زبل خان این جا، اون جا، همه جا

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

شیب جاده سقوط دولت به انتهای دره ناکامی های قابل پیش بینی از این به بعد افزایش پیدا می کند. دکتر اینقدی نژاد، فعلا به سختی گرفتار مسائل زمستانی دولت است. یک طرف ماجرا داستان بودجه و مسائل اقتصادی است و از طرف دیگر مجلس و محافظه کاران هم تا پنج شش ماه دیگر باید خودشان را برای دموکراسی انتخاباتی مجلس هشتم آماده کنند. و در این آمادگی هرکسی خرجش را از دولت سوا کند، در افکار عمومی تا حدی جلوی سقوط خودش را گرفته. آبرومندانه ترین شکل خروج از بن بست احمدی نژاد این است که مجلس وزرای بی لیاقت را استیضاح کند و بعد خودش را برای دادن طرح عدم کفایت سیاسی آماده کند. چند روزی است که دوستان سابق احمدی نژاد در حال انتقاد جدی از او هستند. علاء بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: « دولت باید به جای حل مشکلات جهان به حل معضلات و مسائل مردم داخل کشور فکر کند.» تعدادی از نمایندگان مجلس هم از برپایی کنفرانس هولوکاست انتقاد کردند. استاندارکهکیلویه هم از اینکه احمدی نژاد در جریان سفرش به این استان قول هایی به مردم داده و به آنها عمل نکرده از وی انتقاد کرد.

شکست خوردگان جهان، متفرق شوید

همچنان کرکری خواندن های بعد از انتخابات بازار داغی دارد. در آخرین بیانیه جبهه مشارکت اعلام شده است که « مسیر سخت و دشوار دموکراسی تنها با معجزه حضور مردم هموار خواهد شد.» در این بیانیه اعلام شده که براساس نتایج انتخابات، از 1854 کرسی شورای شهر در 324 شهر از 28 استان مورد ارزیابی، 39.9 درصد اصلاح طلب، 29.7 درصد نیروهای مستقل، 27 درصد اصولگرا و 3 درصد فهرست رایحه خوش خدمت بوده اند. البته دست شان درد نکند، اما به قول آن داماد لر حالا اینقدر تیرهوائی درنکنید که داماد اشتباه کند و کار دست عروس بدهد.

جیک جیک هسته ای و زمستان بی بودجه

واقعا برای موجودی که تمام بهار و تابستان جیک جیک مستانش بود، حالا فصل زمستان سختی است. بعد از یک سال جیک جیک و سخنرانی و سفرهای داخلی و خارجی و استقبال و بدرقه، دولت رسما اعلام کرد که از اول دی ماه بودجه ندارد و تمام بودجه سالانه اش را خرج کرده است. کارشناسان اعلام کردند که دولت 72 هزار میلیارد کسری بودجه دارد و بودجه سال گذشته احمدی نژاد که تحت عنوان « اولین بودجه عملیاتی کشور» اعلام شده بود، شکست خورد. رئیس جمهور اعلام کرد از دی ماه درآمدهای بودجه ای دولت تمام می شود. آگاهان توضیح دادند که سال گذشته دولت بیشترین درآمد ارزی تاریخ کشور را در اختیار داشت و علاوه بر این درآمد از تمام ذخیره ارزی نیز استفاده کرده و فعلا قرار است اسکناس جدید یک میلیون تومانی با عکس احمدی نژاد چاپ شده و هرکدامش در بازار آزاد هزارتومان فروخته شود. اما نکته عبرت آموز خرتوخر عظمایی است که در دفتر رئیس جمهور نه تنها به چشم می خورد، بلکه چشم را هم کور می کند. علی اکبر محرابیان، نماینده ویژه رئیس جمهور« اعتبار متروی تهران را به اشتباه در اختیار سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور قرار داده است.» آگاهان احتمال می دهند که چون نماینده ویژه احمدی نژاد از مترو خوشش نمی آید، ولی مادربزرگش در روستا زندگی می کند و برادرش مسوول بسیج شهرداری است، خوشش نیامده که اعتبار بودجه را به مترو بدهد. یکی دیگر از آگاهان همچنین از راز تبدیل دلار به یورو خبر داد و گفت که چون برادر احمدی نژاد در یکی از سفرهای خارجی پانصد و چهل یورو از پولش را نگه داشته بود، برای افزایش نرخ یورو از احمدی نژاد خواست که نرخ دلار را به یورو تغییر دهد. اما از همه این موارد مهم تر، اظهارات یکی دیگر از نوابغ کابینه دکتر اینقدی نژاد در مورد کشاورزی ایران است. وزیر کشاورزی، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: « ایران توان تامین غذای 300 میلیون نفر را دارد.» وی توضیح داد که با این وجود دولت ایران نمی تواند گندم را برای 70 میلیون نفر تولید کند، و فقط می تواند مواد غذایی را برای 300 میلیون نفر تولید کند. وی همچنین گفت: دولت نمی تواند قیمت هشتصد تومان برای سیب زمینی و 110 تومان برای تخم مرغ و قیمت نان را برای 70 میلیون نفر کنترل کند، اما همین کار را برای 300 میلیون نفر می تواند بکند. وزیر کشاورزی اعلام کرد که اصلا حال و حوصله کارکردن برای کشوری که 70 میلیون جمعیت دارد را ندارد و تا زمانی که جمعیت ایران به 300 میلیون نفر نرسیده، ایشان از تامین غذای مردم خودداری می کند. و اما بشنوید از آخرین معجزه دولت احمدی نژاد، که درست در همان زمانی که کسری بودجه اش اعلام شده و خرج ماه آینده را هم ندارد، « وزیر دارائی عراق در سفر به ایران یک یادداشت تفاهم برای دریافت یک وام یک میلیارد دلاری از ایران را به امضا رساند.» دولت ایران اعلام کرد که اگر بیست نفر دیگر از ماموران ایرانی دستگیر شده و دویست نفر از شیعیان عراق منفجر شوند و دوبار دیگر هم به سفارت ایران در بغداد حمله شود، میزان این وام را می تواند تا دو میلیارد دلار افزایش دهد.

یک توضیح کوچک: تمام پولی که تا امروز در این سه سال صرف بازسازی بم شده است، 80 درصد کمکی است که قرار است ایران به عراق بکند.

منوچ، کبوتر نامه بر

در پی تاثیر وسیع نامه های قبلی احمدی نژاد به بوش و مرکل که باعث شد کاخ های ستم را به لرزه آورده و اعتراض جهانی را علیه عمه مرکل و بوش برانگیزد، منوچهر متکی( معروف به کبوتر نامه بر) نامه احمدی نژاد را به پاپ بندیکت شانزدهم تحویل داد. پاپ پس از دریافت نامه مذکور گفت:

متکی گفت: عالیجناب! ایشان رهبر شیعیان جهان نیستند.

پاپ گفت: پس سلام مرا به آقای احمدی نژاد رهبر شیعیان ایران برسانید.

متکی گفت: عالیجناب! ایشان رهبر شیعیان ایران هم نیستند.

پاپ گفت: پس سلام مرا به آقای احمدی نژاد رهبر ایران برسانید.

متکی گفت: عالیجناب! ایشان رهبر ایران نیستند، رئیس جمهور ایران هستند.

پاپ فکری کرد و گفت: آهان! اون یارو! ببینم توی ایران هیچ آدمی بزرگتر از این نداشتین که برام نامه بنویسه؟

تغییر ساعت بانک حق مسلم ماست

به نظر می رسد مجلس دچار دوگانگی در برخورد با احمدی نژاد است، از یک طرف گروهی از نمایندگان مشکل جدی دارند، از طرف دیگر هنوز در مجلس فراکسیون مخالفان اصولگرای دولت از اکثریت جدا نشده است. من فکر می کنم به تدریج یک فراکسیون به رهبری کسانی مانند عماد افروغ یا خوش چهره در مجلس شکل خواهد گرفت. مجلس دیروز ساعت کار بانکها را برخلاف نظر دولت تغییر داد. دولت هم اعلام کرد« تغییر ساعت بانک حق مسلم ماست.» بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر( آدم فروشان مقیم مرکز) اعلام کردند که قصد دارند کفن بپوشند و زنجیره انسانی دور بانک ها تشکیل دهند تا با این کار مشت محکمی به دهان استکبار جهانی بزنند. از سوی دیگر انصار حزب الله تهران اعلام کرد آماده است تا برای جلوگیری از تغییر ساعت بانکها عملیات استشهادی انجام دهد. ائتلاف رایحه خوش خدمت نیز اعلام کرد تغییر ساعت بانکها توطئه مفسدین اقتصادی است که با این کار می خواهند جلوی خدمات دولت را به پابرهنگان جهان بگیرند. آگاهان پیش بینی می کنند که موضوع تغییر ساعت بانک تا چند روز دیگر مهم ترین موضوع جهان اسلام شود.

از سوی دیگر مجلس بعد از سالهای متمادی بالاخره طرح تجدید نظر در همکاری با آژانس بین المللی اتمی را تصویب کرد و دولت را ملزم به تجدید نظر در همکاری با آژانس کرد. محمد رضا باهنر، نایب رئیس اول مجلس دیروز گفت: « حرکات شتابزده و سیاستهای تند را در واکنش به قطعنامه شورای امنیت توصیه نمی کنم.» از طرف دیگر شورای نگهبان مصوبه مجلس را در مورد شرط فوق لیسانس برای نمایندگی رد کرد.

شمس الواعظین مجددا وارد می شود

بعضی اوقات فکر می کنم شوخی است و ما داریم خواب می بینیم که موجودی به اسم احمدی نژاد رئیس جمهور مملکت است. و جالب است که بیشتر زمانی که بیدار هستم و خبراقدامات دولت را می شنوم و می خوانم احساس می کنم خواب هستم، نه زمانی که می خوابم. وقتی می خوابم هنوز هم فکر می کنم که خاتمی رئیس جمهور است. شمس الواعظین که مدتی است بیشتر از قبل حرف می زند، و یخ پس از انتخابات تیر 84 اش آب شده، گفت: « دولت احمدی نژاد ناکارآمدترین دولتی است که با عوام زدگی می خواهد مشکلات خود را حل کند.» وی توضیح واضحات داد که: « بسیاری از مشکلات دولت ناشی از بی اطلاعی است.» آگاهان گفتند: بله، همین طور است، شما سعی کنید بیشتر چیز بنویسید.

بداخلاقی، غیر اخلاقی و زبان کلانتری

اخلاق هم موضوع مهمی است و ما از آن استفاده های زیادی می کنیم، مثلا وقتی می گوئیم « بداخلاقی های انتخاباتی» منظورمان تقلب در انتخابات است و وقتی می گوئیم فیلم « غیراخلاقی» منظورمان فیلم پورنو است. براساس اعلام نیروی انتظامی 90 هزار سی دی غیراخلاقی در تهران کشف شده است. اگر فرض کنیم چهار برابر همین مقدار سی دی کشف نشده در تهران در همین زمان پخش شده باشد، که بعید نیست، من حدس می زنم میزان توزیع و تولید و پخش سی دی های غیراخلاقی( مستهجن سابق و پورنوگرافی اسبق) از فرانسه و ایتالیا و آلمان هم بیشتر باشد. لذا در کمال امتنان این پیروزی بزرگ دولت احمدی نژاد را در کنار افزایش 18 درصدی تولید و توزیع فاحشه در کشور تبریک گفته و آرزو می کنیم که پیشرفت های هسته ای اخیر همچنان ادامه یابد. در ادامه همین پیشرفت های هسته ای نیروی انتظامی مشهد گروه خفاش های پیکان سوار که در مشهد اقدام به سرقت بانوان و اعمال غیراخلاقی با آنان می کردند دستگیر شدند. همچنین یک هفته قبل نیز یک پیرمرد هسته ای 65 ساله که با 37 زن و دختر دبیرستانی کارهای غیراخلاقی کرده و از آنان فیلمهای غیراخلاقی می گرفت، دستگیر شده و فیلم های وی برای تماشا توسط مسوولان ذیربط در اختیار آنان قرار گرفت. ظاهرا این 37 دختر و زن فریب خورده هیچ کدام شان نمی دانستند که وقتی آدم مورد اعمال غیراخلاقی قرار می گیرد، حداقل باید یک مشت و لگدی هم پرتاب کند. یکی از آگاهان توضیح داد که اصولا آدم برای جلوگیری از تجاوز به میهنش تا پای جان مقاومت می کند، نه برای جلوگیری از تجاوز به خودش. در همین راستا، یک پسر 16 ساله هسته ای هم که بنا به گزارش روزنامه ها سالها با عموی 23 ساله اش رقابت عشقی داشت( احتمالا از دو سالگی عاشق شده بود) عموی خودش را برای حل مشکل به قتل رساند.

ما رادیکال نیستیم

من از هیچ کس انتظار نداشته باشم، از لاریجانی انتظار دارم. این آدم هیچی نباشد، نابغه است، هم خودش و هم جوادشان که ممکن است جواد باشد، اما در نبوغش هیچ شکی ندارم. از این آدم دیگر نباید چنین حرف هایی شنید. علی لاریجانی، در کمال صحت و عقل و در حالی که اصلا به نظر نمی رسد قاط زده باشد، گفت: « ما دنبال رفتار رادیکال نیستیم، اما اگر آنها شروع به چنین رفتاری کنند خودشان باید پاسخگو باشند.» یکی از کارشناسان توضیح داد که اصولا ایران از نظر سیاسی کشور رادیکالی نیست، فقط می خواهد اسرائیل را از روی نقشه جهان حذف کند، آمریکا را از عراق بیرون کند، دولت لبنان را عوض کند و تنگه هرمز را ببندد و به حماس و حزب الله و سازمان های اسلامی منطقه پول و اسلحه می دهد که با پول شان همبرگر بخورند و با اسلحه شان گنجشک شکار کنند. و تازه بعد از این کارها اگر وقت کرد مسلمانان جهان را متحد کند تا دولت های شان را تغییر بدهند. چرا به دولتی که این کارهای ساده و منطقی را انجام می دهد، می گویند رادیکال؟

وزیر علوم در آستانه استیضاح

ظاهرا ماجرای وزیر علوم، به امید خدا دارد بیخ پیدا می کند و مجلس قرار است یقه اش را بگیرد، نماینده بندرعباس گفت: « زاهدی دانشجویان را به تجاوز به ناموس مردم متهم کرده است، در صورتی که اینان هیچ سابقه محکومیتی نداشته و وزیر علوم تنها قصد بی آبرو کردن دانشجویان را دارد تا کارهای خلاف خودش را پوشش دهد.» آگاهان هیچ توضیح خاصی در مورد زاهدی ندادند، چون شما خودتان عکسش را ببینید همه چیز را در مورد او می فهمید، نیاز به توضیح ندارد.

زبل خان اینجا، زبل خان اون جا، زبل خان همه جا

زریبافان، مردی که 30 هزار رای از دو میلیون رای را در انتخابات آورد، و در حال حاضر 20 ثانیه است که بیکار است و این مشکل بزرگ باید بزودی حل شود وگرنه تعادل خاورمیانه به هم می خورد، به عنوان عضو هیات مدیره باشگاه استقلال منصوب شد. وی که قبلا عضو شورای شهر بود و بعدا دبیر هیات دولت شد، احتمالا بعد از عضویت در هیات مدیره باشگاه استقلال مشاغل زیر را برعهده خواهد گرفت: