راه دریافت پول نفت از هند هم بسته شد

نویسنده

» گزارش رویترز از محدودیت‌های پرداخت پول نفت ایران

نیدی ورما

به دلیل تحریم‌های سنگین‌تر، هند از تاریخ 6 فوریه مجبور است پرداخت‌های خود برای نفت ایران را به صورت روپیه بپردازد که برای ایران بسیار مشکل‌ساز است.

تنها بخشی از این پول را می‌توان تبدیل کرد چون روپیه چندان در جهان مقبولیت ندارد؛ اما ایران می‌تواند از این پول برای خرید اقلام غیرتحریمی از هند استفاده کند.

هالک‌بانک ترکیه، از ژوئیه 2011 انتقال پول هند به ایران را به صورت یورو انجام می‌داد؛ اما آمریکا اخیرا از این کار جلوگیری کرده است.

هند پس از چین بزرگترین مشتری ایران و چهارمین واردکننده بزرگ نفت در جهان است، اما پیش از این واردات خود را کاهش داده بود تا بتواند به شبکه بانکی جهانی بیشتر دسترسی داشته باشد.

منابعی در دو پالایشگاه هند گفته‌اند که هالک‌بانک روز 5 فوریه به آن‌ها ایمیل فرستاده و عنوان کرده است که از 6 فوریه نمی‌تواند تبادلات پول برای نفت ایران را انجام دهد.

یکی از این منابع می‌گوید، آن‌ها نوشته‌اند: “ما از تاریخ 6 فوریه 2013 نمی‌توانیم دستورالعمل‌های صادر شده شما در تاریخ ژوئیه 2011 را اجرا کنیم.”

منبع دوم هم دریافت این ایمیل یک جمله‌ای از هالک‌بانک را تایید کرد و گفت: “دیگر هالک‌بانک به تاریخ پیوسته است.”

تحریم‌های شدیدتر آمریکا مبادله طلا به جای گاز را نیز برای ترکیه ممنوع کرده است.

هند از ماه آوریل 2012 حدود 45 درصد از پول نفت خریداری شده خود را از طریق هالک‌بانک به صورت یورو پرداخت می‌کرد و بقیه آن را بصورت روپیه می پرداخت. این دو کشور سعی داشتند برای جبران این عدم توازن کالاهایی را پیدا کنند که ایران از هند خریداری کند.

بنا بر آمار دولت هند، کل صادرات هند به ایران بین ماه‌های آوریل تا سپتامبر 41 میلیارد دلار بوده که حدود یک چهارم واردات نفت این کشور از ایران طی این مدت را پوشش می دهد.

هیات‌های زیادی برای افزایش صادرات هند به ایران، خصوصا در زمینه مواد غذایی که تحت تحریم‌ها قرار ندارند سفر کردند، اما قراردادهای کمی بسته شده است. ایران از هند شکر می‌خرد اما تلاش برای فروش گندم به تهران با مشکل کیفی روبرو شد.

منبع اول می‌پرسد: “در این سناریو، فکر می‌کنید پیدا کردن راه جایگزین برای پرداخت آسان است؟”

شرکت “اچ ام ای ال” ممکن است حالا بتواند بدهی خود را به صورت روپیه بپردازد. این شرکت بین سپتامبر تا اکتبر 2012، چهار میلیون بشکه نفت از ایران خریده است.

هند قصد دارد در شروع قرارداد بعدی در تاریخ اول آوریل، 10 الی 15 درصد دیگر از واردات نفت خود بکاهد.

در نه ماه اول سال قراردادی 13- 2012 بین دو کشور، هند روزانه 270700 بشکه نفت از ایران خریده است که حدود 57 درصد کل خرید این کشور را تشکیل می‌دهد. هند 80 درصد مایحتاج نفتی خود را از طریق واردات تامین می‌کند.

منبع: رویترز - 18 فوریه