تل آویو حق دارد از خود دفاع کند

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از سفر هیگل به اسرائیل

تام شانکر

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا سفر یک هفته‌ای به خاورمیانه را روز یکشنبه آغاز کرد و بر مواضع آمریکا در حمایت از اسرائیل در مقابل ایران تاکید کرد. وی در این سفر قراردادی جدید برای فروش اسلحه به اسرائیل را امضاء کرد و در عین حال نسبت به حمله یک جانبه اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران هشدار داد.

آقای هیگل حمایت همه‌جانبه آمریکا از اسرائیل را مورد تاکید قرار داد و بر حق این کشور در دفاع از خود در منقطه بسیار خطرناکی از جهان اصرار ورزید.

آمریکا گفته است برای جلوگیری از ایران در بدست آوردن سلاح هسته‌ای تمام گزینه‌ها از جمله حمله نظامی روی میز است. اما اوباما و گروه امنیت ملی او اصرار دارند که باید فرصت بیشتری به دیپلماسی و تحریم‌های اقتصادی بدهند. برخی از مقامات اسرائیلی می‌گویند زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کوتاه است و به طور مکرر از حمله یکجانبه به ایران حرف می‌زنند.

در روزهای اخیر مقامات اسرائیل باری دیگر از حق خود برای اقدام علیه ایران سخن گفته‌اند. اما مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند بعید است حمله اسرائیل برای از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران کافی باشد. ایران می‌گوید هدف از برنامه هسته‌ای این کشور صرفا استفاده غیرنظامی است.

روز یکشنبه آقای هیگل تصدیق کرد که بین اسرائیل و آمریکا در مورد زمان‌بندی تلاش های ایران برای توسعه سلاح هسته‌ای اختلافی وجود ندارد.

وی گفت: “به نظر من مهم است که ما تمام توجهمان را به هدف معطوف نگه داریم. آنجا هیچ روشنایی وجود ندارد –به ایران اجازه داده نمی‌شود سلاح هسته‌ای بدست آورد.”

آقای هیگل گفت، تحریم‌های ایران بسیار شدید است و با استفاده از اندازه‌گیری‌های بسیاری می‌دانیم که بر ایران فشار زیادی آمده است.

وی تصدیق کرد که تضمینی برای موفقیت دیپلماسی و تحریم وجود ندارد ولی گزینه نظامی باید آخرین گزینه باشد.

آقای هیگل با یک بسته ده میلیارد دلاری، برتری نظامی اسرائیل بر کشورهای منطقه را افزایش می‌دهد و همچنین نیروهای مسلح کشورهای خلیج فارس نظیر عربستان و امارات را نیز تقویت می‌کند.

آقای هیگل می‌گوید، فروش سلاح به این کشورها پیامی روشن برای ایران است. اما مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند که این اقدام به هیچ روی به معنای تایید حمله اسرائیل به ایران نیست.

یک مقام دولت اسرائیل گفت، یکی از اهداف این سفر تقویت روابط شخصی آقای هیگل و همتای او موشه یعلون است که هر دو به تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند. آقای یعلون، که قبلا رئیس ستاد مشترک ارتش و وزیر امور استراتژیک بوده اواسط ماه مارس به عنوان وزیر دفاع معرفی شد.

تحلیلگران اسرائیلی اشاره کرده‌اند که بخشی از گفتگوی بین دو طرف مربوط به این خواهد بود که اسرائیل پول بسته جدید سلاح را چطور پرداخت خواهد کرد. الکس فیشمن می‌گوید: “یک راه‌حل باید بداهه‌پردازی شود! اگر پولی نداشته‌ باشیم چیزی جز کاغذ دستمان را نمی‌گیرد.”

منبع: نیویورک تایمز - 21 آوریل