سارکوزی به ایران نسبت باجگیری داد

نویسنده

» گزارش اوست فرانس درباره واکنش پاریس

نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه،  در مصاحبه با شبکه ۲ فرانسه، نظر خود را در مورد آخرین پیشنهاد محمود احمدی نژاد بیان داشته است.

 

کلوتیلد رایس. “تبادلی وجود نخواهد داشت.” یک محقق جوان فرانسوی “بی گناه” را که به دلیل شرکت در تجمعات انتخاباتی ایران تحت تعقیب قانونی قرار گرفته  نمی توان با یک “قاتل” که شاپور بختیار، نخست وزیر سابق ایران را در  فرانسه  به قتل رسانده مبادله کرد. این مبادله که از سوی محمود احمدی نژاد پیشنهاد شده یک “اخاذی” واقعی است.

 

سارکوزی در ادامه افزود: “هیچ مبادله ای انجام نخواهد شد و رییس جمهور ایران نیز این را خوب می داند. آیا او فکر کرده که من قاتل شاپور بختیار را با یک دانشجوی جوان که تنها جرمش صحبت کردن زبان ایران و علاقه به فرهنگ پارسی است مبادله خواهم کرد؟ همه به خوبی می دانند که کلوتیلد رایس بی گناه است.”

 

این دانشجوی جوان ۲۴ ساله روز اول ژوئیه دستگیر شد و به دلیل ارسال چند ایمیل و عکس گردهمایی مردم ایران به دوستانش به جاسوسی متهم گردید. او در تاریخ ۱۶ اوت به قید وثیقه آزاد شد، ولی همچنان تحت کنترل قضایی است. او درحال حاضر در سفارت فرانسه در تهران اقامت دارد و در انتظار حکم قاضی است.

 

محمود احمدی نژاد روز سه شنبه سرنوشت خود را به ایرانیانی که در فرانسه زندانی اند تشبیه کرد. او گفت: “چند ایرانی هستند که سال هاست در فرانسه زندانی اند. اینها زندانیانی هستند که خانواده دارند، پدر و مادر دارند.” او در پاسخ به این سؤال که آیا کلوتیلد رایس مورد عفو قرار خواهد گرفت گفت: “متأسفانه ما هنوز هیچ اقدام مثبتی در مورد این زندانیان از سوی دولت فرانسه ندیده ایم.”

 

به گفته چندین منبع، منظور از این زندانیان علی وکیلی راد، قاتل شاپور بختیار و مجید کاکاوند بازرگان قاچاق است. کاکاوند در مارس ۲۰۰۹ به دنبال درخواست ایالات متحده در فرودگاه شارل دوگل پاریس دستگیر شد. دلیل دستگیری او خرید تجهیزات حساس در اینترنت بوده است.

 

وکیلی راد درخواست آزادی کرده و کاکاوند درحال حاضر آزاد است، ولی تحت کنترل قضایی قرار دارد و نمی تواند از خاک فرانسه خارج شود.

 

این “معامله” جمهوری اسلامی در حالی پیشنهاد شده که ماه هاست لحن دولتمردان دو کشور به شدت تند شده. محمود احمدی نژاد همچنین اظهار داشت: “لیاقت مردم فرانسه بیش از دولتمردان فعلی است.”

 

از سوی دیگر، پاریس به طور کاملاً شفاف از اعتراضات مردم ایران، از جمله اصلاح طلبانی که در نزد حکومت اند، حمایت کرده است.

 

منبع: اوست فرانس، ۲۴ سپتامبر