دست بانک بریتانیائی و ایران در دست هم

نویسنده

» گزارش ایل سوله ۲۴ ساعته از کشف تازه آمریکائی ها

مارکو واسانیا

 

بانک بریتانیائی استاندارد چارترد، یا بهتر بگویم یکی از شعبه های آن در آمریکا، سال هاست که بدل به یکی از “شعبه” های دولت ایران شده بود که به نقل و انتقال و عملیات پنهانی و پولشویی دست می زد و بیش از دویست و پنجاه میلیارد دلار را جابجا کرده است. مقامات اداره امورمالی ایالت نیویورک تهدید کرده اند که مجوز فعالیت این بانک را نه تنها در نیویورک بلکه در ایالت متحده لغو می کنند و جریمه مالی نیز در نظر گرفته می شود. این موسسه مالی در ۶۰ مورد نقل و انتقال بانکی، صدها میلیون دلار سود برده است.

تحقیقات نشان می دهد که انجام معاملات در رده های بالا تا چه اندازه می تواند آسان باشد و این در حالی است که مسئله ایران که تحت تحریم قرار دارد بسیار حساس است. بانک بریتانیائی مانند یک موسسه غیر قانونی سیستم مالی آمریکا را دور زده  و به ادعای سازمان ناظران آمریکا، خود را در اختیار تروریست ها، قاچاقچیان اسلحه و مواد مخدر و حکومت های فاسد قرار داده است. این بانک شاید تنها اولین مورد باشد. مقامات نیویورکی گفته اند که فعالیت های موسسات مالی مشابه را در سال های اخیر مورد بررسی قرار داده اند و روابط آنها را با ایران، لیبی، میانمار و سودان تحت نظر دارند.

بخش خدمات مالی ایالت نیویورک به بانک استاندارد چارترد که مفتخر به فعالیت در خاورمیانه، آسیا و آفریقاست هشدار داد که باید در مورد نقض آشکار قانون، تا پایان این ماه توضیح بدهد. ممکن است این عملیات بانکی بصورت پنهانی انجام شده باشد. حتی شرکت های ناظر آمریکایی که مدت ها این بانک را زیر نظر داشتند متوجه اقدامات خلاف قانون این بانک نشده و به آن شک نکرده بودند.

شعبه نیویورک ین بانک بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه دارد و یکی از ده بانک خارجی است که دسترسی مستفیم به خزانه داری آمریکا دارند. در توصیف این پولشویی که بانک استاندارد به آن محکوم شده است، مسئول صدور مجوز‌ها، بنجامن لاوسکی می‌گوید که ۶۰ هزار نقل و انتقال مخفیانه از دفتر این بانک در منهتن و طی یک دهه از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ صورت گرفته است. لاوسکی فاش ساخت زمانی که یکی از کارمندان آمریکایی بانک در مورد عواقب این کار و خطرات و صدمات بزرگی که به اعتبار بانک وارد می شود، هشدار داده بود، به او پاسخ داده بودند: “شما آمریکایی ها احمق هستید. شما حق ندارید به ما و بقیه کشورهای جهان بگویید که با ایرانی ها چه رفتاری داشته باشیم.”

بانک استاندارد چارترد سرمایه های مشتریان بزرگ ایرانی اش را که تحت تحریم ها قرار دارند، جا بجا می کرد که شامل بانک صادرات و بانک ملی می شود. عملیات بانکی از شعبه بانک در نیویورک آغاز می شد و با عبور از انگلستان به کشورهای خاورمیانه می رسید، بی آنکه مقصد پول ها ایران باشد. خزانه داری آمریکا از سال ۲۰۰۸ عملیات ضد پولشویی را جدی گرفته است اما این بانک بریتانیائی راهی برای دور زدن آن پیدا کرده است و توانسته است بدون اینکه نامی از ایران وجود داشته باشد این پول را منتقل کند.

ایل سوله 24 اوره، 7 اوت