آمریکا خواهان سخت گیری کانادا با ایرانیان

نویسنده

» مقاله گلوب اند میل در باره اسناد جدید ویکی لیکس

کالین فریز

واشنگتن از اوتاوا خواسته است که  عوامل ایرانی را که وسایل نظامی و کالاهای مکانیکی ممنوعه برای کشور خود ارسال می کنند، محاکمه و مجازات کند.

دیوید جاکوبسون به گلوب اند میل گفت: “اگر کسانی  فن آوری ممنوعه صادر می کنند و همه از آن خبر دارند، دولت کانادا هم مطلع است و باید به این کار پایان دهد. باید در این موضوع سخت گیری شود.”

آقای جاکوبسون این مطالب را در پاسخ به محتوای تلگراف وزارت خارجه آمریکا بیان کرد. سه سال پیش سه فرستاده آمریکا به اوتاوا رفتند تا کانادا را قانع کنند اقدامات شدیدتری در باره عوامل ایرانی تهیه کننده وسایل برای دولت ایران انجام دهد.

در آن زمان گفته می شد یک ایرانی وسایل مورد نیاز موشک های ضد تانک را به ایران ارسال  کرده است.

مساله چگونگی برخورد غرب با تامین کنندگان وسایل ممنوعه برای ایران اخیرا با گزارشات مربوط به برنامه هسته ای ایران و تلاش های ایران برای ساخت بمب هسته ای، دوباره به موضوع روز بدل شده است. ایران اکنون با تحریم های شدیدی در زمینه وارد کردن کالاهای با کاربرد نظامی قرار دارد و برای دور زدن این تحریم ها به جامعه ایرانی خارج از کشور متوسل شده است.

آقای جاکوبسون گفت “این وضعیت مشکلی است، برای کانادا و برای دنیا. ایران اخیرا رفتاری غیر قابل قبول، تقریبا در همه زمینه ها از خود نشان داده است.”

بر اساس تلگرافی که تاریخ مه 2008 دارد و در ویکی لیکس منتشر شده است، ماموران امنیتی کانادا به آمریکائیان گفته  اند که مجازات اینگونه افراد تحت قوانین کانادا دشوار است. این گروه از ماموران امنیتی گفته اند آنها اغلب ترجیح می دهند از طرق غیر رسمی، مانند اخلال در ارسال کالا یا جریمه های سنگین با این گونه موارد برخورد کنند.

سفیر آمریکا روز جمعه جزئیات بیشتری از این مذاکرات فاش نکرد و گفت آمریکا از تلاش های اوتاوا در حمایت از تحریم های بین المللی علیه ایران قدردانی می کند.

این سند منتشر شده در ویکی لیکس نشان می دهد این تلگراف از واشنگتن به اوتاوا ارسال شده است. در این تلگراف آمده است که یک مامور فدرال کانادایی به آمریکائیان گفته است “گروه وسیعی از افراد ایرانی  و چینی  می شناسد” که شرکت های صوری تاسیس می کنند و در کار تهیه و تامین فن آوری های حساس فعالیت می کنند.

در این متن همچنین اشاره شده است که آمریکائیان بطور خاص از عدم فعالیت کافی سرویس های اطلاعاتی کانادایی در مورد وسایل مورد استفاده در موشک های “تاو” شکایت کرده اند.

موشک های “تاو”، با فن آوری نظامی دهه 1970 ساخته شده و قابل کنترل بوده و عمدتا برای حمله به تانک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در این زمینه گفته شده  سرویس های اطلاعاتی کانادا در حالی که ادعا کرده اند با اداره مهاجرت و گمرک آمریکا همکاری داشته اند، ولی فرستاده آمریکا به اوتاوا این همکاری را تائید نکرده است. سرویس های اطلاعاتی کانادا گفته اند در حال جمع آوری اطلاعات از مجاری خاصی هستند و در این زمینه با سازمان سیا همکاری می کنند.

اشاره به مجاری خاص حاکی از آن است که سرویس های اطلاعاتی کانادا سعی داشتند از یک  ایرانی اطلاعاتی در زمینه چگونگی تهیه و تامین وسایل برای ایران به دست  آوردند، و در ازای آن فرد مزبور را از زندان آزاد کرده اند.

هیچ یک از مقامات کانادا در این زمینه توضیحی نداده است.

سایر مدارک منتشر شده در ویکی لیکس همه حاکی از آن است که مقامات آمریکا فشار های بیشتری برای کنترل و قطع  روند تهیه و تامین وسایل نظامی برای ایران به کانادا وارد کرده اند.

منبع: گلوبال اند میل – 10 دسامبر