تهدید ولایتی از سوی کارمند جلیلی!

نویسنده
فیروزه متین

» افشای اسرار نظام از سوی مشاور عالی رهبری

اقدام غیر منتظره علی اکبر ولایتی در نقد نحوه مدیریت پرونده هسته ای ایران در زمان سعید جلیلی و دفاع تمام عیار او از عملکرد دولت های قبلی که با افشای اسرار طبقه بندی شده نظام همراه بود، موجب شد تا روز گذشته رسانه های تندرو جناح راست که به سمت سعید جلیلی گرایش دارند، از وی به شدت انتقاد کنند.

ولایتی به نوشته صادق زیباکلام درحالی به صراحت از بی کفایتی سعید جلیلی در برداشتن حتی یک گام مثبت درباره اتمی ایران سخن گفت که دستگاه های تبلیغاتی نظام تا قبل از این افشاگری می کوشیدند که جلیلی ر ا اسطوره مقاومت و غیرقابل انتقاد جلوه دهند. زیباکلام گفت ولایتی شنل تقدس را از دوش جلیلی انداخت. در این میان جمله محسن رضایی خطاب به جلیلی نیز که “در مذاکرات بغداد که قبل از انتخابات ریاست جهوری اوباما بود، این شانس وجود داشت که ما یک امتیاز ولو هرچند کوچک بگیریم از دست رفت”، بخشی از اختلاف نظرهای درون نظام را آشکار کرد.

بنابر این گزارش، منازعه ولایتی و جلیلی در مناظره روز جمعه در تلویزیون ایران با بازتاب های گسترده ای در سطح محافل سیاسی همراه بوده و به اعتقاد بسیاری از رسانه ها، علاوه بر ملا کردن اختلافات نظر دولتمردان و دولتمردان پیشین در خصوص مسئله هسته ای، پیوند پنهان سعید جلیلی با باند محمود احمدی نژاد را آشکار تر کرد.

این درحالیست که گفته می شود مقامات کنترل کننده، روزنامه های تهران را از آنچه که “دامن زدن به اختلافات مقامات دیپلماتیک” عنوان شده، برحذر داشته و به آنها سفارش شده تا به جای پر رنگ کردن این موضوع، مسئله “مناظره داغ” را در مرکز توجه خود قرار دهند. هرچند که برخی روزنامه ها از این دستورالعمل شفاهی پیروی نکرده اند.

در همین حال، کمتر از ۲۴ ساعت پس از مشاجره لفظی علی اکبر ولایتی و سعید جلیلی، فضای رسانه های مجازی تحت الشعاع این موضوع قرار گرفت و بحث انتخابات در آنها به حاشه رفت.

در همین باره، سایت آفتاب در یک یادداشت وارده، با عنوان “وقتی اسرار نظام روی دایره ریخته شد!” آورده: “من تا دیروز قصد صد در صدی داشتم برای رأی دادن به آقای سعید جلیلی زیرا او را اخلاقی ترین، حزب اللهی ترین و پایبندترین فرد به منافع انقلاب می دانستم. اما دیروز او در مناظره اش، تمام باورهای مرا به هم ریخت.من از یک نیروی حزب اللهی معتقد به نظام و انقلاب و آرمان های شهدا انتظار نداشتم برای آن که در یک مناظره سیاسی حرفی برای گفتن داشته باشد، پرونده های محرمانه کشور را روی دایره بریزد. آیا هزینه کردن از رهبری در مناظره که بله! ایشان فلان پاراف را زیر گزارش محرمانه نوشتند درست بود؟ آیا آن گزارش و پاراف رهبری، سند محرمانه نبود؟ آیا محرم سیاست هسته ای ایران این گونه رازداری و امانتداری می کند؟ظرفیت داشتن خیلی مهم است. یک رزمنده، یک نیروی ارزشی، یک حزب اللهی، هرگز و هرگز برای دست یاقتن به قدرت، نظام و انقلاب را زیر سوال نمی برد و رازهایی که به عنوان امانت در دست او هستند را وسیله رأِی آوری نمی کند.این اشتباهی بود که محمود احمدی نژاد در انتخابات قبلی کرد و امروز می بینیم کسی که این همه به او امیدوار بودیم درست در همان راه طی شده ای قدم می زند که پیشتر احمدی نژاد پیمود و دلسوختگان نظام و و انقلاب و ولایت را نقره داغ کرد.ای کاش این مناظره هرگز پخش نمی شد تا باورهای ذهنی ام این گونه به هم نمی ریخت. آقای جلیلی دلمان را شکستید”.

روزنامه شرق نیز از افشای “رازهای مگو” در جریان مناظره دیروز سخن گفته و نوشته است: “آنچه در مناظره اتفاق افتاد، مستندات به یادماندنی برای افکار عمومی و تاریخ معاصر ایران برجا گذاشت. به‌ویژه آنکه پرداختن به مسایل پرونده هسته‌ای به سمت و سویی رفت که بسیاری از رازهای مگو گفته شد. موضوع انرژی هسته‌ای که به میان آمد، دیگر صف‌کشی‌های مشخص گفتمان اصولگرا و اصلاح‌طلب به کنار رفت و دیپلمات‌های قدیمی در یک خط ایستادند و درست همانجا سخنان حسن روحانی و علی‌اکبر ولایتی همسویی معناداری یافت، تا جایی که ولایتی در سخنانش مدام روحانی را شاهد می‌گرفت و به حضور او در برخی جلسه‌های مشترک اشاره داشت. مناظره دیروز به جایی رسید که علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام‌معظم‌رهبری به برخی از رازهای ناگفته در پرونده هسته‌ای ایران و غرب اشاره کرد، به دعوتی که از سوی سارکوزی صورت گرفته بود و با وجود دستاوردهای مثبت برای انرژی هسته‌ای ایران، از سوی برخی نیروهای دولت دود شد و به هوا رفت”.

بر اساس این گزارش، فضای شبکه های اجتماعی نیز پس از اظهارات علی اکبرولایتی، دچار تحول شد و برخی از کاربران از “رستاخیر ولایتی” در این مناظره سخن گفتند.

رستاخیزی که با واکنش تند سعید جلیلی در هنگام مناظره و تاکید چندباره او مبنی بر اینکه “اطلاعات شما غلط است” آغاز شد اما به تهدید ولایتی نیز رسید.

بر اساس این گزارش، مهدی محمدی، کارمند سعید جلیلی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و خبرنگار سابق کیهان که هم اکنون خود را دیپلمات فرض می کند، در یادداشتی یا نام “انتخابات فردایی هم دارد” در روزنامه تندروی “وطن امروز” علی اکبر ولایتی، یکی از چهره های کهنه کار محافظه کار و اولین نامزد آیت الله خامنه ای برای ریاست دولت را اینچنین تهدید کرد: “در مناظره دیروز آنچه از همه تلخ‌تر بود، این بود که ۲ کاندیدا که یکی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورایعالی امنیت ملی است و دیگری مشاور ایشان جلوی چشم ملت ایستادند، دشمنی دشمن را نادیده گرفتند و چنان با مردم حرف زدند که گویی مشکلات زندگی و معیشت آنها مربوط به مقاومتی است که در مقابل اجنبی شده است. از آقای روحانی انتظاری نیست. او وقتی از خط سازش دفاع می‌کند در واقع در حال دفاع از کارنامه خود است ولی آقای ولایتی چهره واقعی خود را آشکار و حرف آن کسانی را تصدیق کرد که می‌گفتند ایشان اگر بر سر کار بیاید به اصولگرایان بدتر از آن خواهد کرد که اصلاح‌طلبان کردند.در آینده اگر دوباره ایران و غرب بر سر میز مذاکره بنشینند- که خواهند نشست- مذاکره‌کنندگان غربی می‌توانند به حرف‌های آقای ولایتی استناد کنند و بگویند که به شهادت همین حرف‌ها مشکل از مذاکره‌کنندگان ایرانی است نه آنها، بنابراین چنانکه آقای ولایتی- البته به تلویح- فرموده‌اند غربی‌ها هر چه با ما کردند حقمان بوده است”.

وی در ادامه مدعی می‌شود: “مردم ایران می‌دیدند و می‌بینند که اینکه پراید گران شده یا در مغازه سر کوچه آنها کره پیدا نمی‌شود، ربطی به تحریم و مذاکرات ندارد. مساله این است که دولتی سر کار است که 2 سال است کار را زمین گذاشته و به حاشیه مشغول است، بنابراین طبیعی است که ترکیب تحریم و سوء‌مدیریت چنین بساطی را درست کرده باشد. مردم ایران می‌دانند آمریکا هنری جز دشمنی ندارد و می‌دانند این امامزاده این طرف و آن طرف کور کرده اما شفا بعید می‌دانم داده باشد.این را هم می‌دانند که اگر دولت اراده کند و کسانی از داخل پالس تسلیم نفرستند و امکانات کشور تجمیع شود، نه آمریکا و نه بزرگ‌تر از آمریکا نمی‌توانند بنشینند و هر روز برای سفره این ملت نقشه‌های جدید بکشند.به هر حال آقای ولاتی نباید فراموش کنند که پس از انتخابات هم فردایی هست!”

در مقابل این اظهارات، علی اکبر ولایتی نیز آنطور که مهر گزارش داده، در یک کنفرانس خبری شرکت کرده و درباره واکنش های اش به ادعاهای جلیلی گفته است: “پیش از این به دلیل رعایت مصالح نظام جمهوری اسلامی و عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری برای حفظ آرامش کشور در خصوص کارشکنی برخی در مذاکرات هسته‌ای صحبتی نکرده بودم اما دیروز در مناظره ناچار شدم برخی حرف‌ها را بزنم تا معلوم شود بعضی که سیاه‌نمایی می‌کنند، واقعیت‌ مطلب چیز دیگری است. مباحث طرح شده در مناظره دیروز غیراخلاقی بود. باید رقابت‌ها اخلاقی باشد زیرا حافظه مردم را نمی‌توان پاک کرد. بنابراین امیدواریم اینجور کارها در آینده تکرار نشود”.

وی افزود: “سیاست خارجی باید همراه با اقتدار و تدبیر باشد و باید مقاومت مدبرانه در این زمینه وجود داشته باشد. باید در مناظره‌ها اخلاق رعایت شود و شئونات افراد و از همه بالاتر شئون انسانی افراد رعایت شود. در مناظره فضا فضای مطلوبی نبود و امیدواریم چنین فضایی دوباره تکرار نشود. دستیابی به انرژی هسته‌ای با قدرت ادامه می‌یابد و با تدبیر مشکلات آن برطرف می‌شود اما در حال حاضر این تدبیر وجود ندارد”.