نزدیکی ایرانیان با کاخ سفید

نویسنده

» گزارش آ ب ث از نگرانی های اسراییل:

میکل آیستاران

رسانه های ایرانی اکنون به دلیل اصلی مخالفت شدید اسراییل با انتخاب سناتور باسابقه جان کری به سمت وزیر خارجه آمریکا پی برده اند. موضوع اصلاً به موافقت او برای مذاکره با تهران برای حل معضل هسته ای یا پیشنهاد مذاکره اش با سوریه برای پایان دادن به درگیری میان وفاداران و مخالفان بشاراسد پس از دو سال خونریزی مربوط نمی شد. به نوشته خبرگزاری مهر، نگرانی اصلی دولت یهود به داماد جان کری، بهروز ناهید، مربوط می شود. او فرزند دو مهاجر ایرانی و از پزشکان بخش عصب شناسی در دانشگاه هاروارد است.

او که در ایالات متحده به نام “برایان” شناخته می شود، ۳۲ ساله است و با ونسا کری، دختر قدرتمندترین شخصیت جدید دیپلماسی آمریکا، ازدواج کرده. هر دو به عنوان انترن در بیمارستان دولتی ماساچوست کار می کنند.

علی رغم تبریک رسمی بنیامین نتانیاهو به او و ستایش “تجربیات” وی به عنوان “مدافع امنیت اسراییل”، اطرافیان رییس دولت محافظه کار بخاطر گسترش بخش های مسکونی در کرانه باختری رود اردن به طور آشکار به انتقاد از سناتور سابق پرداختند. دیگر دلیل انتقادات علیه کری، پیشنهاد وی برای سفر به تهران و خاتمه دادن به ۳۴ سال انزوای این کشور ذکر شده است.

داماد کری متعلق به جامعه ایرانیانی است که پس از انقلاب ۱۹۷۹ به آمریکا رفته اند و بیش از نیم میلیون نفر جمعیت دارد. برخی منابع تعداد اعضای جامعه ایرانیان را در حدود ۲ میلیون نفر برآورد می کنند. هسته اصلی مهاجران در شهر لوس آنجلس تمرکز یافته، به طوری که یکی از مناطق این شهر را “تهرانجلس” می نامند و در نقشه گوگل نیز ثبت شده است. این منطقه به مانند بسیاری از محله های سنتی چینی در دیگر شهرهای بزرگ است، ولی تابلوهای مغازه ها به زبان فارسی نوشته شده و در آنها انواع محصولات مربوط به ایران و فرهنگ ایرانی به چشم می خورد. منطقه مشهور “بورلی هیلز” که در مجاورت آن قرار گرفته و ۲۲ درصد از ایرانیان را در خود جای داده، بین سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ دارای یک شهردار ایرانی به نام جمشید دلشاد بود.

 

شرکت عامری

بهروز اولین ایرانی ای نیست که به کاخ سفید نزدیک است. گلی عامری، سیاستمدار و صاحب شرکت، با جرج بوش همکاری نزدیکی داشته است و در دوره ریاست جمهوری این شخصیت جمهوریخواه یکی از اعضای هیأت آمریکایی در مجمع عمومی سازمان ملل بود که بعدها نیز به عنوان رییس امور آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه آمریکا انتخاب شد. در جناح دموکرات ها نیز یک ایرانی حضور دارد: ولی نصر، محقق و پژوهشگر و عضو شورای روابط خارجی آمریکا. او بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ مشاور ریچارد هولبروک، نمایده ویژه باراک اوباما در امور پاکستان و افغانستان بود.

منبع: آ ب ث، ۱۴ فوریه