تاسیس پایگاه دریایی در نزدیکی جزایر سه گانه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» افزایش حضور سپاه پاسداران در خلیج فارس

چند روز پس از سخنان محمد مرسی درباره جزایر سه‌گانه و همچنین بررسی بریتانیا برای ارسال جنگ‌افزار به خلیج فارس، سپاه پاسداران نیز از تاسیس یک پایگاه دریایی در خلیج فارس خبر داده است.

براساس اعلام سپاه پاسداران، این پایگاه دریایی در نزدیکی جزایر سه گانه تاسیس شده و هدف از آن حفاظت از جزایر سه گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی است. این پایگاه منطقه پنج نیروی دریایی سپاه پاسداران به شمار می رود و دارای یک ستاد فرماندهی جدید با ماموریتی مستقل در آب‌های خلیج فارس است.

خبر تاسیس این پایگاه پس از آن اعلام شد که برخی رسانه‌ها گفته‌اند که بریتانیا قصد دارد ارسال جنگنده های پیشرفته تایفون به خلیج فارس را با هدف حفاظت کشورهای منطقه در برابر ایران، بررسی کند. ارسال این جنگنده‌ها در پی توافق های دو جانبه میان آمریکا و امارات متحده عربی درباره تقویت حضور نظامی بریتانیا در منطقه صورت می گیرد. گفته می‌شود این هواپیماها به پایگاه هوایی الظفر، در جنوب ابوظبی خواهند رفت. این پایگاه در حال حاضر محل استقرار جنگنده های فرانسه و آمریکا است.

یکی از ماموریت های این نظامیان تامین امنیت تنگه هرمز است. جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار تهدید کرده که در صورت اقدام نظامی علیه ایران یا جلوگیری از ارسال نفت ایران از تنگه هرمز، اقدام به بستن این تنگه خواهد کرد.

با تهدیدات جمهوری اسلامی نسبت به احتمال بستن تنگه هرمز به روی حمل و نقل نفت، وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون نیز در ماه‌های اخیر اعلام کرده که قصد دارد نیروهای نظامی دریایی و زمینی خود را در خلیج فارس تقویت کند تا در صورت بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران بتواند پاسخ سریعی به این اقدام بدهد.

در همین حال علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، حوزه عملیاتی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه را “از نقطه انتهایی جزیره قشم به اضافه منطقه جزایر نازعات تا غرب جزیره کیش” دانست اما توضیحی در مورد اصطلاح “منطقه جزایر نازعات” که در نقشه‌های خلیج فارس دیده نمی‌شود نداد؛ در خبرها و گزارش‌های گذشته نیز اشاره‌ای به این اصطلاح نشده و تنها در برخی از خبرهای پیشین سپاه پاسداران، جزایر تنب بزرگ و کوچک به عنوان بخشی از “منطقه نازعات” عنوان شده‌اند.

فدوی افزوده است: “به لحاظ استراتژیک بودن امنیت تنگه هرمز، این ماموریت ویژه مختص منطقه یکم شد و محدوده جزایر نازعات به عهده منطقه پنجم دریایی گذاشته شده‌است. دلیل ایجاد منطقه پنجم، پوشش عملیاتی منطقه نازعات و نقطه عطف و شروع روند جدیدی در این منطقه‌است”.

هم‌زمان محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، در مراسم افتتاح این پایگاه گفته است: “ماهیت دفاعی و برقراری امنیت در آب‌های محدوده تنگه هرمز و جزایر استراتژیک مورد بحث در خلیج فارس از ماموریت‌های مهم این منطقه می‌باشد و بیشتر استعداد تفنگداران نیروی دریایی سپاه و ناوتیپ‌های مجهز سپاه در این منطقه مستقر خواهند شد”.

روز یکشنبه هم‌چنین اعلام شد که نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران با چهار گردان وابسته به تیپ موشکی “عاصف” یک رزمایش موشکی سه روزه را در منطقه میناب در نزدیکی تنگه هرمز به پایان رسانده‌است.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنین در ۱۲۴ امین اجلاس وزیران امور خارجه خود در جده عربستان بار دیگر از ادعای سرزمینی امارات متحده بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک حمایت کردند که واکنش منفی وزارت خارجه ایران را به دنبال داشت.