زمانی برای هوشیاری سبزها

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» گسترش فعالیت معترضان برای ۲۵ بهمن

فعالیت اعضا، هواداران و رهبران جنبش سبز برای سازماندهی تظاهرات اعتراضی 25 بهمن افزایش یافته است. براساس گزارش ها و تصاویر منتشر شده، در روزهای گذشته مردم تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران شاهد افزایش شعارنویسی بر روی دیوارها، اسکناس ها و پخش اعلامیه هایی بودند که از آنها برای شرکت در تظاهرات اعتراضی 25 بهمن دعوت می کنند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز، چند روز پیش با ارسال نامه ای به وزارت کشور خواستار صدور مجوز برای برگزاری راهپیمایی حمایت از “مبارزات ضداستبدادی” مردم مصر و تونس در 25 بهمن شدند.

اردشیر امیر ارجمند، مشاور حقوقی میرحسین موسوی اعلام کرده حکومت ایران باید مجوز برگزاری این تظاهرات را صادر کند اما حتی در غیر این صورت نیز برگزاری آن لغو نمی شود.

مهدی کروبی، از دیگر رهبران جنبش سبز که شب گذشته عکس هایی از کبودی های بدن او بر اثر ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی وابسته به حکومت در 22 بهمن 1388، به طور گسترده ای در شبکه های اجتماعی منتشر شد، در مصاحبه  با روزنامه “نیویورک تایمز”، روز 25 بهمن را “روز قدرت مایی سبزها” عنوان کرد.

به گفته او، راهپیمایی دوشنبه هفته آینده “میزان واقعی حمایت مردم ایران از قیام مردم مصر و تونس” را نشان خواهد داد.

کروبی همچنین با به چالش کشیدن ادعاهای جمهوری اسلامی درباره حمایت از قیام مردم مصر و تونس گفت که “نحوه رفتار” حکومت با برپا کنندگان تظاهرات روز 25 بهمن، “راستی آزمایی” این ادعاها خواهد بود.

این رهبر معترضان، با استقبال از پیروزی قیام مردم خاورمیانه علیه حکومت های خودکامه، این مسئله را “به نفع جنبش سبز ایران” دانست.

کروبی گفت: “چنانچه دولت با برگزاری راهپیمایی هواداران جنبش سبز  برای حمایت از مردم مصر و تونس موافقت کند، مردم ایران در روز دوشنبه به جهانیان نشان خواهند داد که جنبش سبز نه تنها زنده است بلکه همچنان پویا و استوار به سوی آرمانهای رهایی بخش خود گام بر می دارد.”

او افزود: “در صورت همراهی حکومت ما شاهد قدرت واقعی جنبش سبز در روز دوشنبه 25 بهمن خواهیم بود.”

به گفته این رهبر جنبش سبز، رسانه های حکومتی در ایران سعی دارند تا ریشه های این اعتراضات را در مقابله دولتهای غربی با گروههای اسلامی جستجو کنند و  مشخصا به تقابل دولتهای غربی با گروه سیاسی اخوان المسلمین اشاره می کنند و همین رویکرد آنها باعث می شود تا حکومت بهانه ای برای مخالفت با این راهپیمایی نداشته باشد.

امری که به گفته مهدی کروبی موجب تامین امنیت کسانی که قصد دارند در روز دوشنبه 25 بهمن در میدان آزادی تجمع مسالمت آمیزی داشته باشند، توسط نیروهای نظامی و امنیتی، خواهد شد.

او همچنین با رد “سرخوردگی” معترضان گفت: “هواداران جنبش سبز در ایران مطالبات اصلی خود که شامل آزادی بیان، آزادی اجتماعات و برگزاری یک انتخابات آزاد می شود را همچنان از طرق مختلف دنبال می کنند و به این ترتیب اطلاق سرخوردگی به این جنبش بی معناست.”

کروبی گفت که او همراه با میرحسین موسوی خواستار برپایی یک راهپیمایی “آرام و مسالمت آمیز” در روز دوشنبه 25 بهمن در میدان آزادی است.

هواداران جنبش سبز با خوشبینی به فراخوان رهبران این جنبش برای شرکت در راهپیمایی می نگرند و با توجه به مشاهدات خود از سطح شهرها و اجتماعات مردمی، ابراز امیدواری می کنند که این فراخوان با استقبال عمومی روبرو شود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، صفحه ای که با عنوان “25 بهمن” در چند روز گذشته فعالیت خود را در شبکه اجتماعی فیسبوک آغاز کرده، بیش از 25 هزار نفر را به فهرست هواداران خود اضافه کرده است.

هواداران جنبش سبز در شبکه های اجتماعی دیگر مانند توییتر، فرندفید، وبلاگ ها و… نیز بر حجم فعالیت خود اضافه کرده اند و دیگران را به شرکت در این تظاهرات تشویق می کنند.

علاوه بر این بسیاری از ایرانیان در شهرهای مختلف جهان اعلام کرده اند برای نشان دادن اتحاد و همبستگی خود با هموطنان داخل کشور، در روز 25 بهمن، تظاهرات متعددی را در مقابل سفارتخانه های جمهوری اسلامی یا محل های دیگری برگزار خواهند کرد.

فرانسه، آلمان، انگلستان، مالزی، استرالیا، هندوستان، کانادا، هلند، ایتالیا و مجارستان از جمله کشورهایی هستند که هواداران جنبش سبز اعلام کرده اند روز دوشنبه 25 بهمن در آنها تظاهرات اعتراضی برگزار خواهند کرد.

 

نخستین واکنش‌های رسمی

در همین حال و با افزایش فعالیت هواداران جنبش سبز برای ترتیب دادن راهپیمایی 25 بهمن، واکنش مقامات رسمی جمهوری اسلامی به این مسئله نیز اندک اندک علنی تر می شود.

پیش از این روزنامه کیهان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را “دست‌اندرکاران فتنه، سرمایه اسرائیل و مزدور” نامیده و نوشته بود: “آنها می‌دانند امکان احیای فتنه و آشوب را ندارند و صرفاً با صدور نامه و بیانیه می‌خواهند به جریان فشار پیام دهند که تحرک مورد نظر آنها را به اجرا گذاشته‌اند تا اندکی از بار تحقیرها مبنی بر این که موسوی و کروبی بی‌عرضه و بی‌خاصیت هستند کاسته شود.”

دیروز هم حسین همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران، هشدار داد که “با هرگونه تحرک مخالفان، به شدت برخورد خواهد شد.”

او “فتنه گران” را “جنازه” توصیف کرد و گفت: “آنها باید بدانند دیگر آن ها را فریب خوردگانی نمی دانیم که به نتیجه انتخابات معترض باشند، قطعاآن ها را ضد انقلاب و جاسوس می دانیم.”

دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه نیز دیگر مقام بلندپایه نظام حاکم بر ایران بود که به این مسئله واکنش نشان داد.

غلامحسین محسنی اژه ای در حاشیه سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان گفت که “این اقدام صرفایک اقدام سیاسی است و مردم ما هشیار هستند و هرجا که ضرورت داشته باشد با اقداماتی که از مراجع قانونی انجام می‌شود به دشمنان پاسخ می‌گویند.”

او درخواست رهبران مخالفان برای تظاهرات در روز 25 بهمن را “ایجاد تفرقه” عنوان کرد و افزود: “اگر فردی واقعا انگیزه حمایت از مردم غیور مصر را داشته باشد، همراه با همه افراد جامعه در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور خواهد یافت.”

دادستان کل کشور گفت: “درخواست این مجوز برای راهپیمایی جداگانه، جداکردن راه این افراد از مردم است.”

 

کلمه: مردودهای آزمون حاکمیت

این سخنان محسنی اژه ای با واکنش سایت “کلمه”، سایت رسمی میرحسین موسوی مواجه شد که دادستان کل کشور را “دومین مردود آزمون حاکمیت” نامید.

این سایت با اشاره به موضعگیری منفی حسین شریعتمداری درباره درخواست راهپیمایی رهبران جنبش سبز، نوشت: “اگرچه معلوم نیست دادستان کل کشور که از قضا سخنگوی «دستگاه قضا» نیز هست، در چه مقامی به این موضع وارده شده و آن را «سیاسی» خوانده، اما دست کم بر همه معلوم است که تهدید آقای دادستان از «چه نوعی» است و موتور مردمی که آقای دادستان از واکنش آن‌ها می‌گوید از کجا «استارت» می‌خورد.”

این سایت نوشت که “ظاهرا محسنی اژه‌ای آخرین نفر هم نخواهد بود و علی القاعده «صف مردودی‌ها در راه است” و اضافه کرد که: “انکار نمی‌توان کرد که درخواست میرحسن موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری تجمع در حمایت از جنبش تونس و مصر، در یک «وضعیت طبیعی» به «آزمونی فراروی حاکمیت» تبدیل شده است.”

به نوشته کلمه، حاکمیت در برابر این آزمون، چند انتخاب بیشتر نخواهد داشت.

این سایت در تشریح این “انتخاب” ها آورده است: “حاکمیت اگر به این درخواست مجوز پاسخ مثبت بدهد، باید آن را به فال نیک گرفت و در یک حرکت مدنی از جنس راهپیمایی ۲۵ خرداد، تجمعی کم نظیر را با آرامش  توسط مردم برگزار کرد و در همراهی با جنبش‌های دیکتاتور ستیز سنگ تمام گذاشت و با همه آن‌ها اعلام همبستگی کرد. از طرفی دیگر، حاکمیت می‌تواند این درخواست را نادیده بگیرد و یا اصل درخواست مجوز را به تمسخر برگزار کند که در این صورت «رسما» مردودی خود را در همراهی با جنبش‌های آزادیخواه «امضاء» کرده و «تناقض رفتار و گفتار» خود را به «مجامع رسمی و رسانه‌ای» ابلاغ کرده است و «بی‌اعتمادی» خود را نزد افکار عمومی «جـار» زده است. و حاکمیت می‌تواند – و ظاهرا می‌خواهد – فرار به جلو را هم انتخاب کند و این درخواست را به گفتمان توطئه پرور و وهم‌های دشمن افزای خود پیوند دهد که در این صورت نیز «نمره دیگری» بر کارنامه گفتمان تمامیت خواه خود خواهد افزود و «سیمای شبه دموکراتیک» خود را بر مردم و جهانیان آشکار‌تر خواهد کرد و صد البته «برگی دیگر» برقاموس خشونت طلبی اش خواهد افزود و «تبری دیگر» بر ریشه جمهوریت نظام خواهد زد و «گامی دیگر» به سوی ساختارشکنی برخواهد داشت.”

با وجود این، سایت رسمی میرحسین موسوی مهمترین آزمون حاکمیت را “آزمون قانون اساسی” دانسته و نوشته است: “مردود شدن حاکمیت در اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی، نمی‌تواند دستاویزی قانونی داشته باشد. هیچ وجدان بیداری، از حاکمیت نخواهد پذیرفت که از یک طرف اجرای قانون اساسی را حاشا کند و از طرفی دیگر تفسیری «خدای گونه و مطلقیه» از مواد دیگری از قانون ارائه دهد. موج بیداری افکار عمومی و خیزش جنبش‌های اجتماعی شهادت می‌دهد که «پرده‌های عوام فریبی» برافتاده است و افکار عمومی «دیکتاتوری برخاسته از کاریکاتور قانون» را به خوبی می‌شناسد.”