تحرکات تازه در تهران و لبنان

نویسنده
نازنین کامدار

» به دنبال انتشار اسامی عاملان ترور حریری

با گذشت نزدیک به دو هفته از اعلام صدور حکم متهمان پرونده ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان و اشاره مستقیم به نقش آیت الله خامنه ای و سردار قاسم سلیمانی به عنوان عاملان اصلی این قتل، که منابع خبری نام آنها را در اختیار رسانه های بین المللی از جمله خبرگزاری فرانسه و روزنامه الشرق الاوسط قرار دادند، تحرکات سیاسی گسترده ای از سوی متهمان اصلی این پرونده آغاز شده است.

در همین راستا آیت الله خامنه ای روز دوشنبه قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، شاخه عملیات برون مرزی سپاه پاسداران را که بنا به نوشته خبرگزاری فرانسه مامور ابلاغ حکم ترور حریری به عماد مغنیه بوده است،  بدون اعلام دلیل به درجه سرلشگری ارتقاء داد.متن حکم آیت الله خامنه ای در پایگاه های خبری منتشر نشده اما خبرگزاری فرانسه به نقل از آگاهان در این مورد نوشته است: “احتمالا فرمانده شاخه برون مرزی سپاه به دلیل قرار گرفتن نامش در فهرست عاملان ترور حریری ارتقاء رتبه یافته است و به این ترتیب تهران در حال ارسال پیام تهدیدی به مخالفان خود در لبنان و اسرائیل است”.

همزمان رسانه های دولتی با تبلیغاتی هماهنگ در صدد معرفی آنتونیو کاسزی، قاضی بررسی کننده پرونده قتل حریری در دادگاه لاهه به عنوان “دست نشانده منافقان” برآمده اند. بنا به نوشته خبرگزاری شبه دولتی فارس، قاضی دادگاه لاهه که نام آیت الله خامنه ای و قاسم سلیمانی را در فهرست جنایتکاران پرونده حریری قرار داده، از “نزدیکان به سازمان منافقین است”.

فارس می نویسد: “آنتونیو کاسزی رییس دادگاه حریری همان مشاور حقوقی کمیته حذف منافقین از لیست تروریست‌های اتحادیه اروپا است که در سال 2008 در کنفرانسی خواهان حمایت گسترده اتحادیه اروپا و آمریکا از منافقین شد. جالب اینکه این فرد قرار است در دادگاه حریری که به دلیل نفوذ گسترده در آن به دادگاه آمریکایی اسراییلی حریری مشهور شده رای صادر کند. رایی که از هم اکنون مفاد آن برای همگان معلوم است”.

همزمان حسن نصر الله نیز تحرکات خود را در لبنان افزایش داده وبا سخنرانی بر علیه جریان 14 مارس از یک سو و دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به پرونده قتل حریری از سوی دیگر، به واکنش پرداخته است.

سرکرده حزب الله لبنان، آنطور که رجانیوز، ارگان نزدیک به احمدی نژاد نوشته روز گذشته در ویدئو کنفرانسی که در شهر بعلبک لبنان پخش شد، بار دیگر و با وجود ساقط شدن دولت سعد حریری، به  وی حمله کرده و گفته است: “خبرها حاکی است که برخی تلاش کرده‌اند شرایط را دگرگون کنند و به سمت اغتشاش ببرند. رایزنی‌های پارلمانی در دو روز اخیر بسیار پر حجم برگزار شد و شفاف می گوییم که بسیاری از کشورها در این یکی دو روز اخیر تلاش می‌کردند که در امور داخلی لبنان مداخله بکنند و حتی در یک نمونه جو بایدن، معاون رئیس جمهوری لبنان در تماس تلفنی با یکی از نمایندگان لبنان خواسته بود که به سعد حریری رای بدهند. طبیعی است که این امر یک جنگ سیاسی است و بسیاری از کشورها تلاش کردند که نظرات خود را در لبنان دیکته کنند اما سرانجام به اینجا رسیدم که نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر مطرح شده است”.

نصرالله در این ویدئو کنفرانس درباره رای دادگاه نیز گفته است: “ما معتقدیم که تحولات بزرگی در منطقه روی خواهد داد و معتقدیم که خطر اسرائیل وجود دارد و ملت فلسطین در معرض تهدید است. شما(جریان 14 مارس) ما را به عرصه داخلی لبنان آوردید، زیرا در سال 2005 به واشنگتن رفتید و تعهد دادید که علیه مقاومت و سلاح آن توطئه می‌کنید و حتی هدف از میز مذاکره خلع سلاح مقاومت بود ولی شکست خوردید و خواستار جنگ تموز [جنگ 33روزه] شدید و شکست خوردید و امروز طرح دادگاه بین‌المللی مطرح شده است که مقاومت را هدف قرار گرفته و این دادگاه نیز شکست خواهد خورد”.

روزنامه کیهان هم در سرمقاله دیروز خود در مورد واکنش های داخلی و بین المللی به برملا شدن نقش دست اندرکاران جمهوری اسلامی در این عملیات تروریستی نوشته: “روند دادگاه حریری کار را به جایی کشاند که پیش از آنکه رایی اعلام شود، دولتی که باید آن را به اجرا بگذارد، از میان رفته است و دادگاهی که امنیت و ثبات لبنان را گروگان رای خود قرار داده بود، اینک خود گروگان شرایط داخلی لبنان است. با توجه به اینکه رای اولیه و کیفرخواست دادستان بطور رسمی اعلام نشده و دانیل بلمار آن را محرمانه خوانده و زمان اعلام رسمی آن را نامحدود دانسته است، می توان گفت به احتمال بسیار زیاد بلمار یک برگه سفید را (بعنوان رای اولیه!) به دانیل فرانسین- قاضی اقدام مقدماتی- تحویل داده تا در نهایت با توجه به میزان پیشرفت یا توقف توطئه آمریکایی صهیونیستی در لبنان چیزی روی آن نوشته شود. مسلما اگر توطئه مذکور در متشنج کردن فضا و یا بازگرداندن 14 مارس به قدرت به نتیجه برسد، آنچه در روی کاغذ دادگاه نوشته می شود شداد و غلاظ خواهد بود و اگر توطئه پیش نرود، به حداقل ها اکتفا می شود”.

کیهان می افزاید: “در حال حاضر آمریکایی ها، انگلیسی ها و صهیونیست ها به برجسته سازی و دامن زدن به آشوب علیه فضای تصمیم گیری رئیس جمهور و فراکسیون مقاومت- 8 مارس- سرگرم هستند.شبکه های عربی، فارسی و انگلیسی BBC با اشاره به احتمال جدی موفقیت کاندیدای جریان 8 مارس- نجیب میقاتی - از یک سو، مردم هوادار 14مارس را به برپایی تظاهرات خیابانی- آشوب- تشویق می نمایند و آن را به تظاهرات هفته اول پس از انتخابات سال 88 ایران گره می زنند تا وانمود کنند که ایران با مخالفت های داخلی و منطقه ای مواجه است و از سوی دیگر به نمایندگان عضو جریان 14مارس خط می دهند که برای ملتهب تر شدن فضا در مجلس آبستراکسیون-ـ ترک جلسه رسمی-ـ راه بیاندازند”.

همزمان دیگر رسانه های دولتی اعتراضات لبنانی ها به کودتای پارلمانی حزب الله را “فتنه لبنان” نامیده اند.

رجانیوز دراینباره نوشته است: “در شرایطی که فتنه‌گران در تهران تلاش داشتند با پروژه‌های نظیر کشته‌سازی و القای دروغ‌هایی مانند تقلب و شکنجه، مشروعیت نهادهای قانونی کشور از جمله سپاه، وزارت اطلاعات و قوه قضائیه را مخدوش کنند، آخرین گزارش‌ها از بیروت حاکی است در مدل مشابه طراحی شده غرب برای لبنان، قرار است حزب‌الله به‌عنوان هدف این‌گونه حملات قرار گیرد و در حالی که حزب‌الله قصد ندارد فعلا در این درگیری‌ها وارد شود، جریان آشوبگر مدعی ورود حزب‌الله و مقابله خیابانی خواهد شد.جریان آشوبگر و شکست‌خورده در لبنان قصد دارد با وارد کردن حزب‌الله به این درگیری‌ها، زمینه حمله رژیم صهیونیستی به بیروت را فراهم کند که حزب‌الله با هوشیاری از این فریب آگاهی پیدا کرده است”.