ژیلا بنی یعقوب در دادگاه

نویسنده

jilabaniyaghobb.jpg

ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار، با حضور دردادگاه اتهامات وارد به خود در خصوص اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ بر ضد نظام جمهوری اسلامی و شرکت در تجمع غیرقانونی تظاهرات زنان را رد کرد.

به گزارش وب سایت “زنستان” جلسه رسیدگی به اتهامات این روزنامه نگار حوزه اجتماعی و زنان، روز گذشته (یازدهم دی ماه) برگزارشد. فریده غیرت، به اتهاماتی که در کیفرخواستی که توسط دادستان درشعبه 15 دادگاه انقلاب قرائت شده پاسخ داده است. پس ازتجمع 22 خرداد زنان که منجر به دستگیری بیش ازشصت تن شد، نیروهای پلیس زن به ضرب وشتم تجمع کنندگان پرداختند. دراین اجتماع که درآن شعارهای مسالمت آمیز وغیرسیاسی داده می شد، موسوی خویینی ها نماینده مجلس ششم دستگیر وتا پنج ماه درزندان به سر برد. برخی ازفعالان زن پس ازاین واقعه به شکایت از نیروهای پلیس پرداختند که زنان را مورد حمله قرار داده بودند. تا کنون هیچ دادگاهی برای بررسی شکایت فعالان زن تشکیل نشده است و پیگیری وکلای این پرونده از جمله شیرین عبادی به جایی نرسیده است.

محاکمه بنی یعقوب در حالی صورت می گیرد که وی به عنوان یکی از روزنامه نگاران حاضر درتجمع تنها به انجام فعالیت های حرفه ای خود مشغول بوده است. به همین علت است که به عقیده ناظران رسانه ای، اتهام بنی یعقوب درخصوص “شرکت درتجمع غیرقانونی” بسیار بدیع به نظر می رسد. پیش از این روزنامه نگاران دیگری برای حضور درتجمعات که به دلایل حرفه ای انجام شده بود، به عناوین مشابهی متهم شده بودند.

در جریان دادگاه بنی یعقوب، فریده غیرت وکیل این روزنامه نگار با استناد به اصل 27 قانون اساسی، تجمع زنان در تهران را که با هدف درخواست برابریهای قانونی برای زنان در 22 خرداد در میدان هفت تیر تهران برگزار شده بود، قانونی دانسته است. براساس اصل 27 قانون اساسی ،برگزاری هرگونه تجمع که در آن اسلحه حمل نشود و مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است. از سوی دیگر، دادستان با اشاره به اینکه از جمله درخواستهای مطرح شده در تظاهرات زنان “ارث برابر برای زنان و مردان ” و “منع چند همسری ” بوده است، آن را مخالف مبانی اسلام و غیرقانونی معرفی کرده است.

وکیل بنی یعقوب بر این نکته نیز تاکید کرد که موکلش به عنوان روزنامه نگار و برای پوشش خبری تظاهرات زنان در روز 22 خرداد امسال در میدان هفت تیر حضوریافته و حضورش در آنجا برای انجام وظیفه شغلی و حرفه ای اش کاملا قانونی بوده است.

ژیلا بنی یعقوب 22 خردادماه گذشته در حالی که به عنوان روزنامه نگار به پوشش خبری تجمع اعتراض آمیز نسبت به قوانین ناعادلانه مربوط به زنان مشغول بود، توسط پلیس بازداشت و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.او پس از یک هفته به قید کفالت آزاد شد.

‍ژیلا بنی یعقوب هم اکنون سردبیر نشریه اینترنتی کانون زنان ایرانی و مسئول” گروه اجتماعی و زنان” روزنامه سرمایه است.