خانه سینما و دانشگاه احمدی نژاد

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

مثلا همین خانه سینما، ۲۵ سال قبل خانه سینما مجوز گرفته، از ۲۰ سال قبل فعالیت رسمی و حرفه ای را شروع کرده و بیش از هزار نفر آدم حرفه ای عضو خانه سینما هستند. این افراد در بیست سال گذشته در ساختن بیش از ۹۵۰ فیلم شرکت داشتند. دقیقا ۵۶۸ روز قبل خانه سینما توسط دولت احمدی نژاد بسته شده و بکلی درش را قفل کردند و دم در هم یک لاک و مهر زدند به چه خوشگلی. حالا این هزار عضو خانه سینما که هزار تا فیلم هم در این بیست سال ساختند، ۵۶۸ روز است دارند جان می کنند که مجوزی را که ۲۵ سال قبل از دولت همین جمهوری اسلامی گرفتند، احیاء کنند و بروند دوباره طبق قوانین همین مملکت همفکری کنند. همین کار را دولت عدالت محور با انجمن صنفی روزنامه نگاران کرده، در هر دو مورد هم همزمان با تعطیل این دو نهاد، از کیسه مملکت پول داده که یک عده از بچه های شمقدری و شریعتمداری بروند خانه سینما دو و انجمن دو درست کنند. حالا کونه عمرش که رسیده یکهو خوابنما شده که سینماچی ها بچه های خوبی هستند اما حالا دیگر سیاهی لشکر های کوچه ملی نمی گذارند، از آن طرف جوانانی که انشا بلد نیستند بنویسند ولی چند تا لب تاپ از آقای دکتر گرفته و عادت هم کرده اند که شب های عید تا صبح پشت در دفتر مشائی لحاف تشک بیندازند و چهارصد هزار عیدی بگیرند، این ها هم معترض اند و حق هم دارند. حالا شیخ حسن باید با این ها چه کند.

اما بگو دانشگاه آزاد که دقیقا ۳۱ سال قبل به پیشنهاد هاشمی رفسنجانی و ریاست عبدالله جاسبی تاسیس شد و تا امروز دو میلیون و چهارصد هزار نفر یعنی چهاردرصد کل جمعیت ایران از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند و سومین دانشگاه جهان است. همین دولت آقای احمدی نژاد یک سال و نیم قبل یعنی دو ماه بعد از تعطیل خانه سینما، مدیریت دانشگاه آزاد را از کسانی که سی سال برای ایجادش زحمت کشیدند گرفتند و دادند به رفقای خودشان که راسشان هم برادر وزیر علوم بود و الآن دقیقا ۵۴۳ روز است که مسوولان دانشگاه آزاد دارند زور می زنند که مانع تخریب بیشتر دانشگاهی شوند که سی سال قبل درست کردند، پس بگیرند و نمی توانند. چرا؟ سووال دارد؟ بخاطر این که روز سه شنبه هفته قبل آقای احمدی نژاد یکهو هوس کرده که یک دانشگاه تاسیس کند و در عرض شش روز مجوز دانشگاهش را گرفته است. و این مجوز را از همان شورای انقلاب فرهنگی گرفته است که مدیریت دانشگاه آزاد را بعد از سی سال کار از مدیرانش گرفته و تحویل وزیر احمدی نژاد داده است. آن وقت هی من بگویم سرعت خوب است، شما بگوئید عجله نکن، خطرناکه حسن!

 

آی کیوی ولایت

به نظر من که حسن حرف درستی زده. نه عزیزم، برای چی متهم می کنی؟ هی می گویی چرا اینهمه از حسن روحانی دفاع می کنی؟ من کی دفاع کردم؟ مگر فقط همین یکی حسن وجود دارد؟ منظورم حسن فیروزآبادی عضو برجسته سپاه پاسداران بود. بله، او هم ممکن است حرف درست بزند. بالاخره نمی شود که یک آدم هرچه می گوید غلط باشد. فیروزآبادی هم مثل آدمها، چه فرقی می کند! حالا فرض کن به اندازه سه آدم است، ولی به هر حال آدم است و ممکن است راست بگوید. من که به حرفش ایمان دارم. مثلا خودت نگاه کن. محمود احمدی نژاد از همه به ولایت نزدیکتر بود. همین احمدی نژاد مخالف سرسخت هاشمی رفسنجانی بود که قدیمی ترین دوست رهبر بود، همین هاشمی شدیدا مخالف جنتی است که نماینده دائمی رهبر در شورای نگهبان است، همین جنتی مخالف مهم حسن روحانی است که سالها نماینده رهبر در شورای امنیت ملی بود. و همین روحانی رقیب اصلی جلیلی بود که نماینده مستقیم رهبر در مذاکرات خارجی بود. اتفاقا همین جلیلی مورد انتقاد ولایتی بود که مشاور بین المللی رهبر بود. مطمئن باش اگر ده ساعت هم فکر کنی نمی توانی بفهمی که ولی فقیه کشور چطور می تواند بازرس اصلی دفترش آدمی مثل ناطق نوری باشد که معتقد است اظهار نظر نماینده دیگر رهبر یعنی حاج آقا سعیدی که گفته بود رهبر موقع تولد یاعلی گفته، حرف مزخرفی است و بخاطر همین نظر وقتی ناطق نوری به مشهد رفت توسط عاشقان رهبر نزدیک بود کتک بخورد که توسط نیروی انتظامی که پیرو مطلق رهبر هستند نجات پیدا کرد. نمی فهمی؟… طبیعی است، من هم نمی فهمم، بیخودی به مغزت فشار نیاور، اصولا مشکل این است که درک چنین موضوعی اصلا کار یک شب دو شب و یک نفر دو نفر نیست، برای همین است که حسن فیروزآبادی گفته است: « کسی که ولایت را درک کند بهره هوشی بیشتری دارد.»

 

سرقت مسلحانه گیلاس

نه برادر جان! منظورم از گیلاس جام های شراب نیست که احتمالا ممکن است قیمتی باشد. منظورم از مسلحانه هم اسلحه سرد نیست. نه اینکه فکر کنی که یک عده ای با چماق و چاقو به انبار گیلاس فروشی حمله کردند تا پول صاحب انبار را بدزدند، اصلا اینطوری نیست. خیلی ساده، سه نفر از اراذل و اوباش با کلت و اسلحه گرم از دیوار یک باغ گیلاس در لواسان بالارفتند که گیلاس های باغ را بدزدند. صاحب باغ را هم کتک زدند و همسایه ها به پلیس خبر دادند و پلیس تصادفا حمله کرده و دزدان گیلاس، بله، همین میوه ای که شبیه آلبالوست، خیلی کوچکتر از آلوسیاه است، پلیس دزدان گیلاس را دستگیر کرده. احتمالا دفعه بعد اراذل و اوباش با هلی کوپتر برای دزدی گیلاس می روند، اما صاحب باغ از نیروی هوایی برای مقابله با دزدان گیلاس کمک می گیرد. البته احتمال دارد که ارتش برای تابستان باغ های میوه را مجهز کند به تیربار که باغداران گیلاس دزدان را به تیربار ببندند. حتما می خواهی بپرسی مگر گیلاس کیلویی چند است که برای دزدی آن از اسلحه استفاده شده است؟ قیمت گیلاس کیلویی ۵۰۰۰ تومان است و اگر دزد دو صندوق اسلحه بدزدد، می شود دویست هزار تومان. حتما می پرسی قیمت اسلحه چند است؟ قیمت یک کلت معمولی با تحویل در منزل ۵۰۰ هزار تومان و قیمت کلاشنیکف بین یک تا یک و نیم میلیون تومان است. نه عزیزم، درباره تگزاس حرف نمی زنم، خودم تازه تگزاس بودم. در آنجا اگر اسلحه دست بگیری فورا دو میلیون پلیس به رگبارت می بندند، مثل تهران نیست که سه ساعت طول می کشد تا پلیس سر برسد.

 

دست های بسته دولت

آقای حسین ابراهیمی گفته: “همین که فتنه گران اجازه حیات دارند، خدمت بزرگی به آنهاست.” لابد می خواهی بپرسی چرا فتنه گران هنوز نفس می کشند؟ مسوولان دولتی گفتند: “هر ساعت در ایران شانزده نفر طلاق می گیرند.” و یکی از سایت های دولتی نوشته که مسوولان بناب از “افزایش طلاق در روستاهای بناب ابراز نگرانی کردند.” حتما می خواهی بپرسی چرا فقط ساعتی شانزده نفر از هم طلاق می گیرند و هنوز تعدادی خانواده در کشور وجود دارد؟ مسوولان دولتی همین امسال خبر دادند که پنج میلیون سایت اینترنتی در ایران فیلتر شده است. حتما می خواهی سووال کنی که چرا فقط پنج میلیون سایت اینترنتی در ایران توسط دولت فیلتر شده و هنوز تعدادی سایت اینترنتی هستند که دولت موفق نشده آنها را هم فیلتر کند؟ البته خودت هم می دانی که روزنامه های شرق، هم‌میهن، یاس‌نو، شهروند، کارگزاران، هفت، دنیای تصویر، بازنگری، صبح زندگی، تلاش، به سوی افتخار، شوکا، هاوار و ندای ایران به وسیله دولت احمدی نژاد، نه قوه قضائیه، لیست قوه قضائیه جداست. دولت احمدی نژاد مستقیما این چهارده روزنامه را توقیف کرده و حتما تو می خواهی سووال کنی که چرا روزنامه های دیگری که طرفدار دولت بودند، هنوز توسط دولت توقیف نشدند و روزنامه هایی مثل جام جم و کیهان و ایران هنوز منتشر می شوند. یا مثلا می خواهی سووال کنی که چرا قیمت چای و حبوبات در سال جاری صددرصد اضافه شده و دویست درصد اضافه نشده؟ یا اینکه چرا دولت خانه سینما رابسته، ولی هنوز موزه هنرهای معاصر تعطیل نشده؟ واقعا شما هم خیلی از دولت انتظار دارید. بیچاره احمدی نژاد تا حدی که می توانست همه این کارها را کرد. خودش همین دیروز در ملاقات با خانواده شهدا از آنها عذرخواهی کرد و گفت: “ برای انجام برخی کارها دست دولت بسته بود.” بیا! این هم دلیل اش، دولت دستش بسته بود، وگرنه الآن یک نفر هم در ایران زنده نبود. همه کارها را که نباید دولت بکند.

 

این ملت فاسد الخلقه

چرا در کشور ما قوانین اسلامی حاکم است؟ چون اکثریت مردم ما مسلمان اند. چرا شورای نگهبان قوانینی که منافات با شرع دارند رد می کند؟ چون مردم ایران مسلمانند. چرا شورای نگهبان وجود دارد؟ چون مردم ایران مسلمان اند و باید شورایی از فقها مواظب باشد که برخلاف خواست مردم مسلمان ایران قانونی تصویب نشود؟ چرا ایران جمهوری اسلامی است؟ چون مردم مسلمان ایران در یک رفراندوم به حکومت جمهوری اسلامی رای دادند. چرا ولایت فقیه حاکم است؟ چون مردم ایران مسلمانند و ولایت فقیه از اسلامیت مردم مسلمان دفاع می کنند. چرا شورای نگهبان صلاحیت اغلب نامزدهای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را رد می کند؟ چون مردم ایران عقل شان نمی رسد و ممکن است به نامزدهایی رای بدهند که به نفع شان نباشد. چرا به مردم اجازه راهپیمایی نمی دهیم؟ چون مردم ایران عقل ندارند و ممکن است مملکت را به دست بیگانگان بدهند. چرا پنج میلیون سایت اینترنتی فیلتر است، چون مردم ایران اگرچه نود درصدشان مسلمان هستند، اما هشتاد درصدشان عقل و اخلاق ندارند و 85 درصدشان وارد سایت های سکسی و منحرف می شوند. چرا جلوی سایت های اینترنتی گرفته می شود؟ چون مردم ایران مسلمانند و نباید فاسد شوند، اما اگر همین مردم مسلمان را ول کنید هر کاری دلشان بخواهد می کنند. یعنی واقعا شما می فهمید که بالاخره مردم ایران مسلمان هستند یا نه؟ اگر شعورشان می رسد چرا حق تصمیم گیری و قدرت انتخاب ندارند، اگر عقل شان نمی رسد، چرا همه مراجع و مجتهدین و رهبران کشور به انتخاب مردم اینقدر افتخار می کنند؟ البته، قطعا منظور من آن چیزی نیست که شما می فهمید. منظورم همین حرف آقای ناصرمکارم شیرازی است که هفته قبل گفته است: “نود درصد برنامه های ماهواره فاسد است.” هفته قبل تر هم یکی از کارشناسان رسمی ارتباطات در یک کنفرانس رسمی گفته است که “شصت درصد مردم از برنامه های ماهواره استفاده می کنند.” به عبارت دیگر از آن شصت درصدی که از برنامه های ماهواره که نود درصدشان فاسد است، استفاده می کنند، معلوم می شود که واقعا ملت ما مسلمان ترین مردم دنیا هستند؟ مردم ما فاسدند؟ مردم ما درستکارند؟ مردم ما متقلب اند؟ واقعا ناصر آقو، چی؟ کدومش؟

 

رضاشاه کبیر! مردی بزرگ برای همیشه

اصلا ربطی ندارد که ما سلطنت را قبول داریم یا نه. من هم از پانزده سال قبل همین حرف ها را می زنم. اگر هم عقلم نمی رسد پانزده سال است نمی رسد. اصلا هم ربط ندارد که رضاشاه پدربزرگ آقای رضا پهلوی است. حالا ممکن است عقل مان نرسد، ولی چشم مان که کور نیست. هر کسی دراین کشور کاری برای ایران کرده باید به او احترام گذاشت. من اصلا مستندی که درباره رضاشاه از شبکه تلویزیونی من و تو پخش شده ندید م و اتفاقا تصمیم گرفتم اول این متن را بنویسم و بعد اگر فرصت کردم آن را ببینم. اصلا فرقی نمی کند. هرکسی گفته باشد که رضاشاه یک کار خوب کرد، کارش درست است. اگر گفته باشد صد کار خوب کرد کارش صدبرابر درست است. برای دوستانی که به رضاشاه کبیر مزخرف می گویند خواهش می کنم یک عکس از سال ۱۲۹۹ را بگذارند پهلوی یک عکس سال ۱۳۲۰ ایران، عقل تان کار نمی کند، چشم که دارید. ببینید چه کرد. فکر می کنید بیست سال چقدر است؟ از انقلاب ایران ۳۵ سال می گذرد. توجه کنید که در ایران کار کردن و ساختن چه مصیبت عظمایی است. در این مملکت دانشگاه ساختن، سیستم مدرن اداری ساختن، کشور را از تراخم و مالاریا نجات دادن، کارخانه ساختن و همه اینها کاراست. داستان انگلیسی بودن رضاشاه هم از آن حرفهاست. اصلا به من بگوئید، در ایران چه کسی کاری کرده که انگلیسی ها آن کار را نکرده اند؟ قاجاریه که نوکر انگلیس بود. رضا شاه را هم انگلیسی ها آوردند. مصدق هم بقول توده ای ها و سلطنت طلب ها انگلیسی بود. آیت الله خمینی هم که می گفتید انگلیسی بوده. خاتمی هم که جاسوس همه غرب ااست. هاشمی هم که عامل انگلیس است. جواد لاریجانی هم که انگلیسی است. اصلا مگر همین روحانی انگلیسی نیست؟ اگر نیست، جک استراو مغز خر خورده بود گیر داده بود می خواهد برود مراسم تحلیف؟ آن هم وسط ختنه سوران بچه کیت و ویلیام. اصلا ایرانی که معتقد نباشد انگلیسی ها تمام سرنوشت ایران را در دست ندارند باید به ملیت اش شک کند.