز” می گوید: “حکم خیلی غیر قابل انتظار بود، خیلی شوکه شدیم هم ما و هم بهار و هم خانواده میلاد و فکر می کنیم که برای ایجاد فضای رعب و وحشت در آستانه خرداد ماه، چنین حکم هایی داده اند و امیدواریم که این حکم ها در دادگاه تجدید نظر نقض شود.”

آقای احمدیان در عین حال از پیش بینی صدور چنین حکمی از سوی بهاره هدایت سخن می گوید:” بهار این حکم راپیش بینی می کرد؛ با توجه به اینکه دادستان تهران در بند 209 به بهار گفته بود که حکم او بیش از ده سال زندان خواهد بود لذا بهار مدام می گفت که با توجه به عدم همکاری با بازجویان و تهدید دادستان، قطعا حکم سنگینی در انتظار اوست.”

اما مونا غفاری، نامزد میلاد اسدی با اشاره به مقاومت این فعال دانشجویی در بازجویی ها و عدم پذیرش اتهامات از سوی او به “روز” می گوید: “میلاد اصلا انتظار چنین حکمی را نداشت، او هیچ یک از اتهاماتش را در دادگاه نپذیرفته بود و به هیچ عنوان  تصور صدور چنین حکمی را نداشت اما وقتی او را به همراه بهار به دادگاه آوردند، ما حدس می زدیم که حکم هر دو شبیه هم باشد و وقتی اول حکم بهار را دادند میلاد هم فهمید که حکم اش سنگین است.”

خانم غفاری، حکم صادره را حکمی از پیش تعیین شده و خارج از روال قضایی می داند: “سه بار دادگاه میلاد را عقب انداختند و هر بار به بهانه ای دادگاه او تشکیل نشد تا رسید به آستانه سالگرد انتخابات و دادگاه او را تشکیل دادند و حکم را صادر کردند؛ شاید اگر دادگاه او همان باری که در 12 بهمن تعیین وقت شده بود تشکیل و حکم صادر می شد، می شد استدلال کرد که ربطی به سالگرد انتخابات و قایع خرداد ندارد اما سه بار پیاپی دادگاه را عقب انداختند و اکنون در این شرایط چنین حکم سنگینی دادند.”

امین احمدیان، همسر بهاره هدایت هم  حکم صادره برای همسرش را حکمی دستوری می داند: “حکمی که در بازجویی ها به آن اشاره می شود و دقیقا هم همان حکم صادر می شود مشخص است که روند قضایی را طی نکرده است.”

او توضیح می دهد: “این حکم حقوقی و قضایی نیست بلکه حکمی سیاسی است که از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی طراحی و اجرا شده است. شما ببینید دادگاه میلاد سه بار به تعویق افتاد. بهار هم در اسفند ماه مراجل بازپرسی و بازجویی اش تمام شده اما نگهداشتند دقیقا در آستانه خرداد ماه، دادگاهی شان کردند و حکم دادند.”

 

تاوان انتقاد در جمهوری اسلامی

همسر بهاره هدایت معتقد است: “خرداد نزدیک است سالگرد انتخابات، سالگرد حمله به کوی دانشگاه و… بهار و میلاد هم دو فعال د انشجویی شناخته شده هستند و این احکام سنگین برای ترساندن سایر دانشجویان است که ببینید نتیجه فعالیت های دانشجویی و مدنی این احکام است. یعنی مدنی ترین حالت انتقاد، چنین احکامی به دنبال دارد. می خواهند با این احکام پیام خاصی را به بدنه دانشجویی منتقل کنند.”

از او درباره واکنش بهاره هدایت نسبت به حکم صادره می پرسم. می گوید: “برای بهار به اندازه ما، غیر قابل انتظار نبود و بعد از اینکه حکم را گفتند بهار گفت این تاوان انتقاد در چارچوب جمهوری اسلامی است”.

به گفته آقای احمدیان، حتی اجازه رونویسی از روی حکم را به بهاره نداده و بعد از ابلاغ حکم، خیلی سریع او و میلاد را به زندان باز گردانده اند.

همسر بهاره هدایت سپس از تماس تلفنی او از زندان اوین خبر می دهد: “بعد از ظهر که تماس گرفت حالش خوب بود فقط بحث دلتنگی بود و گفت این همه سال را دلم تنگ می شود و… اما آمادگی این حکم را دارد.”

مهدی حجتی، وکیل بهاره هدایت که حکم دادگاه هنوز به او ابلاغ نشده درباره حکم صادره به “روز” می گوید: “متاسفانه روال دادگاه انقلاب این است که آرا را به ما ابلاغ نمی کنند و حتی نسخه ای از حکم را نیز به ما نمی دهند و ما ناچاریم به شعبه دادگاه مراجعه و از روی حکم، رونویسی کنیم. لذا روز شنبه به دادگاه مراجعه خواهم کرد از مستندات قاضی برای صدور چنین حکم سنگینی اطلاعی ندارم.”

آقای حجتی می گوید “دادگاه موظف است نسخه ای از حکم را طبق قانون به وکلا بدهد اما ظاهرا بر اساس بخشنامه ای که ندیده ایم، دادگاه انقلاب در مورد اتهامات امنیتی، برخلاف این روال عمل کرده و حکم را به وکیل و متهم نمی دهد.”

هوشنگ پوربابایی، وکیل میلاد اسدی نیز که هنوز حکم محکومیت موکلش به او ابلاغ نشده به “روز” می گوید از مستندات و استدلالات قاضی دادگاه در صدور این حکم هنوز بی خبر است.

بهاره هدایت در حال حاضر در بند نسوان زندان اوین به سر می برد و میلاد اسدی در بند 350 زندان اوین، زندانی است.