تشکر از فصل الخطاب پدر دلسوز

نویسنده
شیرین کریمی

» خیانت هم ورد زبان بقیه شد

چهار روز پس از “خائنانه” خواندن اختلافات علنی سران سه قوه از سوی رهبر جمهوری اسلامی، قدرتمندین گروه روحانیون محافظه کار در قم با انتشار بیانیه ای از مواضع آیت الله خامنه ای دفاع کرده، اعضای یک فراکسیون مجلس، ولی فقیه را “پدری دلسوز” خوانده و رئیس پارلمان هم که با کلمات شاعرانه از هشدار رهبر جمهوری اسلامی حمایت کرده هشدار داده است که کسی مسامحه نخواهد کرد.

” فصل الخطاب” اصطلاحی آشناست که حامیان رهبر جمهوری اسلامی آن را زیاد به کار می برند. در یکی از آخرین موارد دیروز بود که گروهی از روحانیون محافظه کار در قم با انتشار بیانیه ای به آن اشاره کردند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این بیانیه با اشاره به هشدارهای اخیر آیت الله خامنه ای به مسئولان نظام جمهوری اسلامی، به ویژه سران سه قوه تصریح کرده است: “هشدار رهبر معظم انقلاب نسبت به خیانتکار بودن کسانی که از امروز تا روز انتخابات ریاست جمهوری دنبال تحریک عواطف و احساسات مردم در راستای اختلاف‌افکنی هستند، باید فصل‌الخطاب تمامی مسئولان قرار گیرد.”

چهارشنبه هفته پیش بود که آیت الله خامنه ای خسته از دعواهای تمام نشدنی محمود احمدی نژاد با برادران لاریجانی در یک موضع گیری صریح و بی سابقه گفت: “از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند،‌ قطعاً به کشور خیانت کرده است.”

این اظهارات سه هفته پس از آن بیان می شد که وی در سفر به شهر بجنورد اختلافات سران سه قوه با هم را به چالش کشیده و از آن ها خواسته بود با هم “مهربان” باشند. او بهار امسال هم در دیدار نوروزی با مسئولان جمهوری اسلامی درخواست مشترکی مطرح کرده بود.

 

متشکریم!

حالا علی رغم اینکه از همین دیروز با اعلام وصول سئوال از احمدی نژاد در مجلس، آتش بس ۴۸ ساعته قوای نظام به پایان رسیده، جامعه مدرسین حوزه قم از رهبر جمهوری اسلامی تشکر کرده اند: “جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌ با تشکر از تدبیر حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای (مدظله العالی) حمایت قاطع خود را از بیانات معظم‌له اعلام و همه ملت شریف ایران و مسئولان خدوم نظام اسلامی -به ویژه سران قوا- را به وحدت و همدلی و تلاش برای حفظ آن به منظور خنثی ساختن توطئه دشمنان اسلام و انقلاب دعوت کنند.”

 تعداد دفعاتی که آیت الله خامنه ای میان احمدی نژاد و مخالفانش میدان داری کرده از شمارش گذشته، اما هر بار حرف هایش از این گوش سران سه قوه در حد تعارف جدی گرفته شده و از گوش دیگر ناشنیده مانده است. اینک به نظر می رسد آیت الله خامنه ای با “خائنانه” توصیف کردن علنی شدن اختلافات آخرین ورق کلامی خود را روی میز گذاشته باشد؛ورقی که جامعه مدرسین در بیانیه خود آن را بسیار جدی گرفته است: “معظم‌له از سران قوا خواستند تا ضمن پرهیز از علنی کردن اختلافات و برانگیخته ساختن احساسات و عواطف مردم، همواره به دنبال حل مشکلات مردم باشند و توجه داشته باشند که گاه علنی کردن این قبیل مسائل و تبدیل کردن اختلاف نظری به اختلاف عملی و گریبان‌گیری، خوراک تبلیغاتی دشمن را فراهم می‌آورد و او را امیدوار می‌سازد.”

“جامعه مدرسین” بر خلاف “مجمع مدرسین” که تشکلی منتقد نظام به حساب می آید، از روحانیون سرشناس دست راستی و پرنفوذ تندرو تشکیل شده است. آیت الله جنتی، آیت الله صادق لاریجانی، آیت الله مصباح یزدی، احمد خاتمی، آیت الله خزعلی، آیت الله هاشمی شاهرودی، آیت الله یزدی و فاضل لنکرانی از جمله اعضای این جامعه هستند. بسیاری از این ها در دور نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از وی شدیدا حمایت می کردند اما از بهار سال ۹۰، همزمان با درگیری احمدی نژاد با آیت الله خامنه ای بر سر ابقای وزیر اطلاعات، به منتقدان سرسخت وی تبدیل شده اند.

 

حمایت از “پدر دلسوز”

به غیر از بیانیه ای که روز گذشته این روحانیون حامی رهبر جمهوری اسلامی منتشر کردند، همچنین فراکسیون “رهروان ولایت” مجلس اصولگرایان نیز از قافله استقبال کنندگان از هشدار آیت الله خامنه ای عقب نمانده و در بیانیه ای که خبرگزاری فارس آن را منتشر کردنوشته است: “مقام معظم رهبری با تدبیر و آینده‌نگری دقیق از خطر ناشی از اختلاف بین مسئولان کشور که گاهی منتهی به اختلاف در عمل و مچ‌گیری می‌گردد و متأسفانه تأثیرات آن می‌تواند آسیب‌های جدی به کشور وارد کند، همچون پدری دلسوز نقش‌آفرینی کردند.”

مواضع هفته گذشته آیت الله خامنه ای پس از آن مطرح شد که محمود احمدی نژاد و آیت الله صادق لاریجانی برای یکدیگر شمشیر را از رو بستند. دعوا بر سر علی اکبر جوانفکر بود، مشاور مطبوعاتی رئیس دولت که دو ماه پیش زمانی که احمدی نژاد در نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کرد بازداشت و برای گذراندن دوران محکومیتش به پشت میله های زندان اوین رهسپار شد. احمدی نژاد وقتی به تهران بازگشت در خواست ملاقات با او در زندان را مطرح کرد، اما زمانی که رئیس دستگاه قضا دست رد به سینه اش زد با انتشار نامه ای، قاضی القضات جمهوری اسلامی را به “سیاسی کاری” متهم کرد.

آیت الله صادق لاریجانی هم برای تلافی دست به قلم شد و رئیس دولتی را که جناح راست برای ابقایش در سال ۸۸ دست به سرکوب معترضین زده بود سلطان غاصب خواند.

پس از این مجادله های قلمی، حالا فراکسیون رهروان “ولایت” هم در تایید سخنان رهبر جهوری اسلامی،در بیانیه خود تصریح کرده است: “بار دیگر اعلام می‌دارد بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری از امروز تا روز انتخابات هر کس احساسات مردم را در جهت اختلاف به کار گیرد، قطعاً به کشور خیانت کرده است.”

کاظم جلالی نماینده شاهرود و رئیس مرکز پژوهش های مجلس نهم، رهبر این فراکسیون است که از منتقدان جدی محمود احمدی نژاد به شمار می رود،تا جایی که قرار ملاقات خود با رئیس دولت را لغو کردند. هر چند منصور حقیقت پور عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تایید قرار اولیه جلسه با احمدی نژاد گفته بود: “اعضای این فراکسیون برای تلطیف فضای سیاسی کشور به دیدار رئیس جمهور نرفتند.”

حقیقت پور خاطرنشان کرده بود: “اعضای فراکسیون به صورت مفصل از دولت انتقاد دارند اما قصد نداریم این بحث ها را به دعوای سیاسی تبدیل کنیم.”

 

لاریجانی: مجلس مسامحه نمی کند

دیروز علی لاریجانی –ـ رئیس پارلمان ـ– که همراه با برادر کوچکش روز گذشته با انتشار نامه هایی جداگانه از “هشدار” ایت الله خامنه ای استقبال کرده بود نیز بار دیگر در صحن علنی مجلس به تعریف و تمجید از رهبر جمهوری اسلامی پرداخت. لاریجانی با استفاده از واژه های شاعرانه گفت: “سخنان رهبر معظم انقلاب نشان داد که موج، از اندیشه ولایت جمال گیرد و آراسته می‌شود و ملت و حکمرانان در تبعیت از ولایت کمال می‌یابند.”

لاریجانی همچنین گفته پارلمانی که او رئیس آن است “تلاش می‌کند که با پرهیز از مجادلات کم بهره، همت خود را مصروف حل مشکلات کشور کند.” او اما بلافاصله اضافه کرده است که “در این راه که منافع ملت اقتضاء دارد با کسی مسامحه نخواهد کرد و همه مسئولان باید در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی در رفع نیازهای ملت به مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشند.”