تمجید پرز از نقش باکو در مقابله با ایران

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از سفر وزیرخارجه آذربایجان به اسرائیل

در نخستین دیدار وزیرخارجه جمهوری آذربایجان از اسرائیل، شیمون پرز رئیس جمهور میزبان نقش کلیدی باکو در مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه را مورد تمجید قرار داد.

بازدید المار ممدیارف از اسرائیل در حالی صورت می گیرد که تنش ها میان ایران و اسرائیل بالا گرفته و وزیر دفاع آمریکا نیز در همین روزها در تل آویو از قراردادهای بزرگ دفاعی و آزادی اسرائیل برای دفاع از خود در مقابل ایران سخن گفته است.

اسرائیل معتقد است ایران به سرعت در حال نزدیک شدن به توانایی ساخت بمب هسته ای است، و تهدید کرده در صورتی که دیپلماسی و تحریم های بین المللی نتواند جلوی برنامه اتمی تهران را بگیرد، دست به اقدام نظامی خواهد زد. ایران می گوید برنامه هسته ای اش صرفا برای مقاصد صلح آمیز است.

در مذاکرات شیمون پرز به ممدیارف گفته شد اسرائیل، آذربایجان را متحدی با اهمیت قلمداد می کند. پرز به “موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد” آذربایجان اشاره کرد و دولت این کشور را به خاطر “مواضع روشن” در مقابل جنگ و تروریسم ستود.

ممدیارف گفت کشورش در “منطقه ای آسوده” میان ایران و روسیه قرار ندارد و افزود او “فرصت بزرگی” برای گسترش روابط با اسرائیل متصور است.

آذربایجان می تواند نقش مهمی در حمله احتمالی نظامی علیه سایت های اتمی ایران ایفا کند. امری که هیچ یک از مقامات اسرائیلی یا آذربایجانی از آن سخن نگفته اند.

روابط اسرائیل با آذربایجان پس از آن افزایش یافت که روابط استراتژیک قدرتمند این کشور با ترکیه که با ایران نیز هم مرز است رو به وخامت گذاشت.

آذربایجان کشوری نفت خیز به جا مانده از اتحاد جماهیر شوروی با 9 میلیون نفر جمعیت، به روابط نزدیک با ایالات متحده روی آورده و نقش فعالی در برنامه ضد تروریسم به رهبری غرب ایفا کرده است. این سیاست خارجی به روابط این کشور با ایران که پذیرای جامعه کثیری از آذری ها ست لطمه زده است.

ایران، آذربایجان را متهم کرده است به جاسوس های اسرائیل اجازه داده است تا از خاک این کشور علیه اسرائیل استفاده کنند و دانشمندان اتمی تهران را مورد هدف قرار دهند.

اسرائیل می گوید مقامات این کشور حملات ترتیب داده شده از سوی ایران علیه اهداف اسرائیلی در خاک آذربایجان را خنثی کرده است. مقامات آذربایجان در سال 2008 طرح توطئه بمب گذاری در یک اتومبیل در نزدیکی سفارت اسرائیل را خنثی کردند و سال گذشته 15 تن را به اتهام ارتباط با شبکه جاسوسی ایران به محاکمه کشیدند.

اسرائیل با اشاره به لفاظی های خصمانه ایران در قبال دولت یهود، توسعه موشک های دوربرد و همچنین حمایت این کشور از گروه های شبه نظامی خشونت گرا در خاورمیانه، ایران اتمی را تهدیدی علیه موجودیت خود قلمداد می کند.

منبع : واشنگتن پست – 22 آوریل