از مدرک تقلبی تا هلو هلو

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» اولین جلسه بررسی کابینه دولت کودتا

اولین جلسه بررسی کابینه دولت محمود احمدی نژاد روز گذشته در حالی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در چند نقطه تهران، مردم با سر دادن شعار “دولت کودتا، استعفا، استعفا” خواهان استعفای احمدی نژاد شدند. این در حالیست که بسیاری از صاحبنظران و شخصیت های سیاسی، حاضر به ارزیابی کابینه پیشنهادی احمدی نژاد نشده و در تماس خبرنگار روز گفتند هرگونه بحث در این زمینه، به معنای به رسمیت شناختن دولت برآمده از کودتا است و ما حاضر به چنین کاری نیستیم.

از سوی دیگر احمدی نژاد که هیچ برنامه ای برای آغاز دولت خود و کابینه اش به مجلس ارائه نکرده در اقدامی شگفت انگیز به همراه دو محافظ خود وارد صحن مجلس شد و محافظان او در دو طرف او نشستند؛ امری که اعتراض شدید نمایندگان را به دنبال داشت و با تذکر علی لاریجانی و اقبال محمدی، نماینده مریوان که گفت “اینجا خانه ملت و منطقه امنی است” محافظان احمدی نژاد ناچار از ترک صحن مجلس شدند.

این عضو فراکسیون خط امام مجلس با بیان اینکه طبق مواد 6-7-8  آیین‌نامه داخلی مجلس فقط رییس‌جمهور، معاونین و وزرا می‌توانند در صحن علنی مجلس حاضر شوند، گفت:  ورود هرکس به غیر از این افراد طبق آیین‌نامه ممنوع است.
وی پس از اتمام جلسه مجلس هم به سایت پارلمان نیوز گفت حضور یک رییس‌جمهور با محافظ در صحن مجلس تاکنون سابقه نداشته است و درباره دلیل این کار آقای احمدی نژاد باید گفت:  الله اعلم!
بر اساس گزارش ها موافقان وزرای معرفی شده از سوی احمدی نژاد، نمایندگانی از حوزه های انتخابیه کوچک بودند و مخالفان از نمایندگان سرشناس اصولگرا و اصلاح طلب مجلس. محمد رضا باهنر، احمد توکلی و علی مطهری، سه چهره سرشناس اصولگرای مجلس بودند که از احمدی نژاد و وزرای معرفی شده او انتقاد و در عین حال تاکید کردند که “باید به خاطر وضعیت فعلی کشور دولت دهم راه بیفتد!”
به گزارش سایت فراکسیون خط امام مجلس، هنگامی که مخالفان صحبت می‌کردند سکوت صحن مجلس را فرا می‌گرفت و نمایندگان و اعضای دولت در صندلی‌های خود مستقر می‌شدند، اما هنگام سخنرانی موافقان کابینه گویی زنگ تفریح فرا می‌رسید همهمه مجلس را فرا می گرفت و حرکت‌های بسیاری در صحن علنی به راه می‌افتاد، به نحوی که علی لاریجانی بارها مجبور به تذکر برای رعایت نظم و انضباط جلسه می‌شد.

نکته مهم دیگردر این جلسه این بود که بر خلاف رویه دولت‌های گذشته، احمدی‌نژاد در این دوره برنامه‌ای بعنوان برنامه کلی دولت دهم ارائه نکرده و صرفا به معرفی وزرای پیشنهادی خود، آن هم در دقیقه نود اکتفا کرده است.
این موضوع اعتراض نمایندگان را به دنبال داشت و داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس در تذکری اعلام کرد: هیچ وقت سابقه نداشته در طول 9 دوره دولت برنامه نداشته باشد.
او تصریح کرد:  در واقع این بدعت می‌شود، خواهش ما این است که بدون برنامه، بررسی نشود.

امالاریجانی این در خواست را نپذیرفت و از نمایندگان خواست همان برنامه وزرای پیشنهادی را برنامه دولت تلقی کنند.
از دیگر حاشیه های بحث بر انگیز مدرک دکترای کامران دانشجو، وزیر پیشنهادی احمدی نژاد است که  از سوی برخی از نمایندگان مورد سئوال قرار گرفته و برخی از سایت‌ها اعلام کرده‌اند گرچه کامران دانشجو در معرفی خود به مجلس مدرک دکترا اعلام کرده اما در استعلام از دانشگاهی که او مدعی دکترا شده نام او وجود ندارد.
از سوی دیگر حسین اسلامی نماینده ساوه و از موافقان کابینه دهم هنگام حضور در جایگاه گفت:  ”من بعنوان نایب رییس کمیسیون اصل نود نموداری به شما نشان بدهم که نشان می‌دهد شکایت از وزرای دولت نهم نسبت به دولت‌های گذشته کاهش داشته است.” این نماینده سپس برگه ای را به سمت نمایندگان گرفت که چیز دقیقی در آن مشخص نبود اما این اقدام بی‌سابقه او برخی از نمایندگان را به خنده انداخت. یکی از نمایندگان گفت:  ”نمودار آقای اسلامی مانند نمودارهایی بود که در جلسات مناظره از سوی احمدی‌نژاد ارائه می‌شد.”


احمدی نژاد وزرا را مطیع و فرمانبردار میخواهد
علی مطهری، چهره شاخص اصولگرای مجلس با تاکید بر اینکه  “وزرا تحت فرمان رئیس جمهور نیز نیستند بلکه رئیس جمهور هماهنگ کننده آنهاست و آنها تحت فرمان قانون هستند” در مخالفت با وزرای پیشنهادی احمدی نژاد گفت:  ”برخی وزیران پیشنهادی برای کسب رای اعتماد دست به کارهای سخیفی از جمله کادو دادن و برگزاری مهمانی های غیر معمول و تحمیل لابی های زشت بر نمایندگان مجلس زده اند.”
وی درباره  برنامه و خط و مشی و اصول کلی و ترکیب هیات وزیران دولت دهم گفت:  ”حتی به طور نسبی هم آن را ایده آل نیافتیم. معتقدم کابینه پیشنهادی متناسب با توانایی های کشور و حتی توانایی های اصولگرایان نیز نیست و در مجموع ضعیف است.”
فرزند آیت الله مطهری افزود:  ”مفهوم همگرایی نزد ایشان مطیع و تابع بودن وزیر در مقابل نظرات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی رئیس جمهور است و این است ریشه ضعف کابینه دهم و عدم حضور افراد صاحبنظر و دارای فکر و مستقل به تعداد قابل قبول در آن.”
وی با تاکید بر اینکه “رئیس جمهور ایدئولوگ نظام نیست” گفت:  ”همگرایی های وزیران به معنای مطیع و تابع نظرات رئیس جمهور بودن نیست. شاید وجه مشترک وزیران پیشنهادی همگرا بودن به معنی نادرست آن یعنی مطیع بودن آن است. رئیس جمهور می خواهد خصوصا در وزارتخانه های حساس مانند اطلاعات، کشور، ارشاد، نفت و خارجه خودشان حاکم و فرمانروا باشند. لذا افرادی برای این وزارتخانه ها معرفی کرده است که مهمترین شاخصه آنها مطیع بودن است. این امر به صلاح کشور نیست.”
مطهری افزود:  ”در روزهای اخیر نیز دیدیم که رئیس جمهور پس از عزل وزیر اطلاعات معاونان استراتژیک و راهبردی این وزارتخانه را تغییر داد در حالیکه جز با حضور وزیری که دارای درجه اجتهاد باشد این کار قانونی نیست.”
وی با طرح این سوال که چرا از وزرای موفق دولت نهم همچون لنکرانی و فتاح استفاده نشده است گفت:  ”برخی از وزیران پیشنهادی بدون هر گونه تجربه ای در کار یک وزارتخانه در راس آن وزارتخانه قرار گرفته اند. اگر در سالهای اول انقلاب اسلامی چاره ای برای این کار نبود و وزارتخانه ها به حق محل آموزش وزارت بود اکنون پس از 30 سال توجیهی ندارد مگر همان همگرایی به معنای مطیع بودن.”

متهم اصلی حوادث بعد از انتخابات
احمد توکلی دیگر چهره شاخص اصولگرای مجلس نیز با انتقاد شدید از سیاست های اقتصادی احمدی نژاد، به عدم ارائه اسامی وزرای پیشنهادی از سوی احمدی نژاد به مجلس اشاره کرد و گفت:  ”شکل‌گیری دولت دهم چنان آغاز شده که امید به داشتن روابط مبتنی بر اعتماد و مشاوره را کم کرده است. مردم نامحرم نیستند، ولی در حالی که نمایندگان مردم هنوز حتی از نام نامزدهای نهایی مطلع نیستند، طرح مشخصات و فضیلت‌های ادعایی آنان از سیما چه پیامی دارد؟ کاش در حد ارسال یک پیامک از دولت به نمایندگان و اعلام اسامی، به آنان اعتنا می‌شد.”
وی گفت:  ”وقتی رئیس جمهور قصد امر بی‌سابقه معرفی وزیر زن را دارد پیشتر با مجلسیان به شور می‌پرداخت تا زنان مدیر و باسابقه و کارآمد معرفی می‌شدند تا لا اقل اگر کسانی نگاه جنسیتی ندارند، بتوانند رای بدهند، آیا چنین مشی‌ای به واگرایی می‌انجامد یا همگرایی؟”
وی با انتقاد از وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم گفت:  ”وزیر پیشنهادی علوم رئیس ستاد انتخاباتی بود که آن ماجراهای تلخ را در پی داشت. وی از نظر معترضان که گرچه اقلیت‌اند جمع کثیری از مردم را تشکیل می‌دهند، متهم اصلی است و وزارت چنین فردی به واگرایی دانشگاه و دولت کمک می‌کند یا به همگرایی؟ آیا از نظر سیاسی و کارایی دولت به مصلحت است؟”
توکلی انتخاب یک فرد نظامی برای وزارت کشور را به صلاح ندانست و درباره وزرای پیشنهادی زن گفت:  ”معرفی وزرای زن، آن هم افرادی بی تجربه یا کم تجربه چه نتیجه‌ای دارد؟ اگر مجلس بدون اعتنا به جنسیت براساس مقیاس کارآمدی رای ندهد، دسته کثیری از مردم را از مجلس ناراحت می‌کند و اگر از ترس جوسازی به زنان ناکارآمد رای دهد، دسته دیگری معترض می‌شوند. این مورد در هر دو سر واگرایی‌ساز است.”
به گفته توکلی فقط یک وزیر پیشنهادی از سوی احمدی نژاد تجربه چهار ساله وزارت دارد. او پرسید:  ”مصادیق دیگری هم هست، آقای رئیس جمهور پاسخ دهند که چرا انتخاب‌های چالش برانگیز را ترجیح داده‌اند؟ و چرا وزیرانی که مجلس به آنها رای داده بود بدون توضیح کافی عزل شدند یا معرفی نشدند؟ عزل در مجلس با فرایند استیضاح است و علت‌ها با شفافیت به آگاهی مردم می‌رسد ولی عزل رئیس جمهور چطور؟”

راه اندازی قطار دولت دهم
محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس نیز بخشی از تصمیمات بزرگ دولت نهم را به عنوان تصمیمات غیرقانونی برشمرد و با انتقاد از عدم حضور چهره های نخبه در کابینه معرفی شده گفت:  من به اقلیتی از وزیران حتما رای نخواهم داد.
او به عنوان مخالف کلیات برنامه دولت از درخواست احمدی نژاد از نمایندگان مبنی بر اینکه “همانطور که به اعتبار نامه مجلسی ها رای می دهند به وزیران پیشنهادی هم رای دهند” انتقاد کرد و گفت:  ”این قیاس مع الفارق است، مجلس باید حتما به وزیران پیشنهادی اعتماد پیدا کند و اعتماد رئیس جمهور به کابینه معرفی شده به معنی الزام مجلس به اعتماد به افراد معرفی شده نیست.”
او در ادامه سخنان خویش با انتقاد از عدم حضور چهره های نخبه دولت نهم در کابینه معرفی شده دهم گفت:  ”بر خی از وزیران در کابینه نهم بودند که افتخار آمیز بودند و سمبل آنان دکتر باقری لنکرانی بود اما چه شده است که این همکاری ها کم شده است ؟”
 باهنر گفت:  ”برخی از وزیران پیشنهادی در 4-5 وزارتخانه کاملا متفاوت و حتی متضاد با تخصص ها مطرح شدند که این از اعجاب های این دولت است.”
او در عین حال با بیان اینکه قطار دولت دهم باید راه بیفتد اعتراض و تذکر های پیاپی نمایندگان را برانگیخت.
باهنر سپس با بیان اینکه برای دکتر وحیدی دستجردی احترام قائل است در عین حال پرسید:  ”از باقری لنکرانی به عنوان یک نخبه‌ جوان و موفق در دولت نهم، کجا قرار است بیشتر استفاده شود.”

 در این هنگام برخی از نمایندگان با خنده “هلو” “هلو” کردند، اشاره این نمایندگان به توصیف احمدی‌نژاد از لنکرانی بود که در برنامه تلویزیونی گفته بود:  ”آقای لنکرانی مثل هلو می ماند آدم دلش می‌خواهد او را بخورد.”


شاخص وزرا، تبعیت از احمدی نژاد است
پنج عضو فراکسیون خط امام مجلس نیز در مخالفت با وزرای پیشنهادی صحبت کردند. سعدالله نصیری از این جمله بود. او گفت:  ”در این کابینه حلقه‌های مدیریتی در دولت دهم بسته تر شده است و 83 درصد کابینه جزو حلقه دوستان دانشگاه علم و صنعت، شهرداری و وزیران سابق هستند.”
وی افزود:  ”64 درصد برنامه‌های ارائه شده توسط وزیران پیشنهادی چکیده و کپی شده از برنامه‌های توسعه و سند چشم انداز است؛ قرار نیست مجلس به سند چشم انداز با توسعه رای دهد؛ قراراست ما به برنامه مشخص وزیران با زمان بندی دقیق و به دور از کلی گویی رای بدهیم.”
علی اصغر یوسف نژاد نیز در مخالفت با وزرای پیشنهادی گفت: “بسیاری از سخنانی که ایشان امروز درباره کابینه و وزیران معرفی شده در دولت دهم به نمایندگان گفت را درباره برخی از اعضای کابینه نهم از جمله آقایان پورمحمدی، جهرمی و محسنی اژه‌ای هم زده بود اما سئوالی که می‌توان از آقای احمدی‌نژاد پرسید این است که افراد یاد شده که از آنها با عنوان استاد دانشگاه، متخصص، دلسوز و… یاد کرد در حال حاضر کجا هستند؟”
نماینده ساری با اشاره به رای بالایی که در کابینه نهم به وزیران داده شد، خاطر نشان کرد: “متاسفانه از رای بالای وزیران در دوره قبلی بعضا سوء استفاده شد و حتی کابینه در حال رسیدن به مرحله ای بود که نیازمند رای اعتماد مجدد از مجلس باشد.”
مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان  نیز یکی از شعارهای دولت را تشکیل کابینه 70 میلیونی دانست و گفت:  ”منصفانه قضاوت کنید آیا این 21 نفر نماد 70 میلیون نفر هستند یا اینکه تنها شاخص آنها تبعیت از رئیس‌جمهور است؟”


مشورت با کودک پنج ساله
محمود احمدی نژاد در دفاع از وزرای پیشنهادی خود و با انتقاد از کسانی که به او گفته بودند در تصمیمات خود مشورت نمی‌کند، گفت: “من حتی با یک کودک 5 ساله که با خط خودش نامه‌ای برای من نوشته بود گفت‌و‌گو کردم، چطور می‌گویید دولت من مشورت نمی‌کند. من با یک دانش آموز راهنمایی هم مشورت و گفت‌و‌گو کرده‌ام!”
وی مخالفان را متهم به سیاه نمایی کرد و درباره وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم گفت:  ”عده‌ای جوری صحبت می‌کنند که انگار انتخابات مخدوش بوده و می‌گویند چرا کسی که سالم‌ترین انتخابات را برگزار کرده برای وزارت علوم معرفی شده است؟ پس کسی را انتخاب کنیم که با رمز تقلب تهران را به آشوب کشید؟”
وی در مورد انتقادهای مطرح شده درباره مطیع بودن وزرا هم گفت:  ”این یک اصل اولیه مدیریتی است که نیروها باید با مدیر خود هماهنگ باشند، وگرنه کارها پیش نمی رود.”
احمدی نژاد ادعا کرد:  ”بنده جانم را بارها برای این نظام کف دست گذاشتم و سپر بلای نظام کردم. هیچ کس این قدر خطر را نمی‌پذیرد و لااقل اگر هم بپذیرند در این سطح، من ندیده‌ام.”
ا و در عین حال گفت که در مناظره‌های انتخاباتی‌اش، خود را به کناری گذاشته و فقط به خاطر “نظام اسلامی” در این مناظره‌ها شرکت کرده است.