اعلام جرم یهودیان آلمان علیه احمدی نژاد

نویسنده

yahodib.jpg

شورای مرکزی یهودیان آلمانی روز شنبه در ضمیمه چندین روزنامه این کشور، نگرانی خود را نسبت به اظهارات تجدیدنظر طلبانه رییس جمهور احمدی نژاد اعلام کرد.

روز شنبه درحالی که جهان مراسم شصت و دومین سالگرد آزادسازی اردوگاه اجباری آشویتس [بزرگ ترین گورستان بشریت] را برگزار می کرد، این شورای مرکزی اعلام نمود که تهدیدهای “رییس جمهور احمدی نژاد و حکومت آیت الله ها” تنها خاورمیانه را دربر نمی گیرد، بلکه شامل حال “کل جهان” می شود.

این شورا در ضمیمه خود آورده است که رییس جمهور ایران بارها شک و تردید خود را نسبت به “تبعید و قتل عام یهودیان اروپا به شیوه صنعتی” اعلام کرده و بارها خواستار “نابودی اسراییل”، به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان ملل، شده است.

این شورا همچنین می گوید که آقای احمدی نژاد “برنامه هسته ای ایران را توسعه می دهد و روز به روز به استفاده از سلاح اتمی نزدیک تر می شود”. “او همچنان از تروریسم اسلامی بین المللی حمایت و پشتیبانی می کند.”

جامعه یهودیان آلمان از دولت این کشور و دیگر کشورهای اروپایی خواسته است که در برابر این مسأله “یک صدا باشند” و بدانند که “حقوق بشر دارای اهمیت بسیار بیشتری نسبت به منافع اقتصادی است”. این شورا در ادامه می گوید که “درخصوص سلاح هسته ای به هیچ وجه نباید با ایران به سازش و مصالحه رسید”. جامعه بین الملل نیز باید “از مقابله و مخالفت با ایران حمایت کند” و نباید اجازه دهد که “حق موجودیت اسراییل زیر سؤال رود”.

قابل ذکر است که آلمان هر ساله [از سال 1996] در تاریخ 27 ژانویه یادبودی را برای قربانیان نازیسم برگزار می کند و این روزی است که اردوگاه آشویتس توسط ارتش سرخ آزاد شد.

نگرانی پادشاه عربستان

ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، نگرانی خود را نسبت به وخیم شدن تنش های فرقه ای بین شیعه و سنی اعلام کرد و ازطرف دیگر، مسأله رفتار “متخاصم” کشورش نسبت به ایران را تکذیب نمود.

وی به عنوان رهبر سرزمینی که به عنوان “مهد اسلام تسنن” شناخته می شود، در این رابطه اظهار داشت: “ما در تلاشیم که درگیری های فرقه ای بین شیعه و سنی را کاهش دهیم، ولی درحال حاضر فکر نمی کنیم که این مسأله خطری ایجاد کند.”

ازطرف دیگر، امیرنشین های حوزه خلیج فارس که اکثراً توسط حکومت های سنی اداره می شوند نیز نگرانی های خود را از اینکه تحت تأثیر رویدادهای عراق قرار گیرند اعلام کرده اند. قابل ذکر است که این کشورها دارای جوامع شیعه نسبتاً بزرگی هستند.

سران سعودی اخیراً با مسؤولین ایرانی به بحث پیرامون عراق پرداخته اند و این درحالی است که جمهوری اسلامی به “ایجاد بی ثباتی” در خاک همسایه عراقی خود محکوم شده است.

ملک عبدالله در مصاحبه با یک روزنامه کویتی اظهار داشت که اخیراً به نماینده ایران [علی لاریجانی] توضیح داده که عربستان “با هیچ کشوری علیه ایران متحد نخواهد شد”، هرگز “در امور دیگران دخالت نخواهد نکرد” و “به هیچ کشوری کمک نخواهد کرد که علیه ایران یا هر کشور دیگری دشمنی کند”.

وی در ادامه می افزاید: “در عوض، ما هم نمی خواهیم که هیچ کشوری نسبت به ما یا نسبت به اعضای شورای همکاری خلیج یا حتی دیگر کشورهای جهان عرب خصومت داشته باشد.”

ملک عبدالله مسأله گرایش اهل تسنن به مذهب شیعه را موضوعی کم اهمیت دانست و خاطرنشان کرد که درحال حاضر عربستان این پدیده را تحت نظر گرفته است. او در این خصوص گفت: “ما معتقدیم که این روند به هدف خود نخواهد رسید، زیرا اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان سنی، اصول مذهب تسنن را رها نمی کنند.”

قتل دیپلمات مصری

یک روزنامه مصری روز یکشنبه عوامل اطلاعاتی ایران را به قتل سفیر مصر در عراق [در سال 2005] متهم کرد؛ اتهامی که ازسوی دولت مصر و یک دیپلمات ایرانی تکذیب شده است.

ایهاب الشریف، سفیر مصر در عراق، روز 2 ژوئیه 2005 در بغداد ربوده شد. چهار روز بعد، سازمان تروریستی القاعده قتل او را برعهده گرفت. روزنامه مصری الاهرام در مقاله ای که به این موضوع اختصاص داده می نویسد: “عوامل اطلاعاتی ایران خواستار قتل او شده بودند تا بدین طریق حضور مصر در عراق کم رنگ شود.”

این روزنامه به “منبعی دیپلماتیک” اشاره می کند که در نشست سالانه اتحادیه افریقا در آدیس آبابا نیز حضور دارد. ازطرف دیگر، وزیر امور خارجه مصر طی بیانیه ای این اتهامات را تکذیب کرده و آنها را کاملاً بی اساس خوانده است.

این درحالی است که تهران روابط دیپلماتیک خود با قاهره را از سال 1979، یعنی پس از انعقاد قرارداد صلح با اسراییل [توسط انور سادات] قطع کرده. البته روابط این دو کشور [ایران و مصر] طی دو سال اخیر به طرز چشمگیری بهبود یافته است.

هشدار بوش به ایران

جرج بوش روز دوشنبه طی مصاحبه ای در رادیو ملی امریکا اظهار داشت: “اگر ایران اقدامات نظامی خود را علیه سربازان امریکایی یا غیرنظامیان عراقی افزایش دهد، ما نیز قاطعانه عکس العمل نشان خواهیم داد.”

دولت امریکا تصمیم گرفته است که به شدت با فعالیت های ایران در عراق مقابله کند. این تصمیم به دنبال حمایت ایران از شبه نظامیانی که در خشونت های فرقه ای دست داشتند [اواخر سال 2006] اتخاذ شده است.

دولت بوش خاطرنشان کرد که سربازان امریکایی برای محافظت خود از هر وسیله ای مرگباری استفاده خواهند کرد. بوش همچنین اظهار داشت که ایالات متحده نیت جنگ در خاک ایران را ندارد. وی در این رابطه گفت: “ من هیچ نیتی برای رفتن به ایران ندارم و نمی دانم چرا مسأله محافظت از سربازان امریکایی به مسأله حمله علیه ایران تعبیر می شود.”

ازطرف دیگر، دولت بوش در پاسخ به اظهارات حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد، ایران را به این متهم می کند که چرا از عراق علیه ایالات متحده بهره می برد. سفیر ایران در مصاحبه ای گفته که کشورش آماده است تا نیروهای امنیتی عراقی را آموزش و به آنها مشاوره دهد. وی می گوید ایران کاملاً آماده است تا نقش مهمی را در سازندگی عراق ایفا کند و بزودی نیز یک شعبه از بانک ملی ایران را در این کشور افتتاح خواهد کرد.

تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید، با موضع گیری نسبت به این اظهارات گفت: “این مسأله به دولت عراق بستگی دارد و این دولت عراق است که باید درخصوص روابط با ایران تصمیم گیری کند.”

وی در ادامه افزود: “آنچه که ما همیشه گفته ایم، این است که امیدواریم ایران یک نقش سازنده را در منطقه ایفا کند؛ نقشی که تاکنون سازنده نبوده است.” وی همچنین ایران را متهم کرد که “در جستجوی سلاح هسته ای است تا گروه های درگیر در اقدامات خشونت بار را بیش از پیش مورد حمایت خود بگیرد و بدین طریق علیه سربازان امریکایی و مردم عراق عمل کند”. وی همچنین افزود: “ایران قصد دارد دموکراسی در افغانستان و لبنان را بی ثبات کند.”

جرج بوش روز دوشنبه خاطرنشان کرد که “نباید مشکلات موجود را با مسأله ایران یکسان دانست”. او در رادیو ملی امریکا اظهار داشت: “فعالیت های اتمی ایران یک موضوع مجزاست و باید با آن به صورت دیپلماتیک برخورد کرد و من هنوز معتقدم که می توان آن را ازطریق شیوه های دیپلماتیک حل و فصل نمود.”

منبع: فرانس پرس، 29 ژانویه 2007

مترجم: علی جواهری