یاد یاران

نویسنده

اخبار اهالی هنر

بازار آشفته کاغذ و کتاب هایی که چاپ نمی شوند

 

رسول یونان: بازار آشفته کاغذ و عدم تجدید چاپ ۳ کتاب

رسول یونان از آماده بودن ۳ کتابش برای تجدید چاپ خبر داد و گفت با وجود آماده بودن این کتاب‌ها برای چاپ دوباره، قیمت کاغذ مانعی برای انتشار دوباره آ‌ن‌ها شده است.

رسول یونان، شاعر، مترجم و نمایشنامه‌نویس گفت: رمان “خیلی نگرانیم، شما لیلا را ندیدید” یکی از کتاب‌هایی است که چند سال پیش آن را نوشتم و چاپ اولش هم توسط نشر افکار به بازار ارائه شد. با تمام شدن چاپ اول کتاب، قرار شد نشر امرود، چاپ دوم این کتاب را منتشر کند که در حال حاضر هم این نوبت از چاپ کتاب، آماده رفتن به چاپخانه است، ولی قیمت کاغذ مانع از آن شده که این اتفاق بیفتد.

وی افزود: علاوه بر این رمان، سه مجموعه نمایشنامه هم دارم که قرار است به چاپ چندم و اول برسند، ولی به‌‌ همان دلیلی که “خیلی نگرانیم، شما لیلا را ندیدید؟” معطل است، این مجموعه‌ها هم در انتظار هستند. یکی از این مجموعه نمایشنامه “گندمزار دور” است که قرار است به چاپ دوم برسد. مجموعه دیگر “سنجابی بر لبه ماه” است که این کتاب هم قرار است به چاپ دوم برسد.

این شاعر در ادامه گفت: یک کتاب دیگر، مجموعه‌ای از نمایشنامه‌های ترکی من است که توسط سیما حسینیان به فارسی ترجمه شده است. عنوان این کتاب “آن مرد دروغ می‌گفت، این‌جا بلدرچین نیست” است که قرار است چاپ اولش به بازار بیاید.

یونان گفت: همه کتاب‌های مذکور یعنی رمان “خیلی نگرانیم، شما لیلا را ندیدید؟” و سه مجموعه نمایشنامه مورد نظر، مجوز چاپ دارند و آماده انتشار دوباره هستند. همه این کتاب‌ها قرار است توسط نشر امرود به بازار عرضه شوند ولی قیمت فعلی کاغذ باعث شده ناشر دست نگه دارد. ‌

 

مجتبی پورمحسن: عدم دریافت مجوز و گرانی کاغذ

مجتبی پورمحسن از وضعیت انتشار کتاب‌هایش گفت.

این نویسنده با اشاره به رمانش با عنوان “آلبوم خانوادگی” گفت: این رمان در نشر چشمه مجوز نشر گرفته بود، اما با توجه به مسائل این نشر، قرار شده در نشر دیگری منتشر شود. مجموعه شعرم هم قرار است در همین نشر به چاپ برسد. این مجموعه شعرهای منتشرنشده من از سال ۸۳ به بعد است، اما آن‌قدر روند چاپ شدن این شعر‌ها طول کشیده که هنوز امکان منتشر شدن نیافته‌اند.

او همچنین گفت: ترجمه رمان “امینادب” نوشته موریس بلانشو مجوز نشر گرفته و قرار است در نشر افکار منتشر شود، اما با توجه به گرانی کاغذ، نشر‌ها خیلی استقبالی از چاپ کتاب نمی‌کنند. امیدوارم این شرایط تغییر کند و امکان چاپ آثار فراهم شود.

این مترجم در ادامه با اشاره به ترجمه دو کتاب از امبرتو اکو گفت: دو مجموعه شعر کودک از اکو ترجمه کرده‌ام که قرار بود در نشر هزاره سوم اندیشه منتشر شود. ترجمه‌ام از مجموعه اشعار هارولد پین‌تر نیز بعد از تغییر عنوان مجوز نشر گرفته است و آن هم در نشر هزاره سوم اندیشه منتشر خواهد شد. اما این کتاب‌ها نیز مانند سایر کتاب‌ها به دلیل گرانی کاغذ و دیگر مسائل منتشر نشده‌اند و امیدوارم چاپ شوند.

 

 

جواد مجابی: جشن تولد ۷۳سالگی

مراسم جشن تولد ۷۳سالگی جواد مجابی برگزار شد.

این مراسم به مناسبت تولد جواد مجابی، شاعر، نویسنده و منتقد، در محل آتلیه علیرضا مجابی (م. آذرفر) با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان برگزار شد.

در ابتدا‌ سیمین بهبهانی به شعرخوانی پرداخت و گفت: سال‌هاست که افتخار آشنایی، دوستی، همکاری و حتا شاگردی دکتر مجابی را دارم. به آن افتخار می‌کنم و این موجب سرافرازی من است.

در ادامهٔ این مراسم، محمدعلی سپانلو شعر تازه‌ای خواند و با اشاره به آشنایی‌اش با جواد مجابی اظهار کرد: سال‌هاست که با جواد مجابی و آسیه جوادی زندگی کرده‌ام. مجابی از همه چیز در یک حد مشخصی بیشتر می‌داند، از نقد نقاشی گرفته تا خود نقاشی، داستان‌نویسی، شعر‌، طنز و….

علیشاه مولوی نیز پس از شعرخوانی، گفت: جواد مجابی هنرمند روشنفکر روزگار ماست و این در حالی است که ترکیب هنرمند روشنفکر در کشور ما اتفاق نادری است.

پس از شعرخوانی تعدادی از شاعران حاضر در این مراسم، جواد مجابی کیک تولد ۷۳سالگی خود را برید و در سخنانی گفت: این مراسم باعث شد من بهترین و زیبا‌ترین دوستانم را ببینم و همین محبت شما به من امید می‌دهد.

این مراسم با شعرخوانی سیدعلی صالحی، شمس لنگرودی‌، کاظم سادات اشکوری، رسول یونان، محمود معتقدی‌، فرهاد عابدینی، مریم حسین‌زاده، رضا چایچی، فرزانه شهفر، بهزاد زرین‌پور، ناهید کبیری، مهرنوش قربانعلی، کبوتر ارشدی، ایرج ضیایی و داستان‌خوانی اسدالله امرایی همراه بود. سیروس ابراهیم‌زاده هم به اجرای یک نمایش پرداخت.

 

علیرضا روشن: تایید محکومیت

به گزارش رسانه‌ منسوب به دراویش نعمت‌الهی، حکم یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی علیرضا روشن، از دراویش گنابادی و از مسوولان روزنامه شرق، بدون تغییر، در دادگاه تجدید‌نظر به تایید رسیده است.

به گزارش مجذوبان نور، حکم علیرضا روشن از دراویش گنابادی که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با قضاوت قاضی پیرعباسی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی (ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلام) به یک سال حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی محکوم شده بود، در پی درخواست تجدید نظر در شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی موحدی عینن تایید شد.

آقای روشن در شهریور ماه سال ۹۰ در جریان ورود نیروهای امنیتی به دفتر سایت مجذوبان نور دستگیر و پس از گذراندن بیش از ۱ ماه حبس در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین با قرار کفالت آزاد شد.

گفتنی است آقای روشن که به‌صورت تلفنی به حوزه اجرای احکام دادگاه انقلاب احضار شده بود، به دلیل آن‌چه وی “عدم وجاهت قانونی احضار تلفنی” خوانده به این محل مراجعه نکرده و در پی تذکر این موضوع، به وکیل وی گفته شده است که در این صورت به زودی حکم جلب این درویش گنابادی را صادر خواهیم کرد.

علیرضا روشن مجموعه شعری به نام “کتاب نیست” منتشر کرده که این مجموعه به چاپ چهارم رسیده است. و هم‌چنین مجموعه‌ای از شعرهای وی نیز به زبان فرانسه منتشر شده است. ناشر فرانسوی کتاب وی بعد از بازداشت این فعال فرهنگی نامه‌ای در حمایت از او منتشر کرد.

 

 

نادر ابراهیمی: انتظار صدور مجوز بنیاد

 بنیاد نادر ابراهیمی در انتظار صدور مجوز فعالیت است.

فرزانه منصوری - همسر نادر ابراهیمی - گفت، دریافت مجوز فعالیت بنیاد این نویسندهٔ فقید در دست اجراست و اکنون دارد مراحل قانونی‌اش را طی می‌کند.

چاپ و نشر آثار منتشرنشده و همچنین نظارت بر چاپ آثار نادر ابراهیمی از جمله‌ فعالیت‌ها و اهداف این بنیاد عنوان شده است.

نادر ابراهیمی متولد ۱۴ فروردین‌ماه سال ۱۳۱۵ در تهران بود. علاوه بر نگارش کتاب‌های داستانی زیادی برای بزرگسالان و کودکان و نوجوانان، چندین کتاب پژوهشی، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه، چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعهٔ تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده، و آهنگ‌ها و ترانه‌هایی برای آن‌ها ساخته است. او ۱۶ خردادماه سال ۸۷ درگذشت.