عکس هائی که آبروی حرفه ای را بردند

نویسنده

» گزارش گاردین از گاف روزنامه های دولتی ایران

سعید کمالی دهقان

رسانه های وابسته به حکومت اسلامی ایران متهم شده اند که از عکس های آرشیوی زمان ها و مکان های مختلف در انگلستان و جاهای دیگر برای به تصویر کشیدن شورش های لندن به عنوان نشانه های “قیام مخالفان سلطنت در انگلستان”، استفاده کرده اند.

بلافاصله بعد از آغاز شورش ها، حکومت ایران از این فرصت استفاده کرد تا حکومت انگلستان را بابت آنچه که “سرکوب وحشیانه مخالفان سیاسی” نامیده بود، محکوم کند.

اما در روزهای اخیر جامعه مجازی ایران و وبلاگ ها اعلام کردند که عکس های منتشر شده در خبرگزاری ها و روزنامه های ایران، در زمان ها و مکان های دیگری گرفته شده است.

اکثر این عکس ها در خبرگزاری نیمه رسمی فارس منتشر شده بود که با پول فرماندهان سپاه کار می کند و روزنامه کیهان که تحت نظر مستقیم رهبر ایران، آیت الله خامنه ای منتشر می شود. عکس های منتشر شده در فارس، مورد استفاده اکثر رسانه ها در ایران قرار گرفت.

یک وبلاگ ایرانی با عنوان “گمنامیان” با صرف وقت زیاد نشان می دهد که عکس های استفاده شده در فارس قبلا در کجا منتشر شده است. فارس بعد از اینکه مسئله در اینترنت پخش شد، برخی از این عکس ها را حذف کرد.

در میان عکس ها، تصویر مردی چاپ شده بود که صورتش غرق خون است. این عکس را دیلی میل در سپتامبر سال 2010 در گزارشی چاپ کرد که درباره برنامه های امنیتی درنظر گرفته شده در مسابقه فوتبال بین دو تیم منچستر یونایتد و رنجرز بود.

عکس دیگر، از اعتراض های لندن در سال 2009 در حمایت از فلسطین گرفته شده بود. یکی از عکسها مربوط به شیلی بود که تابلو راهنمایی و رانندگی آن به زبان اسپانیولی بود.

تصویری دیگر، خیابانی پر از پلیس را نشان می دهد که از کارناوال ناتینگ هیل در سال 2008 گرفته شده بود.

تصویر پلیس های اسب سوار هم متعلق به اعتصاب معدنچیان در سال 1984 است.

جین ماریوت، یکی از دیپمات های ارشد انگلستان در ایران در پاسخ به خوشحالی حکومت ایران از مشکلات پیش آمده در انگلستان، در نامه های به وزارت خارجه ایران می نویسد که انگلستان از گفتگو درباره حقوق بشر استقبال می کند. وی نوشته است: “لازم به یادآوری است که انگلستان در سال های اخیر ازهمه فرستادگان ویژه سازمان ملل استقبال کرده است و تدارک لازم برای دیدار تعداد زیادی از این افراد را فراهم کرده است.”

وی در ادامه نوشته است: “من از دولت ایران می خواهم که همین رفتار را درقبال گزارشگر تعیین شده از سوی سازمان ملل، احمد شهید، داشته باشد و به او اجازه بدهد به نگرانی های مهم جوامع بین المللی در مورد نقض حقوق بشر در ایران، پاسخ بدهد.”

ایران در ماه ژوئیه اعلام کرد که به گزارشگر ویژه سازمان ملل که باید درمورد وضعیت حقوق بشر در ایران تحقیق کند، اجازه نخواهد داد وارد ایران شود.

مخالفان، به دلیل ارائه تصویر غلط از شورش های انگلستان و اعلام اینکه این شورش ها در اعتراض به سلطنت در این کشور بوده است، به حکومت حمله کردند و گفتند که دلیل این کار مخالفت با دولت انگلستان است که در سال های اخیر همواره نقض حقوق بشر در ایران را مورد انتقاد قرار داده است.

گاردین، 15 اوت