پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب…

 

 

اتاق

نویسنده: اِما دُون‌اِهو

ترجمه ی: علی قانع

انتشارات: آموت

 چاپ اول، 1390

360 صفحه

قیمت:7500 تومان

رمان “اتاق” داستان زندگی مادر و پسری است که در یک آلونک زندانی شده‌اند و تمام دنیایشان در همین “اتاق” خلاصه شده است. این رمان با به چالش کشیدن مسایل روانشناسی، مخاطب را از ابتدای داستان با اثر درگیر می‌کند. این داستان از زبان جک پسر پنج ساله روایت می‌‎شود. جک هرگز با دنیای بیرون آشنا نشده و بر این باور است که او و مادرش تنها دو نفری هستند که در این دنیا زندگی می‌کنند.

 

عصر آوانگارد

نویسنده: هیلتون کرامر

مترجم: پرتو اشراق

انتشارات: ناهید

چاپ اول، 1390

تعداد صفحات:690 صفحه

قیمت: 19500 تومان

مقالات و نقدهای مختلفی در این کتاب گردآمده است که گرچه به لحاظ موضوع متفاوت است، ولی یک معنای مشترک، آنها را به هم پیوند می‌دهد. همه به شکلی با مبانی هنری به ویژه نقاشی پیوند دارند و در آنها شیوه نقادی بر مبنای سنت و ساختار اجتماعی که پیرامون این هنر تشکیل شده، روشن خواهد شد. نویسنده این مسیر را عصر آوانگارد نامیده و برآن است به تشریح آن بپردازد.

این کتاب در معرفی هنری مور می‌خوانیم: در آثار هنری مور یک جهان شکل مشاهده می‌کنیم که به ما پیشکش می‌شود، مشاهده می‌کنیم که با پیوندهای اورگانیکی و رابطه مستقیم یا غیر مستقیم با طبیعت، و اعتقاد به تاثیر جمال همراه است و زیباطلبی‌های آن مدام نو می‌شود.

 

رد پای سینما در 35کشور جهان

نویسنده: مریم فلاح و علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده

انتشارات رودکی

چاپ اول، 1390

544 صفحه

15000 تومان

این کتاب که به بررسی اجمالی تاریخچه و سیر تکاملی سینما در کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی و چهار کشور پاکستان، چین، روسیه و هند می‌پردازد، با هدف ظرفیت شناسی برای همکاری‌های هنری،فرهنگی و اقتصادی متقابل در عرصه منتشر شده است.

پرتو مهتدی منتقد و مترجم باسابقه سینما با همکاری منورخلج مسئولیت ترجمه این کتاب به زبان انگلیسی را برعهده داشته‌اند.

همچنین در بخش برگردان از انگلیسی ارغوان اشتری، حامد مظفری و در بخش برگردان از عربی سیدعلی موسوی خلخالی، حورا وحیدی، سید ناصر طباطبایی با همکاری نویسندگانی چون مرتضی محمدیان و پریسا ساسانی به عنوان دستیاران نویسنده در تأمین منابع کتاب همکاری داشته‌اند.

تاریخچه سینما، معرفی فیلم‌های مهم، معرفی مشهورترین کارگردانان، معرفی مهمترین جشنواره‌های سینمایی، معرفی مجامع صنفی، بررسی سرانه سینما نسبت به جمعیت و تبادلات فرهنگی با ایران از جمله مباحثی است که در 35 کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

 

نیما یوشیج و شعر کلاسیک فارسی

نویسنده: محمود کیانوش

انتشارات: قطره

چاپ اول، 1390

تعداد صفحه : 576 صفحه

قیمت: 9500 تومان

“نیما یوشیج و شعر کلاسیک فارسی “نگاهی به رمز و رازهای نیما در آثارش دارد و در 6 فصل به مباحث کلی “دریافت نیما یوشیج از شاعران کلاسیک”، “نیما یوشیج و سبک هندی”، “آموخته‌های نیما یوشیج از نظامی”، “تجربه‌های نیما یوشیج در قالب‌های کلاسیک”، “کهن‌ماندگی در ساختار زبان شعری نیما یوشیج” و “نیما یوشیج و قافیه” می‌پردازد.

 

شروع یک زن

نویسنده: فریبا کلهر

انتشارات: ققنوس

نوبت چاپ: اول، 1390

تعداد صفحه : 168 صفحه

قیمت: 2500 تومان

داستان “ شروع یک زن ” دغدغه‌های زنی به نام پروین است که در آستانه جدا شدن از همسرش پس از چند سال به ایران برگشته و همکلاسی دوران دانشجویی‌اش “ بهرام ” را پیدا می‌کند. بهرام نسبت به همه چیز و همه کس احساسی نوستالژیک دارد. داستان در چند فصل به هم پیوسته روایت می‌شود.

 

عمارت معصوم

نویسنده: پی. دی. جیمز

مترجم: شیوا مقانلو

انتشارات: کتابسرای تندیس، چاپ اول، 1389

تعداد صفحه : 70 صفحه

قیمت: 1500 تومان

این کتاب داستانی است در 70 صفحه از نویسنده مشهور انگلیسی پی. دی جیمز که آثار پلیسی و جنایی‌اش بسیار معروف است و وی را با آگاتا کریستی مقایسه می‌کنند.

در بخشی از داستان “عمارت معصوم” می‌خوانیم: آسانسور کوچک بود، تنها کمی بیش از پنج متر مربع، و همان‌طور که بالا می‌رفتند مندی به خوبی پیکر بلند و خاموشی را که بازوهایش تقریباً با بازوهای او مماس شده بود، حس می‌کرد. چشمانش را به فلز توری در آسانسور دوخته بود اما می‌توانست عطر خانم اتین را حس کند…

 

دختران علیه دختران

نویسنده : مصطفی خرامان

تعداد صفحه : 112 صفحه

قیمت : 2900 تومان

چاپ اول، 1390

انتشارات : افق

‌دختران علیه دختران‌ نوشته‌ی مصطفی خرامان، ویژه‌ی گروه سنی نوجوان، از سوی انتشارات افق به‌تازگی روانه‌ی بازار نشر شده است.

این رمان درباره‌ی دختری 13 ساله است که همراه با خانواده‌اش به ساختمانی جدید نقل مکان می‌کنند. دختر نوجوان این داستان همراه با گروهی از نوجوانان این ساختمان ماجراهایی را تجربه می‌کنند که این ماجراها موضوع اصلی رمان را تشکیل می‌دهند.

این رمان در سه فصل تنظیم شده است و در هر فصل، قهرمان قصه مسیرهای مختلفی را همراه با برخوردهای متفاوت طی می‌کند. در واقع در این رمان، عواقب تصمیمات مختلف یک نوجوان درباره‌ی یک ماجرا روایت شده است.

از مصطفی خرامان قبل از این آثاری هم‌چون نوزده غلام، نوزده کاسه‌ی کتاب برگزیده‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حادثه‌‌ی چهارم و فرشته‌ها از کجا می‌آیند منتشر شده است. مخاطب اغلب آثار او نوجوانان هستند. خرامان علاوه بر نگارش داستان، فیلم‌نامه هم می‌نویسد.

 

 

خط فاصله

نویسنده : هادی کی‌کاووسی

تعداد صفحه : 156 صفحه

قیمت : 4000 تومان

انتشارات : چشمه

چاپ اول، 1390

نخستین مجموعه‌داستان هادی کی‌کاووسی با عنوان خط فاصله که توسط انتشارات چشمه به‌تازگی منتشر و روانه‌ی بازار کتاب‌فروشی‌ها شده است،علاوه بر آثار قبلی و تحسین‌شده‌ی‌این نویسنده، چند داستان جدید را نیز در بر می‌گیرد.

هادی کی‌کاووسی از سال 1372 داستان‌نویسی را شروع کرده است و پقبل از این داستان ‌سگ گنده‌‌ی خانه‌‌ی آجرقرمز‌ او در سال 1382 رتبه‌ی‌ دوم جایزه‌ی‌ ادبی اصفهان را گرفت و همان سال جایزه‌ی‌ اول کنگره‌ی‌ شعر و داستان جوان کشور را با داستان ‌اتللو‌ کسب کرد. هم‌چنین در سال 1385 از داستان ‌دوران‌ او در جایزه‌ی‌ داستان شهر کتاب تقدیر شد و باز همین داستان در سال 81388در نخستین دوره‌ی جایزه‌ی‌ ادبی ایران برگزیده شد.

اولین مجموعه‌داستان هادی کی‌کاووسی شامل 9 داستان کوتاه با عنوان‌های بای، اتللو، سگ‌ گنده‌ خانه‌ آجرقرمز، جایی برای پرت‌کردن دست قراضه‌ آهنی، خط‌‌ فاصله، سوزن توی کاه، دوران، پدربزرگ در تاریکی و در کمال پرتقال‌ است.

 

جین آستین

نویسنده : برایان ساوذام

مترجم : گلی امامی

تعداد صفحه : 112 صفحه

قیمت : 2500 تومان

انتشارات : ماهی

چاپ اول، 1390

کتاب جین آستین نوشته‌ی برایان ساوذام با ترجمه‌ی گلی امامی یکی از تازه‌ترین آثار منتشرشده‌ی نشر ماهی‌ست‌. این کتاب از مجموعه‌‌آثار نسل قلم است که پیش‌تر در همین مجموعه،‌ کتاب‌هایی درباره‌ی ‌آندره‌ ژید‌، ‌آرتور شوپنهاور‌، ‌جورج لوکاچ‌ و دیگر چهره‌های ادبی و فلسفی مطرح منتشر شده است.

جین آستین دسامبر ۱۷۷۵ در انگلستان به دنیا آمد. او از سال ۱۸۱۱ تا ۱۸۱۶، با نگارش چهار رمان ‌‌عقل و احساس‌، ‌غرور و تعصب‌، ‌منسفیلد پارک‌ و ‌اما‌ اعتبار یک نویسنده‌ی شناخته‌شده را به‌دست آورد. جین دو رمان دیگر به نام‌های ‌کلیسای نورث‌انگر‌ و ‌ترغیب‌ نیز نوشت،‌ که هر دو در سال ۱۸۱۸ پس از مرگش به چاپ رسیدند. او کار نگارش اثری دیگر با عنوان ‌سندیشن‌ را نیز آغاز کرد؛‌ اما عمرش به اتمام آن کفاف نداد. این نویسنده در ۱۸ جولای ۱۸۱۷ پس از یک بیماری طولانی‌مدت بدرود حیات گفت.

 

 

فرهنگ، تئاتر و طاعون

نویسنده : آنتونن آرتو

مترجم : جلال ستاری

تعداد صفحه : 96 صفحه

قیمت : 2900 تومان

انتشارات : مرکز

چاپ اول، 1390

فرهنگ، تئاتر و طاعون‌ نوشته‌ی آنتونن آرتور یکی از تازه‌ترین آثار راه یافته به بازار کتاب است.

این تازه‌ترین اثر منتشرشده‌ی نشر مرکز را جلال ستاری به فارسی ترجمه کرده است. این کتاب از جمله‌ آثار مهم آنتونن آرتور است که سعی می‌کند با نگاهی متفاوت به تئاتر و کارکرد‌های این هنر بپردازد…‌.

به گفته‌ی ستاری، این اثر مجموعه‌مقاله‌هایی درباره‌ی هویت به قلم نویسندگان مطرح غربی‌ست. پرسش از چیستی هویت و چگونگی تحقق هویت جمعی از جمله‌ محور‌های جدی این مجموعه‌ی مقاله‌هاست و از منظرهای تاریخی، فرهنگی، زبانی و دینی به تبیین خصایص و ویژگی‌های هویت جمعی می‌پردازد و دلایل قوام و دوام ‌هویت‌ را در یک جامعه تبیین می‌کند.