پلیس افتخاری برای کمک به یگان ویژه

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» طرح جدید ناجا برای سرکوب "فتنه":

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در ارائه و اجرایی کردن طرح‌های ویژه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مصر است تا به گفته فرماندهی این نیرو “امن‌ترین انتخابات تاریخ با مشارکت بالای مردمی” برگزار شود. در همین راستا سردار رادان، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی از راه‌اندازی “پلیس افتخاری” برای کمک به یگان ویژه خبر داده است تا در کنار زنان یگان ویژه و یگان اسب‌سوار، از جمله امکانات جدید پلیس باشد.

 

“فتنه دیگری در پیش است”

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم معتقد است که نوروز ۹۲، میدان آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد بود چرا که “ در چند ماهه اخیر فشارهای دشمنان به حدی زیادی شده که بروز ناآرامی در برخی از صنف ها طبیعی است.” با این حال فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی تاکید می‌کند که در ۱۱ ماهه گذشته، ناآرامی‌های صنفی و کارگری بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

او آمادگی دستگاه‌های امنیتی برای انتخابات ۹۲ را در سطح عالی توصیف می‌کند و می‌گوید: “این انتخابات، امن‌ترین انتخابات تاریخ و همراه با مشارکت بالای مردم است. همچنین براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، بیش از ۶۵ درصد مردم در انتخابات سال‌ آینده شرکت می کنند که ما نیز باید فضای امن و مناسبی برای حضور مردم فراهم کنیم.”

همزمان با فرمانده ناجا، جانشین او، سردار احمد رضا رادان هم از تقویت یگان ویژه صحبت کرد و گفت: “در این یگان، محبوب ترین پرسنل نیروی انتظامی مشغول به خدمت هستند و من علاقه خاصی به نیروهای آن دارم.”

این مقام ارشد انتظامی فتنه ۸۸ را نعمت خداوند برای یگان ویژه و پلیس توصیف کرد و افزود: “اگر ما براین باور باشیم که فتنه ۸۸ اتفاقی بود که بوقوع پیوست و به پایان رسید، اشتباه بزرگی است. چرا که پیش از این فتنه نیز شیطنت هایی از سوی دشمنان وجود داشت و این امر محتمل است که پس از پایان یافتن انحرافات ۸۸، فتنه‌های دیگری نیز پیش روی داشته باشیم.”

او همچنین یگان ویژه را “مشت بسته” و توان مضاعف ناجا نامید و اضافه کرد: “ویژگی‌های منحصر به فرد این یگان بگونه‌ای است که هرگاه دیگر نیروها در ماموریت های خود دچار مشکل می شوند، با ورود یگان ویژه، ماموریت‌ها را با موفقیت پشت سر می‌گذارند.”

خبر جدید سردار رادان اما مربوط به راه‌اندازی “ پلیس افتخاری” در یگان ویژه ناجا بود: “این پلیس افتخاری می تواند از مردم و حتی بازنشستگان باشد. همواره جوانانی هستند که مایلند در ماموریت های یگان ویژه در کنار ماموران این یگان باشند که از این افراد می توانیم در قالب پلیس افتخاری استفاده کنیم.”

او در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه نکرد اما گفت که تامین تجهیزات و امکانات برای یگان ویژه به تصویب رسیده و قرارگاه ظفر نیز به فرماندهی سردار کرمی راه‌اندازی شده است.

 

از زنان ورزیده تا سوارکاران ویژه

به‌کارگیری پلیس افتخاری، تنها طرح جدید ناجا برای انتخابات پیش‌رو نیست. پیش از این اعلام شده بود که از سال آینده، زنان هم وارد یگان ویژه می‌شوند تا به گفته فرمانده این نیروها، در مواقع بحرانی وارد عملیات شوند. زنان مورد نظرِ سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه پاسداران ناجا، “باید از نظر قدرت جسمانی و بدنی افرادی ورزیده و چابک باشند.”

ماموریت‌ واحد زنان متناسب با عملیات‌ها، در بخش‌های شناسایی، حین عملیات، دستگیری، انتقال و بازجویی‌ها تعریف شده است.

از سوی دیگر واحد ویژه اسب سواران یگان ویژه برای برخورد با اغتشاشات درنظر گرفته شده و حالا نوبت به پلیس‌های افتخاری رسیده است.

در دو سال گذشته، فرماندهان نیروی انتظامی چندین بار از حضور مفید خود به نفع نظام در جریان اعتراضات مردمی که در ادبیات حکومتی فتنه نامیده می‌شود، یاد و ضرورت حضور نیروهای انتظامی در جریانات مشابه را یادآوری کرده‌اند. در همین راستافرمانده نیروی انتظامی به تازگی اعلام کرده است که “ در فتنه سال ۸۸ خیلی از بزرگان متزلزل شدند ولی هیچ مامور پلیسی حتی یک سرباز از صحنه فرار نکرد.”

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم همچنین گفته است: “یگان ویژه مامور سرکوب نیست بلکه یک واحد مردمی،حزب اللهی و ولایت مدار در میدان برای مهار مسئله است. ماموران یگان ویژه علاوه بر آموزش استفاده از سلاح و تجهیزات ضد شورش و کنترل اجتماعات، آموزش ارتباط با مردم را نیز باید فرا گیرند.”

او در یکی دیگر از اظهارنظرهایش به دغدغه پرداخت نشدن “اعتبار ارزی برای خرید تجهیزات به منظور مقابله با آشوب‌ها” مصوب شورای امنیت ملی اشاره کرده و گفته است: “در این زمینه باید گفت نیروی انتظامی پیشرفت‌های خوبی داشته و این مسئله در سال‌های پس از فتنه سال ۸۸ رشد داشته است.”

 

پلیس افتخاری یا ساماندهی اراذل و اوباش؟

در جریان سرکوب اعتراضات مردمی سال‌های ۸۸ و ۸۹، نه تنها نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی نشانی نداشتند تا قابل شناسایی نباشند بلکه در کنار خود از نیروهای لباس شخصی هم سود می‌بردند. این افراد با لباس‌های معمولی و در اختیار داشتن تجهیزات سرکوب، شدت و شقاوت بیشتری در حمله به معترضان داشتند و البته از پشتیبانی و کمک نیروهای انتظامی برخوردار بودند. این افراد به غیر از آنانی بودند که از سوی پایگاه‌های بسیج و با نظارت و هماهنگی این نیرو به خیابان آمده بودند و عموما نشانی از بسیجی یا سپاهی بودن به همراه داشتند.

در تابستان ۸۸، علیرضا بهشتی یکی از مشاوران میرحسین موسوی افشا کرد که اراذل و اوباش شناسنامه‌دار نیروی انتظامی را در سرکوب معترضان همراهی می‌کنند. او به صراحت اعلام کرد: “ما اطلاعاتی داریم از اینکه برخی از افرادی که در طرح امنیت اجتماعی بعنوان افرادی که از لحاظ اجتماعی ناآرام و تحت اوباش بازداشت شدند و پیش از این از آنها تعهد گرفته بودند، اکنون آنها را در تجمعات و در بازداشتگاه‌ها در مرحله نگهداری و… به کار گرفته‌اند.” این صریح‌ترین اظهارنظر رسمی درباره لباس‌شخصی‌های همراه و یاور یگان ویژه بوده است. آیا سردار رادان به دنبال رسمی‌تر کردن حضور چنین افرادی و احتمالا سهولت آموزش دادن و تجمیع آنان است؟ امکانی که برای نیروهای لباس شخصی بسیج و سپاه فراهم‌تر است.

احمد فولادی‌زاده، یکی از قهرمانان کیک بوکسینگ ایران نیز که در تابستان۱۳۹۰ به کشور سوئد پناهنده شد، افشا کرد که سپاه پاسداران از او و چند قهرمان ملی دیگر در رشته‌های مختلف ورزشی خواسته تا لباس‌شخصی‌های سپاه را آموزش دهند: “ما موظف بودیم که نیروهای تحت آموزش خودمان را به سطح بالایی در هر رشته ورزشی برسانیم. یعنی آن‌ها را تا حد کسب کمربند و مهارت و به حد مربی‌گری می‌رساندیم… ما به عنوان مربی در ۸ یا ۱۰ رشته ورزشی به عنوان مربی فعالیت کنیم و نیروهای لباس‌شخصی را برای درگیری با مردم آموزش دهیم و به هر استان حدود ۳۰۰ نفر گسیل شوند… از بچه‌های ورزشکار رشته دو و میدانی تا رشته‌های مختلف کاراته و بوکس، کاراته و کشتی و سایر رشته‌های ورزشی حضور داشتند.”