آینده جنبش سبز: چالش‌ها و چاره ها

حمید غفرانی
حمید غفرانی

مقدمه: دهمین انتخابات ریاست جمهوری را به جرأت میتوان جنجالی‌ترین حادثه تاریخ جمهوری اسلامی قلمداد نمود. لحظاتی پس از آنکه ستاد انتخاباتی موسوی خود را برای جشن پیروزی آماده می کرد، ستاد انتخاباتی موسوی در قیطریه مورد تهاجم پلیس قرار گرفت و به فاصله چند ساعت در ساعت آغازین بامداد روز بعد، خبرگزاری ایرنا، احمدی‌نژاد را در کمال ناباوری همگان برنده انتخابات اعلام نمود. بعد از ظهر همان روز رهبر جمهوری اسلامی ضمن تبریک به احمدی‌نژاد پیروزی وی را “وعده الهی” نامید. موسوی و کروبی ضمن عدم قبول نتیجه انتخابات، هواداران خود را به اعتراض مسالمت آمیز فرا خواندند و این آغاز پدیده ای بود که بعد‌ها جنبش سبز نام گرفت. هزاران نفر در تهران و شهرستانها به خیابان‌ها ریخته و در نمایش قدرتی‌ که پس از انقلاب اسلامی بیسابقه بود شرکت جستند. به موازات اعتراضات داخل کشور، ایرانیان خارج از کشور نیز گردهمایی‌هایی‌ در نقاط مختلف جهان به راه انداختند که در راس آنها، راه پیمایی‌های روز ۲۵ جولای بود که در بیش از ۸۰ شهر جهان انجام شد. تصاویر زیبای راهپیمایی های سکوت در تهران، مراسم روشن کردن شمع، طبیعت مسالمت آمیز اعتراضات و همیاری هموطنان خارج از کشور از لحظات درخشان تاریخ صد ساله اخیر به شمار میروند. جوانان جنبش با استفاده وسیع از اینترنت و سرویس‌های اینترنتی از جمله یوتیوب، فیس بوک و تویتر، انحصار خبرگزاری‌های جهانی را در فرایند اطلاع رسانی شکستند و این حرکت را به معنی‌ واقعی‌ به یک جنبش قرن بیست یکمی تبدیل کردند. تاریخچه جنبش سبز را میتوان به سه دوره تقسیم نمود.

 

 

 

 استفاده خواهد شد.  

 

۱- اهداف استراتژیک :

 این اهداف می باید در چارچوب کلی‌ گذر مسالمت آمیز به دموکراسی تبیین شده، و در عین وضوح و سادگی‌، مورد توافق اکثریت جنبش سبز باشد. به یک معنا، این اهداف جهت گیری کلی‌ جنبش را مشخص می‌کند.

اهداف کوتاه مدت: شامل ابطال انتخابات، استعفای دولت احمدی‌نژاد، آزادی کلیه زندانیان جنبش.

اهداف میان مدت: بازگشت حاکمیت قانون در چارچوب قانون اساسی‌ فعلی‌، تضمین آزادی‌های مصرح در قانون اساسی‌ و در نهایت انتخابات مجدد ریاست جمهوری.

اهداف بلند مدت: هدف بلند مدت چیزی نیست جز گذر کامل به دموکراسی.

به نظر به می‌رسد در شرایط فعلی‌، اهداف کوتاه مدت از اولویت بالاتری برخوردار بوده و از پشتیبانی جمع بیشتری از باورمندان به جنبش برخوردار است.

 

۲- روش SWOT چیست ؟

TSWO یک روش برنامه ریزی استراتژیک برای بر آورد نقاط قوت و ضعف و فرصت‌هایی‌ است که یک سازمان با آن روبرو می‌‌باشد‌. این روش شامل تعیین هدف سازمان و شناسایی عوامل درونی‌ و بیرونی است که سازمان را در رسیدن به اهداف مورد نظر، کمک یا در برابر آنها مانع ایجاد میکنند. قدم اول در این روش یافتن عوامل کلیدی درون و برون سازمانی است که بر روی اهداف آن تأثیر گذار میباشند. 

عوامل درونی‌ : نقاط قوت و ضعف مربوط به خود سازمان

عوامل بیرونی: فرصتها و تهدیداتی که از جانب محیط اطراف متوجه سازمان است.

موارد فوق را میتوان به شکل ماتریس زیر نشان داد. عوامل درونی‌‌ نقاط قوت نقاط ضعف

نقاط ضعف عوامل بیرونی فرصت ها تهدید ها

تهدید ها

 

روش SWOT به ما کمک می‌کند به سوالات بنیادین زیر پاسخ دهیم:

روش SWOT برای جنبش سبز: عوامل بنیادین درونی‌ و بیرونی مربوط به جنبش عبارتند از:

عوامل درونی‌‌: مدیریت جنبش، هرم مدیریتی، ترکیب جمعیتی، نقاط تمرکز و گردهمایی، پشتیبانی سیاسی، منابع، میزان تخصص اعضا، خصوصیات فرهنگی‌ و تاریخ گذشته میباشد.

عوامل بیرونی: نقاط ضعف و قوت دشمن(در اینجا دولت احمدی نژاد و حامیانش)، تکنولوژی موجود، وضعیت اقتصادی داخلی‌ و جهانی‌ و روابط بین الملل.

در ادامه، عوامل درونی‌ یاد شده بر حسب اینکه جنبش را در رسیدن به اهداف خود کمک (نقاط قوت) یا از آن‌ دور می‌‌کنند (نقاط ضعف)، تقسیم بندی می‌‌شوند.

 

نقاط قوت جنبش:

 

نقاط ضعف جنبش:

 برخی‌ از مواردی که به عنوان نکات مثبت جنبش بر شمرده شد، میتواند در صورت بی‌ احتیاطی به نقاط ضعف تبدیل شوند. موارد ذیل نقاط ضعف جنبش تلقی‌ میشوند

 - مشکلات فرهنگی‌: این ضعف همانا به ناشکیبایی تاریخی ایرانیان در کار های جمعی‌ باز میگردد. اثرات منفی‌ این خصیصه در تاریخ صد ساله مبارزه مردم ایران برای آزادی به خوبی‌ مشهود میباشد.

 

۳- استراتژی بهینه بر اساس نقاط قوت و ضعف جنبش:

لنین جامعه‌ای را آماده انقلاب میداند که در آن‌ سه شرط برقرار باشند. بالا یی‌ها نتوانند، پائینی‌ها نخواهند و درنهایت روحیه شجاعت و فداکاری طوری همگانی شود که آحاد جامعه آماده عصیان باشند. اگر چه جنبش سبز لزوما به دنبال انقلاب به خصوص از نوعی لنینی آن نیست اما فرمول بندی لنین کماکان میتواند آموزنده باشد. بر اساس فرمول لنین، در جامعه ایران، فقط شرط دوم صادق است. بالائی‌ها کماکان میتوانند و روحیه دل‌ به دریا زدن نیز همگانی نشده است بنابراین جنبش باید تضعیف رکن قدرت و توسعه بستر اجتماعی اش را سرلوحه کار خود قرار دهد. لازم به یادآوری است که در این فاز جنبش، هدف نهایی همانا وادار نمودن حاکمیت به تن دادن به اهداف کوتاه مدت (ابطال انتخابات، کناره گیری دولت احمدی‌نژاد و آزادی زندانیان جنبش) میباشد. 

3- 1 - تضعیف رکن قدرت: مطالعه منشأ اصلی‌ قدرت سیاسی از حوصله این مقال خارج است. به اختصار، منشأ قدرت سیاسی را میتوان به میزان مشروعیت آن‌، منابع مالی‌ و انسانی‌ و قوه قهریه آن‌ نسبت داد. اگر بپذیریم که حکومت‌ها در مواقع بحران به هسته اصلی‌ خود تقلیل میابند، شناسایی این هسته کمک زیادی به تدوین راه حل مناسب می‌کند. آن‌ طور که از اخبار به گوش می‌رسد، هسته اصلی‌ عاملان کودتا در حاکمیت را میتوان به بیت رهبری زیر نظر مجتبی خامنه ای، بسیج به عنوان بخش سرکوب و شکنجه به ریاست حسین طائب، دادستانی تهران به عنوان بخش قضایی زیر نظر قاضی مرتضوی، و صدا و سیما به عنوان بخش تبلیغات تقسیم نمود. با توجه به این اطلاعات و امکانات جنبش، مشروعیت زدایی از بیت رهبری، اطلاع رسانی از موارد نقض حقوق متهمان، تحریم کالا‌های تبلیغاتی صدا و سیما مواردی هستند که باید در دستور کار جنبش قرار بگیرند. در این میان نکته‌ای که کمتر بدان اشاره میشود، وجه اخلاقی‌ جنبش است. با توجه به ساختار عاطفی جامعه ایرانی‌، التزام عملی‌ به اخلاق نه تنها باعث سر بلندی است بلکه بیشترین ضربه را به مشروعیت مخالفان آن در پیشگاه مردم زده و صدای مظلومیت آن را به گوش جهانیان میرساند. با توجه به ضعف‌های ساختاری جنبش، موفقیت در این عرصه زمان بر خواهد بود و نیازمند استراتژی دقیق با هدف استهلاک تدریجی‌ رکن قدرت میباشد. در این زمینه میتوان تقسیم کار زیر را بین دو گروه اصلی‌ جنبش انجام داد.

3-1-1- اصلاح طلبان دوم خردادی: این گروه به خاطر روابط قبل یا فعلی‌‌شان با ارکان قدرت، از توانایی‌های گوناگونی برخوردار میباشند.

3-1-2- بخش سکولار: گروهای سکولار و باورمندان به جدایی دین و دولت در دوره ۳۰ ساله جمهوری اسلامی به طور مداوم زیر فشار بوده اند. بسیاری از روشنفکران این بخش وادار به ترک وطن گشته و یا تحت مراقبت شدید قرار دارند. این بخش از امکانات بسیار محدود رسانه‌ای بر خوردار است و مطالبات آن از گروه اول رادیکال تر میباشد. سوای گروه‌های سیاسی، هواداران جوان جنبش اگر چه جهتگیری سیاسی ندارند اما به لحاظ فرهنگی‌ به این طیف نزدیکتر هستند همین امر وزن سیاسی این گروه را دو چندان می‌کند. این گروه در زمینه‌های زیر میتواند موثر باشند :

-جبهه دانشجویی: کنترل ناآرامی دانشگاه‌ها را به جرات میتوان دشوار‌ترین وظیفه دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد قلمداد نمود. همانگونه که اشاره شد، دانشگاه‌ها به خاطر دشواری نسبی‌ ورود نیروهای نظامی به آنها از جایگاه مناسبی برخوردار میباشند. گروه‌های دانشجویی سازمان یافته‌ترین گروه را در میان بخش سکولار دارا میباشند. در میان گروهای دانشجویی، دفتر تحکیم(سابقاً بخشی از جبهه دوم خرداد) از امکانات بهتری نسبت به سایرین برخوردار میباشد.  

3-2- توسعه بستر اجتماعی جنبش: در برنامه ریزی برای توسعه جنبش، به دو نکته باید توجه نمود. اول باید با زنده نگاهداشتن جنبش از ریزش نیرو جلوگیری به عمل آورد و سپس مبادرت به عضو گیری از میان طبقات اجتماعی دیگر نمود.

3-2-1- جلوگیری از ریزش نیرو: کار تبلیغاتی، بخش لاینفک هر سازمان سیاسی است. هدف تبلیغات فقط به منظور توسعه دامنه هواداران سازمان نمیباشد و هدف دیگر آن‌ همانا ایجاد شور و شوق در میان هواداران سازمان میباشد. حضور و پشتیبانی هنرمندان از جنبش سبز، میتواند در این زمینه بسیار مفید باشد( میتوان به عنوان به مثال به آثار محسن نامجو در مورد حوادث اخیر اشاره کرد). کمپین باید در زمینه‌های زیر فعال باشد.           

 

4- نتیجه:

در این مقاله ابتدا چگونگی‌ پیدایش جنبش سبز و مراحل آن به اختصار بیان شد و حرکت جنبش در چارچوب کلی‌ گذار مسالمت آمیز به دموکراسی شرح داده شد. بررسی‌ نقاط قوت و ضعف جنبش بیش از هر چیز شکنندگی آن را آشکار کرد. اگر چه موسوی در درجه اول و کروبی در درجه دوم رهبران سمبولیک جنبش به حساب می‌آیند، ساختار جنبش عموما افقی بوده و طیف وسیعی از سلایق سیاسی را شامل میشود که همگی‌ حول اهداف حداقلی(اهداف کوتاه مدت) گرد هم آمده اند و هر گونه تلاش این رهبران برای یک دست سازی جنبش همان خطری را به همراه خواهد آورد که طرح مطالبات رادیکال از سوی پاره‌ای فعالان سکولار و آن‌ چیزی نیست جز فروپاشی جنبش. با توجه به امکانات جنبش، پیروزی نهایی، جز با استهلاک حاکمیت در مبارزه‌ای نفس گیر در عرصه‌های مختلف بدست نخواهد آمد. چگونگی‌ استفاده از نقاط قوت جنبش برای بهره گیری از فرصتها و مواجهه با تهدیدها در مقاله‌ای دیگر ارائه خواهد شد.