تهدید سبزها، محاکمه موسوی و کروبی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» لاریجانی: برخی پرونده ها باقی مانده اند

در شرایطی که سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید معتقد است که جنبش سبز باید آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به حاکمیت “تحمیل” کند، اخباری درباره نزدیک بودن محاکمه رهبران معترضان در رسانه ها منتشر شده است.

لاله افتخاری، نماینده اصولگرای تهران در مجلس روز گذشته به باشگاه خبرنگاران جوان (متعلق به صدا و سیما) گفت که رئیس قوه قضائیه از بررسی قضایی پرونده افرادی که آنها را “سران فتنه” نامید، خبر داده است.

او که در جلسه هفته گذشته عده ای از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم با صادق آملی لاریجانی حضور داشت، به نقل از رئیس قوه قضائیه افزود که “به درصد قابل توجهی از پرونده های سران فتنه رسیدگی و مختومه شده و رسیدگی به تعداد کمی از پرونده ها باقی مانده است.”

افتخاری گفت که آملی لاریجانی، بررسی این پرونده ها را نیازمند “برخی مسائل و زمان” عنوان کرده است.

مسئولان جمهوری اسلامی از تظاهرات اعتراضی گسترده به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری با عنوان “فتنه 88” نام می برند و میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض را “سران فتنه” می نامند.

 

آغاز حصر

به دنبال فراخوان رهبران جنبش اعتراضی پس از انتخابات که به “جنبش سبز” مشهور شد از هواداران خود برای برپایی تظاهرات در حمایت از مردم مصر و تونس در روز 25 بهمن سال گذشته، تهران و برخی دیگر از شهرهای بزرگ ایران پس از یک سال به صحنه تظاهرات خیابانی مجدد طرفداران آنها تبدیل شد.

در این تظاهرات دست کم دو تن کشته و تعداد بیشتری زخمی شدند. تعداد زیادی از معترضان نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

همزمان با این اعتراضات و از روز 25 بهمن، حصر خانگی میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد واقع در خیابان پاستور با ایجاد دیواری آهنی بر معبر ورودی خانه موسوی به منظور جلوگیری از شرکت آنها در تظاهرات آغاز و از روز ۲۷ بهمن ماه پس از درخواست ۲۳۳ نماینده مجلس برای اعدام موسوی و کروبی کامل شده و با قطع آخرین ارتباطات محدود موسوی و رهنورد از جمله تلفن، اینترنت و ارتباط با فرزندانشان، این دو رسما در خانه خود محبوس شدند. همچنین محافظان موسوی از محافظت وی عزل شده و نیروهای امنیتی جای آنها را گرفتند.

این اتفاق، واکنش طرفداران موسوی را به دنبال داشت و در روز یک اسفند 89 تظاهرات اعتراضی مجددی در حمایت از او برگزار شد. پس از آن نیروهای بسیج و لباس شخصی به خانه مهدی کروبی حمله کرده و با بستن کوچه، شکستن شیشه ها و پرتاب سه نارنجک اقدام به تخریب خانه کرده و علی کروبی فرزند او را دستگیر کردند.

کروبی پس از این حملات به خانه اش از محافظانش خواست خانه را ترک کنند و از آنها خواست به مهاجمان بگویند: “یا باید با حکم قضایی و دادگاهی عادل وارد شوند و یا جنازه‌ مرا از این خانه بیرون ببرند. من تا آخرین لحظه و قطره‌ خون خواهم ایستاد.”

او پیش از آن نیز در نامه ای به صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه نسبت به این حملات اعتراض کرده بود.

در نهایت ماموران امنیتی در ۲ اسفند ۱۳۸۹، پس از تخریب خانه مهدی کروبی، به داخل خانه هجوم آورده و چندین کتاب و سند را با خود برده و مهدی کروبی و همسرش فاطمه کروبی را در اتاق هایی مجزا محبوس و ارتباط آنها را با بیرون قطع کردند.

در این مدت بسیاری از احزاب، شخصیت ها و سازمان های مدافع حقوق بشر همراه با دولت ها و نهادهای خارجی از جمله دبیرکل سازمان ملل با محکومیت دستگیری آنها، خواستار آزادی رهبران جنبش سبز شدند.

 

باید صبر پیشه کرد

شورای هماهنگی راه سبز امید (تشکلی که پس از حصر خانگی موسوی و کروبی، محوریت فعالیت های جنبش سبز را بر عهده گرفته) نیز یکی از اهداف اصلی این جنبش در شرایط کنونی را آزادی رهبران آن اعلام کرده است.

اردشیر امیر ارجمند، سخنگوی این شورا و مشاور میرحسین موسوی نیز در گفت و گوی اخیر خود با بی بی سی با تاکید بر این که “زندانی کردن رهبران جنبش سبز خلاف موازین حقوق بشری و نیز قوانین داخلی جمهوری اسلامی است” اظهار کرد: “ما آزادی آقایان موسوی و کروبی را گدایی نمی کنیم، آزادی ایشان را می بایست به حاکمیت تحمیل کرد.”

او با بیان اینکه رهبران جنبش سبز در حصر خانگی از حداقل حقوق زندانیان عادی نیز برخوردار نیستند، افزود: “به عنوان مثال آقای میرحسین موسوی دارای پزشک نیستند و یا حتی آقای کروبی حق هواخوری عادی را ندارند. در مورد آقای کروبی تمامی دستگیره های پنجره ها را برداشته اند تا مبادا ایشان اقدام به بازکردن پنجره ها برای هواخوری نمایند.”

محاکمه و مجازات رهبران جنبش سبز در دو سال گذشته بارها مورد تاکید مسئولان ارشد جمهوری اسلامی قرار گرفته است. با وجود این آنها دائما تاکید کرده اند که هنوز شرایط برای این محاکمه فراهم نیست.

رئیس قوه قضائیه پس از تظاهرات 25 بهمن با تشکر از نمایندگان مجلس، مسئولان و مردم برای دفاع از “ارزش های اسلامی” از آنها خواست تا “مصلحت نظام” را در نظر بگیرند و “برای محاکمه سران فتنه صبر پیشه کنند.”

این در حالی است که حسن الله وردی نژاد، از اشخاص نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی اخیرا از “بازجویی مهدی کروبی در دادگاه” خبر داده است.

او به روزنامه “روزگار” گفته که “آقای موسوی به دادگاه نرفته است اما آقای کروبی با تشریفات خاص به دادگاه رفت و بازجویی شد و همه کار‌هایش هم در حضور شخص دادستان کل انجام شد. اگر نیاز باشد روزی این‌ها را محاکمه کنند، این کار را می‌کنند.”

 

در برابر گزارشگر ویژه حقوق بشر

این تحولات در حالی صورت می گیرد که به دنبال سرکوب خشونت بار اعتراضات پس از انتخابات توسط دولت ایران، سازمان ملل متحد گزارشگر ویژه ای را به منظور بررسی وضعیت حقوق بشر در کشور تعیین کرده است.

احمد شهید در هفته های گذشته درخواست رسمی خود برای سفر به ایران را به مقامات جمهوری اسلامی ارائه کرده است.

رئیس قوه قضائیه هفته گذشته از احتمال آزادی برخی زندانیان اصلاح طلب خبر داده بود.

گرچه برخی از دولت مردان ایران از جمله نمایندگان اصولگرای مجلس با دیدار احمد شهید مخالفت کرده اند اما کارشناسان اظهارات لاریجانی را بی ربط با سفر احمد شهید نمی دانند.

احمد شهید در حدود ده روز پیش طی بیانیه‌ای در تارنمای کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل منتشر شده است، ابراز امیدواری کرد حکومت ایران وی را در فضایی “امن و مشروع” بپذیرد تا امکان گام برداشتن برای رعایت تعهدات جهانی حقوق بشر فراهم شود.

این در حالی است که دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون به این درخواست پاسخ رسمی نداده است.