هشدار خامنه‌ای به احمدی‌نژاد و مجلس

نویسنده
حسین محمدی

» یک نماینده اصولگرا خبر داد:

پس از حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس و جلسه غیرعلنی او با برخی از نمایندگان مجلس، که منجر به درخواست استعفای محمود بهمنی شد، یک نماینده نزدیک به رییس دولت دهم گفته است که آیت‌الله خامنه‌ای، پیش از حضور احمدی‌نژاد در مجلس، با رییس دولت دهم و علی لاریجانی، اتمام حجت کرده بود.

حمید رسایی، از نمایندگان نزدیک به احمدی‌نژاد در سرمقاله هفته‌نامه ۹ دی نوشته است که از نظر رهبر جمهوری‌اسلامی “کشاندن اختلاف قوا به درون جامعه… عین خیانت” است و به همین دلیل این جلسه، نسبت به جلسات مشابه، حاشیه کمتری داشت: “مهم‌ترین عامل این بی حاشیه‌‌بودن، به تذکرات شب قبل رهبر معظم انقلاب خطاب به تیم اقتصادی مجلس، نوّاب و رئیس مجلس و همچنین تذکرات ایشان به رئیس دولت و تیم اقتصادی وی بر می گشت؛ پیش از این نیز البته به صراحت تمام، رهبر معظم انقلاب کشاندن اختلاف قوا به درون جامعه را عین خیانت دانسته بودند. بر اساس آنچه رؤسای برخی کمیسیون‌های اقتصادی نقل کردند، یک شب قبل از جلسه علنی هفته گذشته مجلس، رهبر معظم انقلاب که یکی از دغدغه‌هایشان کاهش تنش میان قوای سه گانه است، در جلسه مذکور از مجلس و دولت می خواهند که یکدیگر را تحمل کنند و روند همکاری بین دو قوه را به سمت و سوی تعامل بیشتر ببرند”.

این برای چندمین بار در ماه‌های گذشته است که رهبر جمهوری‌اسلامی چنین تذکری خطاب به روسای قوای سه‌گانه‌ی جمهوری‌اسلامی می‌دهد. وی حدود دو ماه پیش و پس از درگیری لفظی میان احمدی‌نژاد با برادران لاریجانی، گفته بود: “از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند،‌ قطعاً به کشور خیانت کرده است”.

رسایی همچنین اضافه کرده است که “ایشان بر استمرار اجرای هدفمندی یارانه‌ها در راهکاری مشترک و توافقی بین مجلس و دولت تاکید می کنند به طوری که نه مطالبه «صفر» برخی نمایندگان باشد و نه مطالبه «صد» دولت، در حقیقت ایشان نه سیاه‌نمایی برخی نمایندگان را درست می دانستند و نه اصرار دولت بر پنج برابر کردن یارانه‌ها و البته در کنار این دو تذکر مهم از همه مسئولان می خواهند که با برنامه ریزی و پیگیری مجدانه در صدد جبران فشارهای اقتصادی ماه‌های اخیر و ماه‌های بعدی به ویژه در روزهای پایانی سال نسبت به اقشار ضعیف و آسیب پذیر باشند”.

پیش از حضور احمدی‌نژاد، اصول‌گرایان نسبت به سخنان احتمالی وی و تبعات بعدی آن، هشدار داده بودند. حتی برخی از نمایندگان مجلس گفته بودند که امکان استیضاح احمدی‌نژاد و رای به عدم کفایت وی، در صورت تک‌روی وجود دارد.

اما با وجود علنی شدن تذکر رهبر جمهوری‌اسلامی، انتقاد برخی نمایندگان مجلس از رییس دولت دهم همچنان ادامه دارد. نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن، گفته است که “رییس جمهور در مجلس حاضر شد و مطالبی را بیان کرد و ما هر وقت که بتوانیم به پاستور می رویم و نظرات خود را به گوش رییس جمهور می رسانیم… ما هم در پاستور نمی‌نشینیم حرفهایمان را می زنیم و می آییم”.

سایت شفاف نیوز، نزدیک به مرتضی طلایی نیز در تحلیلی پیرامون حضور احمدی‌نژاد در مجلس نوشت: “چهارشنبه سوال خاطره ای جز شنیدن توهین و استهزا نصیب مجلس هشتمی ها نکرد اما چهارشنبه هدفمندی که به در خواست شخص رئیس دولت دهم رقم خورد پر بود از پیام همدلی و همیاری محمود احمدی نژاد برای نمایندگان البته در صورت موافقت با اجرای فاز دوم هدفمندی”. این سایت به این سوال که “چرا خواست رئیس جمهور تصمیم گیری پشت درهای بسته است”، چنین پاسخ داده: “وقتی رئیس دولت دهم سخنانش را از پشت تریبون مجلس بیان می کند و همه مردم زنده آن را می شنوند چرا باید نمایندگان مجلس خواسته های خود از دولت را پشت درهای بسته و درجلسه ای خصوصی بیان کنند؟ ر هر حال به نظر می رسد محمود احمدی نژاد تمایل دارد مساله اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانها را پشت درهای بسته حل کند چرا که وی پیش از این نیز برای حضور در مجلس درخواست جلسه غیر علنی کرده بود اما نمایندگان با جلسه علنی موافقت کردند. این در حالی است که روزنامه های دولتی چند وقت پیش بر روی نظر سنجی در خصوص هدفمندی از مردم تاکید می کردند اما حالا باید پشت درهای بسته در باره این مساله مهم تصمیم گیری شود”.

به دنبال همین تذکر رهبر جمهوری‌اسلامی، جلسه‌ای در ساختمان نهاد ریاست‌جمهوری و با حضور علی لاریجانی و چند تن از نمایندگان مجلس و محمود احمدی‌نژاد، شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی، غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، فرزین رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و لطف الله فروزنده معاون پارلمانی احمدی‌نژاد برگزار شد.

آن‌گونه که رسانه‌های اصول‌گرا نوشته‌اند این جلسه “با هدف نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های دو قوه برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی موجود” برگزار شده و قرار است “همچنان و به طور مرتب بین مجلس و دولت برگزار شود”.

جلسه روز گذشته درباره نحوه و چگونگی اجرای فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها برگزار شده است که از جمله موارد مورد اختلاف مابین مجلس نهم و دولت دهم است. نمایندگان مجلس اجرای این طرح را باعث ایجاد تورم در کشور می‌دانند، اما دولت بر انجام آن اصرار دارد.

بحث و بررسی درباره اجرای فاز دوم طرح هدف‌مندی یارانه‌ها در حالی صورت گرفته که پیش از این نمایندگان مجلس، مخالف اجرای این طرح بودند. محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس، دو هفته پیش نتیجه طرح‌های احمدی‌نژاد را افزایش قیمت نان تا پانزده هزار تومان دانسته و گفته بود: “در صورتی که آنچه رئیس جمهور می گوید اجرایی شود قیمت نان سنگک به 15 هزار تومان می رسد و چیزی به نام تولید و کشاورزی باقی نمی ماند”.

اما عابد فتاحی٬ دیگر نماینده مجلس، نیز با اشاره به اینکه دولت “۵۰ هزار تومان در جیب راست مردم می‌گذارد و ۱۵۰هزار تومان از جیب چپ ملت خارج می‌کند”، گفته بود که در صورت اجرای فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها “اوضاع قابل کنترل نخواهد بود و اقتصاد از هم خواهد پاشید و تورم بالا خواهد رفت”.

با این وجود نخستین نتیجه جلسه دیشب، درخواست محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، برای بازنشستگی بوده است. برخی از اصول‌گرایان دلیل استعفای بهمنی را بحث تحقیق و تفحص مجلس از بانک مرکزی دانسته و برخی دیگر نیز دلیل آن را فشارهای دولت برای اجرایی کردن برخی مصوبه‌ها می‌دانند. با این حال گفته شده که محمود احمدی‌نژاد با استعفای بهمنی، مخالفت کرده است.

در همین حال، سایت الف – متعلق به احمد توکلی – با انتشار تحلیلی نوشت که رابطه‌ی اصول‌گرایان با احمدی‌نژاد “بسیار لرزان بوده و بر پایه ای از حب و بغض استوار شده است” در این تحلیل آمده است: “احمدی نژاد در دولت دهم نشان داد که اصول گرا نیست. ایستادگی وی در مقابل حکم رهبری در جریان معاون اولی مشایی و عزل وزیر اطلاعات نشان از نوعی برگشت احمدی نژاد از اصول گرایی دارد”.