تحریم ها به مالزی هم رسید

نویسنده
مهناز ملکوتی

» لغو پروازهای ایرآسیا به تهران

شرکت هواپیمایی ایرآسیا متعلق به کشور مالزی که به عنوان ارزان ترین خط هوایی جهان شناخته می شود، پروازهای خود از کوالالامپور به تهران و بالعکس را به دلیل تحریم های بانکی ایران و مشکلات ناشی از آن، از تاریخ 14 اکتبر لغو می کند.

ایرآسیا پس از راه اندازی خط پروازی بین ایران و مالزی توانسته بود به دلیل قیمت  ارزان بلیط ها و همچنین رفت و آمد منظم، به مهم ترین وسیله رفت و آمد ایرانی های مقیم مالزی، دانشجویان و توریست ها تبدیل شود. این شرکت تنها خط هوایی متعلق به کشور مالزی بود که در خط مالزی-ـ ایران  تردد می کرد.

آنطور که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده این خط هوایی کلیه پروازهای خود به تهران و بالعکس را از تاریخ 14 اکتبر سال جاری میلادی به بعد لغو کرده و امکان خرید بلیت از این خط هوایی دیگر مقدور نیست.

با توجه به جمعیت قابل توجه ایرانیان، به ویژه دانشجویان ایرانی در مالزی و همچنین حجم زیاد مسافرت‌ به این کشور استوایی، این خط هوایی ارزان‌قیمت از زمان آغاز به کار خود همواره یکی از مهمترین راه‌های مسافرت ایرانیان به مالزی و بالعکس بوده است و با توقف پروازهای این خط هوایی مشکلات زیادی برای ایرانیان مقیم مالزی به وجود خواهد آمد.

با مراجعه به سایت رسمی ایرآسیا نیز مشخص می شود که این شرکت آخرین پرواز رفت خود را در روز 14 اکتبر به مقصد تهران انجام می دهد و پرواز برگشت نیز همان روز خواهد بود و پس از آن امکان رزور یا خرید بلیط وجود ندارد.

فرید عسگری دانشجوی دانشگاه دولتی مالزی در این مورد به روز می گوید: “دانشجویان زیادی،تحصیل در مالزی را انتخاب کرده اند چون هزینه های تحصیل در آن به نسبت کشورهای دیگر و حتی دانشگاه آزاد ارزان تر است. اما قیمت ارز و عبور نرخ رینگت مالزی از هزار تومان باعث شده زندگی دانشجویی در این کشور سخت شود. تعطیلی خط ایرآسیا پس از خودداری بانک ها از پرداخت ارز دانشجویی هم مشکلی بزرگ دیگری است که نمی دانیم چگونه با آن سر کنیم؛ قیمت های ارزان ایرآسیا باعث شده بود تا لااقل نگران هزینه رفت و برگشت خود نباشیم که به نظر می رسد این نگرانی هم به مجموعه دغدغه های دانشجویان ایرانی مقیم مالزی و خانواده ها اضافه شده است.”

براساس آمار وزارت علوم جمهوری اسلامی بین 10 تا 15 هزار ایرانی در دانشگاه های کشور مالزی مشغول به تحصیل هستند و این کشور بیشترین میزان دانشجوی خارجی را داراست. از سوی دیر براساس آمارهای سازمان گردشگری مالزی در سال گذشته میلادی نزدیک به 140 هزار توریست ایرانی وارد کشور مالزی شده بودند.

علت اصلی سفر ایرانی ها به مالزی ارزان بودن هزینه رفت و آمد با پروازهای ایرآسیا و همچنین تفاوت کمتر نرخ ریال و رینگت به نسبت ارزهای کشورهای دیگر بود. علاوه بر این  حدود 80 هزار  ایرانی هم به عنوان نیروی کار در مالزی حضور دارند.

آنطور که بی بی سی گزارش داده گفته می‌شود دلیل تعطیلی این خط هوایی مشکلات نقل و انتقال پول از ایران بوده است. پیش از این در ۲۸ شهریورماه نیز شرکت هواپیمایی بی‌ام‌آی، که به تازگی توسط بریتیش ایرویز خریداری شده، اعلام کرده بود که پروازهای خود به ایران را قطع خواهد کرد.

به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران، هواپیماهای بی‌ام‌آی برای سوخت‌گیری در ایران مشکل داشتند و سوختگیری‌ در شهر ایروان، پایتخت ارمنستان انجام می‌شد.

به گفته ناظران، دو مشکل اصلی عدم پرداخت دلار دولتی از سوی بانک مرکزی به خطوط هواپیمایی و همچنین عدم امکان انتقال پول به حساب این خطوط هوایی به دلیل تحریم های بانکی، عامل اصلی تصمیم ایرآسیا برای لغو پروازهای خود به ایران است.

هواپیمایی ایرآسیا به طور میانگین 10 پرواز از کوالالامپور به تهران و از تهران به کوالالامپور در طول هفته داشت و در ماه حدود 15 هزار مسافر ایرانی را در این مسیر جابه جا می کرد.

 مسئولان خط هوایی ایرآسیا تا کنون در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند اما چند روزی است که رزرو بلیت از تاریخ 14 اکتبر به بعد امکان‌پذیر نیست و این خط هوایی در تماس با برخی از مسافران از آنها خواسته است  بلیت‌های خود را که بعد از 14 اکتبر است لغو کنند و یا به تاریخی قبل از 14 اکتبر تغییر دهند.

با لغو پروازهای ایرآسیا بین تهران و مالزی، دانشجویان زیادی چاره ای جز برگشتن به ایران و ترک مالزی ندارند.

تحریم های غرب علیه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی به نفت و بانک مرکزی ایران رسیده و براساس اظهارات مقامات جمهوری اسلامی تاکنون هزینه های سنگینی  بر کشور تحمیل کرده است.

در این میان عدم امکان فروش نفت و کاهش آن به زیر یک میلیون بشکه در روز باعث افزایش قیمت ارزهای خارجی شده و بانک مرکزی هم بسیاری از پرداخت های ارزی خود از جمله ارز دانشجویی و دلار دولتی به بازرگانان و تولیدی ها را متوقف کرده است.

به نظر می رسد تعطیلی خط هوایی ایرآسیا متعلق به کشور مالزی که مناسبات زیادی با جمهوری اسلامی دارد، آن هم به دلیل عدم امکان انتقال یا دریافت ارز دولتی، مقدمه ای بر تعطیلی پرواز سایر خطوط هوایی خارجی به مقصد ایران باشد.