دیداری برای رفع نگرانی اعراب

نویسنده

» گزارش میل از سفر ظریف

وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه برای اولین بار بعد از به ریاست جمهوری رسیدن حسن روحانی میانه رو، با کویت که متحد غرب است،ملاقات کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیامی از سوی حسن روحانی برای امیر کویت، شیخ صباح آل احمد جابرآل صباح، برد که در آن خواستار بهبود روابط بین دو کشور شده است.

دولت جدید ایران وعده داده است که رابطه نزدیکی با همسایگانش از جمله کشورهای عرب، ایجاد کند. جمهوری اسلامی ایران رابطه پر تنشی با کشورهای حاشیه خلیج فارس بخصوص, عربستان سعودی، دارد. ماه گذشته ایران با شش قدرت جهان در ژنو به توافق رسید تا بخشی از برنامه های اتمی اش را در ازای برداشته شدن برخی از تحریم ها متوقف کند.

غرب و متحدانش می ترسد که برنامه های اتمی ایران منجر به ساختن بمب اتمی خواهد شد اما ایران همواره گفته است که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است.

ظریف در کویت به خبرنگاران گفت که توافق اتمی حسن نیت ایران را نشان داد و گفت که جهان شاهد کاهش عدم اعتماد بین ایران و غرب است.

ظریف برای برطرف کردن نگرانی همسایگان عرب ایران، گفت: “توافق اتمی نباید هزینه ای برای هیچ کشوری در منطقه داشته باشد.” ظریف قرار است بعد از کویت به عمان، کشوری که هم با ایران و هم با غرب روابط خوبی دارد، برود.

وزیر امور خارجه امارات هفته گذشته از ایران دیدار کرد. این کشور متحد آمریکا در خیلج فارس، با ایران اختلافات زیادی دارد از جمله بر سر سه جزیره در خلیج فارس اما جزو اولین کشورهایی بود که ماه گذشته از توافق اتمی ایران و قدرت های جهان استقبال کرد.

منبع: میل، 1 دسامبر