تعلیق روابط ایران و هلند بر اثر اعدام ها

نویسنده

» نگاه سیاتل تایمز به واکنش تند هلند به اقدام ایران

دولت هلند روز شنبه و در اعتراض به اعدام یک زن ایرانی- هلندی، کلیه روابط رسمی خود با ایران را به حالت تعلیق درآورد.

قریب عبادی، سفیر ایران در هلند پس از تأیید خبر اعدام زهرا بهرامی 45 ساله در روز شنبه در تهران، در جریان تصمیمات دولت هلند قرار گرفت.

تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که بهرامی به دلیل در اختیار داشتن و فروش مواد مخدر اعدام شده است. در این گزارش آمده است بهرامی در ابتدا به دلیل ارتکاب “جرایم امنیتی” دستگیر شد اما از اینکه سرنوشت این اتهام چه شد، سخنی به میان نیاورده است.

بهرامی از دسامبر 2009 ودر پی بروز تظاهرات گسترده در ایران در واکنش به انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری، در زندان به سر می برد.

بنگت ون لوسدرکت، سخنگوی وزارت خارجه هلند گفت وزیر خارجه این کشور، یوری روزنتال، “از انجام چنین اقدامی توسط یک حکومت وحشی در حیرت  است.”

وی افزود اعدام وی به ویژه از آن جهت حیرت آور است که عبادی روز جمعه به وزیر خارجه هلند اطمینان داد هنوز مسیر حقوقی خانم بهرامی به بن بست نرسیده است.

ون بوسدرکت گفت تعلیق روابط دیپلماتیک به آن معناست که کارکنان سفارت ایران از دیدار و یا برقراری هرگونه تماس بدون اجازه با مسؤولان هلندی منع شده اند. 

وزارت خارجه این تحولات را به اطلاع  شهروندانی با تابعیت دوگانه که قصد سفر به ایران را دارند رسانده است زیرا درصورت دستگیری آنها در ایران، امکان تماس مسؤولان هلندی با آنها وجود نخواهد داشت. 

این مقام هلندی گفت: “وقتی بازداشت انسان ها اتفاق می افتد، اوضاع غیرقابل پیش بینی می شود.”

وی گفت روزنتال این موضوع را در دیدار وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در هفته آینده مطرح خواهد کرد. ون لوسدرکت گفت هلند در پی اتخاذ “تمهیدات فراگیر” کلی علیه ایران است.

دیپلمات های هلندی امکان برقراری تماس با بهرامی در دوره زندان را نداشتند زیرا ایران از پذیرش تابعین هلندی وی خودداری کرده است. گزارش شده بود دولت هلند یک وکیل را برای وکالت از وی استخدام کرده بود.

بهرامی در ایران به دنیا آمده بود اما پس از مهاجرت به هلند، حق شهروندی این کشور را کسب کرده بود.

منبع: سیاتل تایمز- 29 ژانویه 2011