چوب مقدس در تصویر دوریان گری

نویسنده
بهاره خسروی

» ای‌بوک/ تازه‌های کتاب‌های الکترونیک

انتشارات الکترونیک، دیگر بخشی از فرهنگ ایران شده است. دو انتشارات بزرگ در پاریس و لندن و چند انتشارات کوچکتر در نقاط مختلف دنیا، کتابهای فارسی را به شیوه نوین منتشر می کنند.

صفحه ای بوک هنر روز، به معرفی هفتگی این کتا ب‌ها اختصاص دارد. ناشران و پدید آورندگانی که قصد معرفی کتاب خود را در این صفحه دارند، می توانند با این نشانی تماس بگیرند:

honarrooz(at)gmail.com

در آنکارا باران می‌بارد

نویسنده: حسین دولت‌آبادی

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: 2013

140 صفحه

قیمت: 6,99€

عشقی زیبا در دوران انقلاب و در شوری انقلابی پا می‌گیرد و به تشکیل خانواده‌ای کوچک می‌انجامد که مانند صدها و صدها خانواده مشابه، در زمان سرکوب و اختناق و هجوم وحشیانه حکومت اسلامی به نیروهای انقلابی و مترّقی آسیب می‌بیند و سرانجام از هم می‌پاشد و جمیله، قهرمان اصلی و راوی داستان که از زندان و شکنجه نجات یافته و آزاد شده است، مادر داغدیده و پریشان‌حواسش را در گوشه آسایشگاه تنها می‌گذارد و از هراس پلیس و حکومت پلیسی با دختر بیمارش فرار می‌کند و در جستجوی عشق گمشده “همسرش سیاوش” از مرز می‌گذرد تا در آنکارا و در کنار آیلا که بیهوده چشم به راه مادرش نشسته، پی به حقیقت ببرد…

لینک خرید

 

چوب مقدس هفت لوح زرین

نویسنده: علیرضا احمدی

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: 2013

312 صفحه

قیمت: 10,99€

وقتی آبتین به طرف کوچه­ای که پاتوق ولگرد­ها بود می­رفت، سیب قرمز گاز زده­ای در دست داشت؛ با رسیدن به ابتدای کوچه، ردیفی از ولگرد­ها با لباس­های کثیف، در دو طرف کوچه نشسته بودند، ناگهان حرف عمه­اش به یادش آمد: هرگز پایت را آنجا نگذار، ولی برای او فرقی نمی­کرد که به حرف عمه یا شوهر عمه­اش، گوش کند یا نه، چون او می­رفت تا به پدر و مادرش برسد!

چند ثانیه­ای به ته مانده­ی سیب قرمز نگاه کرد، با تمام قدرت آن را به طرف جوی آبی که صد متر با او فاصله داشت پرتاب کرد، سیب روی هوا چرخ می­خورد و با هر بار چرخشش، آن قسمتی را که آبتین گاز زده بود، پُر می­گشت، تا این که وقتی به جوی آب رسید، یک سیب کامل بود! پیر­زنی که چشم راستش کور بود و دماغ عقابی بزرگی داشت، آن را از درون آب برداشت و در سبدش کنار سایر سیب­ها قرار داد…

لینک خرید

 

چاردر

نویسنده: پیمان داعی شالکوهی

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: 2013

قیمت: 6,99€

حضور درخشان اندیشه، موسیقی و عاطفه در بستر زبانی که میل به سادگی دارد شعرهای پیمان داعی شالک.هی را بدیع کرده است. آشنایی‌زدایی از بارزه های شعر اوست. او شاعری‌ست که تشخص زبانی دارد؛ توانسته زبان‌محوری را تا جایی که به مضمون اثر لطمه‌ای نزند هدایت کند و در اشعاری که شاعر در کار برهم زدن نحو است به زیبایی شعر را تا انتها پیش می‌برد. تصاویر بدیع و پرداخت شاعرانه، کثرت عناصر خلاق در ساخت فضاهایی متنوع با کارکردهای اروتیک تا سیاسی و اجتماعی مجموعه‌ای درخور پیش رو می‌گذارد که نماینده جهان وسیع شاعر و گشاینده دریچه‌ای نو برای خوانندگان این مجموعه است.   

زیرِ ماه

زیر نورِ ماه

زیر نور آبیِ ماه

زیر نور آبی افتاده‏یِ ماه

زیر نور آبی افتاده رویِ ماه

زیر نور آبی افتاده روی مویِ ماه

زیر نور آبی افتاده روی موی بافته‏یِ ماه

زیر نور آبی افتاده روی موی بافته‏ی تُویِ ماه

زیر نور آبی افتاده روی موی بافته‏ی تُوی ساکتِ ماه

زیر نور بی‏خود ماه

روی موی تُوی ماه

لینک خرید

 

تصویر دوریان گری

نویسنده: اسکار وایلد

مترجم: ابوالحسن تهامی

ناشر: انتشارات نگاه، ناکجا

تاریخ انتشار: 1392

574 صفحه

قیمت: 11,99€

این کتاب یکی از آثار مشهور ادبی جهان است. تصویر دوریان‌گری به سبب تازگی موضوع و شاید نیز به سبب آنکه چهره خود نویسنده را منعکس می‌کند، شهرتی عظیم یافت. اسکار وایلد با این اثر تمثیلی قصد داشته است نشان بدهد که تغییر شکلی که از هنر بر امور واقعی پدید می‌آید تا چه حد می‌تواند نیرومند و نافذ باشد. مقاله‌های تحقیقی و انتقادی وایلد در مجموعه‌ای با عنوان نیتـ‌ها در اصول زیبایی‌شناسی و هنر محض، شامل چهار مقاله است که وایلد در آن‌ها خواسته ثابت کند که مسائل بی‌شماری که حل آن به وسیله مذهب و اخلاق میسر نمی‌گردد، به وسیله هماهنگی در هنر حل می‌شود؛ و همچنانکه هر قطره‌ای در دریا به مروارید خالص تغییر شکل می‌دهد، در عالم هنر نیز هرچه وارد می‌شود به زیبا‌ترین حالت تبدیل می‌گردد این رمان سال ۱۸۹۰ نوشته شده است یعنی ۱۰ سال قبل از مرگ اسکار وایلد.

دوریان‌گری جوان خوش‌سیما و برازنده‌ای است که تنها به زیبایی و لذت پایبند است و هنگامی که دوست نقاش‌اش از او چهره‌ای در کمال زیبایی و جوانی می‌سازد، او از اندیشه گذشت زمان و نابودی جوانی و زیبایی در اندوه عمیقی فرو می‌رود، پس در‌‌ همان لحضه آرزو می‌کند که چهره خویش پیوسته جوان و شاداب نگه بماند و در عوض، گذشت زمان و پیری و پلیدی‌ها بر تصویر او نشانه‌ای باقی بگذارد و پس از مدتی متوجه می‌شود که آرزویش برآورده شده. ولی یکی از دوستان او به نام لورد هنری کم‌کم او را به راه‌های پلید می‌کشاند و تصویر دوریان‌گری، به مرور، پیر‌تر، پلید‌تر، و کریه‌تر می‌شود. او به مرور تا جایی پلید می‌شود که اولین قتل خود را انجام می‌دهد و خود بسیل هاوارد، نقاش ان تصویر را می‌کشد. دوریان‌گری که هرروز چهره خود را در تصویر فرسوده‌تر و پیر‌تر می‌بیند، و راهی برای از بین بردن پلیدی‌ها پیدا نمی‌کند، ناگهان خشمگین می‌شود و چاقوی بلندی را در قلب مرد درون تصویر فرو می‌کند.

در‌‌ همان لحظه مستخدمان صدای جیغ کریهی را می‌شنوند و به سوی اتاق دوریان‌گری می‌شتابند. آن‌ها تصویر ارباب خویش را در بوم نقاشی می‌بینند که در کمال جوانی و زیبایی است، آنچنانکه خود او را می‌دیدند، اما بر زمین جسد مردی نقش بسته است در لباس آراسته و کاردی در قلب، با پلید‌ترین و کریه‌ترین چهره قابل تصور؛ که تنها از انگشترانی که به دستش بود می‌شد هویت او را فهمید…

لینک خرید

 

نیمکت عشاق خیابان کلیسا

 سید ابراهیم نبوی

ناشر: H&S Media

تاریخ انتشار: 2012

130 صفحه

قیمت: $7.00

“… هنوز در طبقه 128 بودم که در باز شد. چشمم را بستم. دوست نداشتم ببینم چه کسی می‌آید. با آن لباس کهنه و بوی خاک و چارق پاره. دستش نشست روی شانه‌ام. چشم باز کردم. شیرین بود. لبخندی زد. مثل همیشه که لبخند می‌زند. گفتم: قرار است داستان مجوز انتشار بگیرد، لطفا دستت را از روی شانه‌ام بردار…”

لینک خرید

 

برادرم جادوگر بود

 اکبر سردوزامی

ناشر: H&S Media

تاریخ انتشار: 2012

170 صفحه

قیمت: $8.50

آغلام زیگزالدوز بود. بازاری‌دوز، نه، خیابانی‌دوز بود.

آغلام بزرگ من بود. وقتی همه‌ی ما زیگزالدوزهای خاک‌برسر با روزی دوازده تا پانزده تومن کار می‌کردیم آغلام هفده تومن کمتر نمی‌گرفت.

لینک خرید