ایران و دردسر سرکوب مسلمانان در چین

نویسنده

» نگاه لوس آنجلس تایمز به مواضع دوگانه دولت ایران

برزو درآگاهی

مقامات ایران هرچند در محکومیت قتل زن مسلمان مصری که گفته می شود توسط یک نژادپرست آلمانی در دادگاهی  کشته شده، عکس العمل سریع داشتند و اجازه سازماندهی و برگزاری یک تظاهرات و تخم مرغ پراکنی عمارت  سفارت آلمان در تهران را دادند؛ اما در برابر حادثه کشته شدن مسلمانان در غرب چین ابراز همدردی نمی کنند.

تحلیلی که در خبرگزاری دولتی ایرنا به چاپ رسیده مدعی است “ایالات متحده در پشت پرده اغتشاشات ایالت جینگ سیانگ چین قرار دارد. شرایط زندگی برای مسلمانان چینی بهتر شده است. این اغتشاشات هیچ جنبه دینی ندارند و فقط پیامد دسیسه آمریکا است. از آن گذشته، رسانه های غربی حوادث جین سیانگ را بزرگنمائی کرده اند.”

انتقادات داخلی از دولت بر سر نحوه واکنش به این ماجرا شدت گرفته است. منتقدان که تا همین جای کار نیز از انتخاب مجدد و بحث انگیز محمود احمدی نژاد، سرخورده و ناخرسند هستند، عکس العمل تندی از خود نشان داده اند.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از وزارت خارجه کشور خواست سریعاً آنچه را که پشتیبانی “هولناک” دولت چین از “چینی های نژادپرست هان” علیه مسلمانان اویغور خوانده، محکوم کند. در بخشی از اطلاعیه این روحانی ارشد که توسط خبرگزاری ایلنا به چاپ رسیده، آمده است:

“دولت چین درصدد است حوادث را یک مناقشه قومی توصیف کند، درحالیکه تنش میان مسلمانان و چینی های نژادپرست هان رخ داده است. پشتیبانی دولت چین از سرکوب خشونت آمیز مسلمانان و تعطیلی مساجد نشان می دهد در این منطقه توطئه ای علیه مسلمانان در کار است… مردم  از دولت جمهوری اسلامی انتظار دارند ساکت نماند و موضع محکم تری را به عوض نادیده گرفتن مسلمانان و رها کردن آنها به حال خود در پیش بگیرد.”

وب سایت خبری تابناک که به محسن رضائی رقیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد وابسته است با اتخاذ موضع تندتر، دولت و رسانه های تحت کنترل دولت را به نادیده گرفتن خشونت های جاری توسط یک دولت کمونیست علیه برادران مسلمان متهم کرد. در این وب سایت آمده است:

“هنگامیکه اسرائیل به غزه حمله کرد، رادیو و تلویزیون دولتی بدون وقفه به پخش گزارش ها و تحلیل هائی درخصوص نسل کشی مسلمانان مشغول بودند، اما حالا فقط شاهد پخش گزارش های مختصری هستیم… تهاجم اسرائیل به غزه با کشته شدن نزدیک به 1000 نفر ظرف 20 روز یعنی به طور متوسط 50 نفر در روز، همراه بود. در اغتشاشات چین، قریب 100 مسلمان در تنها یک روز کشته شدند. دولت ما در برابر این کشتار جمعی آشکار، ساکت مانده است.”

توجیه دولت احمدی نژاد از خشونت ها در چین، مایه تعجب برخی تحلیلگران شده است، خصوصاً پس از آنکه دولت همچنان به هیاهو در قبال مرگ مروه الشربینی مشغول بوده است. این زن در دادگاهی در شهر درسدن آلمان، هدف 18 ضربه چاقوی فردی قرار گرفت که آلکس دبلیو نامگذاری  شده است. لازم به یادآوری است که ایران در جریان سرکوب شورشیان مسلمان در جمهوری جدائی طلب چچن در دهه 1990 نیز جانب روسیه را گرفته بود.

بر اساس تحلیل خبرگزاری ایرنا، غرب آتش بحران در غرب چین را به پا کرده زیرا به موفقیت اقتصادی دولت چین حسادت می کند:

“مدل اقتصادی چین به دلیل وجوه خاص خود، مشکلاتی را برای غربی ها بوجود آورده است. چینی ها هرگز به استانداردهای تعیین شده از سوی مؤسسات بین المللی و بانک جهانی احترام نگذاشته اند و سرنوشت خود را به مؤسسات غربی پیوند نزده اند. به همین دلیل است که چین از بحران شرق آسیا در امان ماند. این مسأله به همراه دلایل دیگر، آمریکائی ها را بر آن داشت تا وحدت ملی چین را به عنوان آخرین تیر در ترکش، هدف بگیرد”.

در همین حال، برخی روحانیون ارشد با چنین تفسیری که در مغایرت با اصول اسلامی است، موافق نیستند. 

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت الله  صافی گلپایگانی گفت: “وزارت خارجه ایران نباید بی تفاوت بماند و می بایست در عمل به ملازمات اسلامی و انساندوستانه، در برابر کشتار مسلمانان بی دفاع چینی موضع بگیرد.”

وی افزود: “مسلمانان باید هرگونه تعرضی به هم کیشان خود را محکوم کنند و با مسلمانی که ممکن است چینی، اروپائی و یا متعلق به سایر ملیت ها باشند، همدردی کنند. دولت های مسلمان نیز نباید میان مسلمانان چین و مسلمانان سایر نقاط دنیا فرق بگذارند.”

منبع: لوس آنجلس تایمز- 12 ژوئیه

http://latimesblogs.latimes.com/babylonbeyond/2009/07/iran-are-chinas-muslims-worthy-of-islamic-republics-support.html