ویدیو از جنگ حزب‌الله در سوریه

نویسنده

» تحلیل کریستین ساینس مانیتور از حضور حزب‌الله در سوریه

نیکولاس بلنفورد

اخیرا ویدیوی شفاف و باکیفیتی در مناطق شیعه‌نشین لبنان دست به دست می‌چرخد که در آن جنگجویان شیعه را در حال نبرد در سوریه نشان می‌دهد. نحوه تولید فیلم و پخش گسترده آن، افزایش چشم‌گیر جنگجویان خارجی در سوریه را نشان می‌دهد.

منابع لبنانی نزدیک به حزب‌الله می‌گویند افرادی که در ویدیو دیده می‌شوند ترکیبی از اعضای حزب‌الله و شیعیان عراق هستند؛ اما این ویدیو در عراق ساخته شده است.

رهبری حزب‌الله گزارش‌های مبنی بر حضور اعضای این گروه در سوریه را نپذیرفته‌اند اما آن طور که در ویدیو دیده می‌شود، فیلم با رضایت جنگجویان گرفته شده است و نشان از حضور رو به رشد حلقه شیعیان در سوریه دارد. جنگ سوریه دیگر نبردی بین رژیم مستبد و مخالفان داخلی نیست بلکه مقابله علیه گروه‌های جهادگرای سلفی است که شیعیان را مرتد و حزب‌الله را دشمن می‌دانند.

علی، یک هوادار دوآتشه حزب‌الله از جنوب بیروت می‌گوید: “من احساس نمی‌کنم حزب‌الله در حال دفاع از رژیم اسد است. از خودشان دفاع می‌کنند چون به محض این‌که رژیم برود سپس نوبت آنهاست.”

منابع مخالفان سوری و سفارتخانه‌های غربی در دمشق تایید می‌کنند که حزب‌الله در برخی از نبردها شرکت دارد و سربازان سوری را آموزش می‌دهد و شبه‌نظامیان “شبیهه” هوادار رژیم را تبدیل به یک نیروی موثر کرده‌اند.

شیخ حسن نصرالله رهبر حزب‌الله در ماه اکتبر تایید کرد که تعدادی از اعضای این گروه برای دفاع از چند روستای شیعه لبنانی‌نشین در خاک سوریه می‌جنگند.

در ماه اکتبر، ترابولسی، یک نویسنده و دانشمند سیاسی از حزب‌الله خواست تا نیروهایش را از سوریه خارج کند. وی در مقاله‌ای در روزنامه السفیر لبنان نوشت: “من از آن‌ها می‌خواهم به خاطر فلسطین، بخاطر حفظ اعتبار حزب و نقش شاخه مقاومت اسلامی در کشمکش عرب‌ها و اسرائیل، بخاطر حفظ آبروی سلاح‌های مقاومت، که تنها باید جهاد علیه اسرائیل را ادامه دهند [از سوریه خارج شوند].”

با این حال جنگجویان حزب‌الله تنها نقش‌آفرینان لبنانی در سوریه نیستند. صدها سنی لبنانی به ارتش آزادی‌بخش سوریه پیوسته‌اند و شبکه‌های حمایت لجستیکی از نیروهای شورشی در بخش‌هایی از شمال و شمال‌شرقی لبنان تشکیل شده است.

این ویدیو جنگجویان را در منطقه سیده زینب در شمال دمشق، که از جبهه‌های اصلی پایتخت سوری به شمار می‌آید، نشان می‌دهد. در گوشه تصویر این ویدیو یک لوگو با پرچم سبز وجود دارد که روی آن نوشته شده “ارتش ابوالفضل العباس” که می‌تواند مربوط به شاخه تحت حمایت ایران باشد که بین سال‌های 2005 تا 2008 با تک‌تیراندازها و بمب‌های کنار جاده‌ای نیروهای آمریکا و ائتلاف را در عراق هدف قرار می‌دادند.

شیخ حسن نصرالله در سال 2007 در یک سخنرانی درباره ارتش ابوالفضل العباس گفت که این گروه “حضور وسیعی در مقاومت موثر نیروهای شیعه (در عراق) دارند.”

نسخه‌ای از این ویدیو در 30 دسامبر 2012گذشته در سایت یوتیوب قرار گرفت. این ویدیوی 4 دقیقه و پنج ثانیه‌ای جنگجویان با ظاهر شیعیان را با اسلحه AK-47 و سلاح تک‌تیراندازی نشان می‌دهد.

در فیلم اشاره‌ای به نام حزب‌الله نمی‌شود و تایید اینکه این افراد اعضای حزب‌الله هستند ممکن نیست. اما نشانه‌های در تایید این موضوع وجود دارد.

منبع: کریستین ساینس مانیتور، 18 ژانویه