۴۱ درصد از کانادایی ها موافق حمله به ایران

نویسنده

» گزارش فیگارو:

براساس یک نظرسنجی که روز دوشنبه در کانادا منتشر شد، از هر ۱۰ کانادایی چهار نفر با ایده حمله به تأسیسات هسته ای ایران موافق اند. این درحالی است که از هر ۱۰ آمریکایی ۶ نفر با چنین ایده ای موافق اند.

۵۹ درصد از مردم آمریکا و ۴۱ درصد ازمردم کانادا به این سؤال که آیا با انجام حملات بازدارنده علیه تأسیسات غنی سازی اتمی ایران موافق اند، پاسخ مثبت داده اند. دولت محافظه کار استفن هارپر که طرفدار اتخاذ رویکردهای قاطع علیه جمهوری اسلامی است و به عنوان متحد تراز اول اسراییل شناخته می شود، در اوایل ماه سپتامبر اعلام کرد که دیپلمات های ایرانی از اتاوا اخراج می شوند و سفارت کانادا در ایران نیز بسته خواهد شد.

از نظر حامیان این نظرسنجی که در هر دو کشور توسط مؤسسه نظرسنجی “ایپسوس رید” انجام و در روزنامه “گلوب اند میل” منتشر شده، در افکار عمومی کانادا که مردم به لحاظ سنتی صلح جو هستند، تغییراتی حاصل گشته است. این درحالی است که ایده “عملیات حفظ صلح سازمان ملل” موسوم به “کلاه آبی”ها اولین بار در کانادا مطرح شد. رودیارد گریفیث، مسؤول نهاد “مانک دیبیتس” دراین خصوص می گوید که مردم این کشور به دنبال مداخلات نظامی اتاوا در افغانستان و لیبی متحول شده اند. او می گوید: “شاید کانادایی ها به این نتیجه رسیده اند که مداخلات بین المللی با استفاده از اسلحه آسان تر پیش می رود.”

ازطرف دیگر، در این نظرسنجی به تقسیمات جغرافیایی کانادا نیز اشاره شده است: در ایالت های غربی، به عنوان جایگاه محافظه کاران آقای هارپر، اکثریت مردم [۵۴ درصد] از ایده حمله به ایران دفاع می کنند، درحالی که در شرق کانادا، در ایالت کِبک تنها ۳۵ درصد و در ایالت اونتاریو ۳۹ درصد با این طرح موافق اند.

این نظرسنجی در حضور ۱۰۰۷ کانادایی و ۱۰۰۲ آمریکایی انجام شده و میزان خطای آن ۳ ممیز ۵ ذکر شده است.

منبع: فیگارو، ۱۵ اکتبر