بازداشت به جرم توهین به رهبر

نویسنده

» گزارش ایل فاتوکوتیدیانو از دستگیری جوانفکر

کریستیان الیا

محمود احمدی نژاد از سال ۲۰۰۴ که رئیس جمهور ایران شد از هیچ بهانه ای برای حمله به اسرائیل و آمریکا فروگذار نکرده است. این بار هم در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، به هر کسی که با هر وسیله ای قصد متوقف کردن برنامه های اتمی ایران را دارد، حمله کرد. هیچ چیز در ساختمان شیشه ای سازمان ملل، احمدی نژاد را غافلگیر نکرد حتی دیدن صندلی هایی که هر سال در زمان سخنرانی اش خالی می مانند. اما توقع نداشت در همان زمان که این سخنان آتشین را می گفت یکی از وفادار ترین یارانش در ایران دستگیر شود: محمدعلی جوانفکر.

مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد که مدیر روزنامه ایران هم هست، یک جور بلندگوی دولت هم به حساب می آید.

اتهام جوانفکر که بابت آن به شش ماه زندان محکوم شده است، انتشار مطلبی است که در آن به رهبر ایران، آیت الله خامنه ای، توهین شده است. در گزارشی که وکلای جوانفکر منتشر کرده اند آمده که او را برای نوشتن مقاله ای دستگیر کرده اند که در آن گفته شده بود پوشیدن چادر برای زنان ایرانی یک امر سنتی یا محلی نیست و یک مسئله وارداتی است. این حرف یعنی زیر سووال بردن ساختار مذهبی که از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ در ایران بر کشور ایران حاکم شده است. در سال‌های اخیر ده‌ها نفر از نزدیکان احمدی‌نژاد با اتهامات مختلف دستگیر شده‌اند. خود جوانفکر هم پیش از این هدف آیت الله قرار گرفته بود اما رئیس جمهور موفق شد او را از رفتن به زندان نجات بدهد. یکی از موارد جنجالی دستگیری عباس امیری فر، مسئول نماز جمعه دفتر ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۰ بود. امیری فر به جرم پخش یک سی دی به زندان رفت که در آن وعده ظهور امام زمان در ماه ژانویه سال ۲۰۱۲ داده شده بود. یک درگیری شدید دیگر بین احمدی‌نژاد و خامنه‌ای در سال ۲۰۱۱ بر سر مشائی اتفاق افتاد.

اسفندیار رحیم مشایی، پدرعروس احمدی نژاد و رئیس دفتر وی، و در عین حال وزیر خارجه در سایه او نیز هست که به رمالی متهم شد. شبیه به اتهام امام جماعت ه دفتر ریاست جمهوری: زمان ظهور امام زمان، نزیک است.

این یک امر قفقهی است که از سال ۲۰۰۹ منجر به اختلافات شدید بین رهبر و احمدی نژاد شده است. انتخاب مجدد احمدی نژاد منجربه اعتراض مخالفان و به خیابان ریختن مردم شد. نیروی انتظامی و لباس شخصی ها دست به خشونت و نقض شدید حقوق بشر زدند. در آن زمان خامنه ای از احمدی نژاد حمایت کرد اما بعد از آن میانه شان شکرآب شد. مثلا در مورد مسئله اتمی. اطرافیان خامنه ای این اتهام را به احمدی نژاد می زنند که چنان در مقابل اسرائیل و آمریکا ایستاده است که خطر حمله به ایران را افزایش داده است. بعلاوه انقدر به گروه های شیعه در همه جای جهان کمک مالی کرده و اسلحه در اختیارشان قرار داده که خامنه ای را جلوتر از خمینی گذاشته است. در حالی که وی نمی خواست کشورهای سنی منطقه مثل قطر و عربستان سعودی را با خود دشمن کند، به همین جهت دست از صدور انقلاب شیعه برداشت. امروز مذهب در ایران بیشتر در موارد حکومتی و عرفی کاربرد دارد.

ایل فاتو کوتیدیانو، 28 سپتامبر