سال تمام شد ودولت پول مترو را نداد

نویسنده
اردلان صیامی

» واگن ها در بندر عباس خاک می خورند

واگن های متروی تهران در گمرکات خوابیده است.گویا باید برای ترخیص این واگن ها 100میلیارد تومان پرداخت شود که مدیرعامل مترو میگوید: “نیمی از این مبلغ را باید شهردای تهران بدهد که داده است و نیمه دیگر را دولت باید بپردازد که نپرداخته ومعطل مانده است.” این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان روشن است که دولت قصد پرداخت این مبلغ را ندارد.حتی در خبرهای غیر رسمی گفته میشود که احمدی نژاد در جلسه دولت گفته: “با پول دانشگاه ازاد فتنه 88 را راه انداختند حالا پول بدهیم باهاش فتنه 90 را راه بندازند؟”

 این گفته ها در حالی است که یک ماه ونیم به پایان سال مانده واز آنجایی که مجلس مقرر کرده در قالب بودجه 89 دو میلیارد دلار به متروی تهران  پرداخت شود، پایان سال یعنی برداشته شدن الزام قانونی ورفع تکلیف.مگر اینکه مجلس دوباره این الزام را در قانون سال 90 بیاورد.

چهارشنبه آخر دی ماه وزیر اقتصاد به خاطر سئوال علی مطهری به مجلس کشانده شد؛ وی در جملاتی قابل تامل ابراز داشت صندوق ذخیره ارزی خالی است وموجودی ندارد. وی همچنین مدعی شد متروی تهران به سیستم بانکی کشور بدهکار است.

در پاسخ به وزیر اقتصاد، معاون شهردار تهران اصل اظهارات را که بدهی مترو به سیستم بانکی را دلیل عدم پرداخت اعتبارات مترو اعلام نموده بود مردود دانست و تصریح کرد: “پرداخت اعتبارات مترو از صندوق ذخیره ارزی هیچ گونه ارتباطی به بدهکار بودن یا نبودن مترو به سیستم بانکی نداردو اصولا با توجه به اینکه پرداخت

صددرصد این مبلغ در تعهد دولت است، مربوط کردن پرداخت این اعتبار به بدهی‌های مورد ادعا فاقد هرگونه توجیه منطقی است.”

وی  بر نکته دیگری هم دست گذاشت. سید جعفر تشکری هاشمی افزود: “گویی نمایندگان مجلس در زمان تصویب این قانون با آینده‌نگری چنین روزهایی را پیش‌بینی کرده بودند که علاوه بر صندوق ذخیره ارزی، پرداخت اعتبار مترو را تنها محدود به این صندوق نکردند و عبارت “و یا هر صندوق دیگری” را به کار برده‌اند و از این رو اعتبار مترو از محل صندوق توسعه ملی که به اذعان آقایان از موجودی کافی برخوردار است، به راحتی قابل پرداخت است.”

محمدرضا خبار، نماینده مردم کاشمر هم گفت: “اگر به صورت مشروح مذاکرات مجلس مراجعه شود، مشاهده خواهید کرد که بنده بر خلاف انتظار همه دوستان با تصویب این طرح مخالف بودم. در آن‌جا عرض کردم که مخالفت بنده به معنی عدم ضرورت کمک به متروی تهران نیست. کمک به متروی تهران مثل نان شب واجب است. به نظر من ضروری‌ترین کاری که باید در تهران اتفاق بیافتد، مسئله حمل و نقل عمومی و در راس آن مترو است؛ دلیل مخالفت من این بود که حساب ذخیره ارزی چیزی نداردو طبیعتا  تخصیص اعتبار از این محل امکان‌پذیر نیست.

با این کش و قوس ها، متروی تهران در حالی به استقبال ماه پرمسافر اسفند می‌رود که به‌دلیل کمبود قطار، سرویس‌دهی در بسیاری از ایستگاه‌ها با ظرفیت محدود صورت می‌گیرد. آن هم در حالیکه محموله جدید واگن‌های مترو به‌دلیل پرداخت نشدن سهم دولت از هزینه ترخیص واگن‌ها، در گمرک معطل مانده است.

محسن هاشمی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی مترو همچنان کمبود واگن و عدم پرداخت بودجه های قانونی و مصوب مترو است گفته : از چند ماه پیش محوله ای جدید از قطارها و تجهیرات مترو در گمرک معطل مانده که دولت برای ترخیص این محموله باید 50 میلیارد تومان پرداخت کند.
به گزارش ایلنا، مدیر عامل مترو با بیان این مطلب تصریح کرد: محموله ای که در گمرک معطل مانده شامل 7 قطار مترو، 18 واگن دو طبقه و 10 لوکومتیو خط تهران - کرج است که در مجموع برای ترخیص این تجهیزات و واگن ها از گمرک باید 65 میلیون یورو معادل 100 میلیارد تومان پرداخت شود.
وی افزود: در این میان باید برای خروج تجیهزات و واگن های معطل مانده در گمرک 50 میلیارد تومان توسط شهرداری و 50 میلیارد تومان توسط دولت پرداخت شود که شهرداری سهم خود را پرداخته و در انتظار پرداخت سهم دولت هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد که دولت برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان بخصوص در روزهای پایانی سال که میزان سفرها و تردد در شهر افزایش می یابد، اعتبارات مصوب مترو را پرداخت کند تا با ورود واگن های جدید ضمن بهره برداری کامل از ایستگاه های جدید مترو خدمات رسانی مناسب تری در سایر خطوط به شهروندان ارایه شود”.

پیش از این، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در باره قطارهای جدید ترخیص شده از گمرک بندرعباس گفته بود اعتبار ترخیص این قطارها در قالب بودجه عمرانی امسال مترو دیده شده بود ولی با توجه به اینکه دولت بخشی از این اعتبار را واریز کرده است با مشکل مواجه شده‌ایم.

ربیعی یادآور شده بود که بودجه عمرانی مترو برای سال‌جاری 445 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 170 میلیارد تومان پرداخت شده و بخش زیادی مانده است. وی همچنین با اشاره به افزایش مسافران مترو در بهمن و اسفند گفته بود با توجه به پیش‌بینی 2 میلیون مسافر برای مترو در نیمه دوم بهمن و اسفند، 8 قطار پیش‌بینی شده بود که وارد ناوگان مترو شود که از این تعداد یک قطار وارد ناوگان شده و مابقی هم در گمرک است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو افزوده بود درصورتی‌که این قطارها به موقع ترخیص نشود با توجه به افزایش مسافران مترو، در خدمات‌رسانی به شهروندان با مشکل و ازدحام مواجه خواهیم شد.

این گفته هادر حالی است که طی روزهای گذشته آمارهای مختلفی از تخلفات مالی دولت، جملگی هم بالای ده میلیارد دلار،  منتشر میشود یا درآمد فروش نفت به خزانه واریز نشده است یا اضافه درامدفروش نفت بالای قیمت مصوبه در بودجه و…. در حالیکه وزیر اقتصاد چندی پیش سخن از خالی بودن صندوق ذخیره ارزی کرده بود، در صندوق دیگری گویا پول وارز فراوان است وقانون بودجه 89 گفته است که به مترو تهران 2میلیارد دلار یا از صندوق ذخیره ارزی یااز هر صندوق ومنبع دیگری داده شود.