جدایی خسرو از شیرین

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

در راستای اینکه اخیرا وزارت ارشاد اعلام کرده است که پس از 900 سال رابطه عاشقانه میان خسرو و شیرین، کتاب باید با در نظر گرفتن ملاحظات دینی و شئوناتهای اسلامی ( برای حفظ بیضه اسلام شئون را دوبار جمع می بندیم که بیشتر حفظ شود.) به چاپ جدید برسد، این موضوع را در صفحه فیس بوک اعلام کرده و از دوستان خواستیم تا مواردی را که لازم می دانند در این مورد بگویند، به همین دلیل این نوشته یک نوشته جمعی است و من با همکاری دوستان آن را نوشتم. و به همین دلیل نیز یکی از همکاران ما توانست نامه وزارت ارشاد در این مورد را پیدا کرده و برای عبرت کلیه عشاق هوسران و مساله دار مانند لیلی و مجنون، وامق و عذرا، زهره و منوچهر و بقیه موارد مشابه تصمیم گرفتیم آن را به چاپ برسانیم.

برادر جمال الدین نظامی گنجوی!

در راستای مقابله با جنگ نرم دشمن و مبارزه با مفاسد اجتماعی و هنجارشکنی های برخی کوردلان، کتاب شما بررسی گردید و غیرقابل چاپ تشخیص داده شد، اما این وزارتخانه تغییراتی را پیشنهاد می نماید که در صورت اصلاح این شعر چاپ آن بلامانع است. این موارد قطعی است و سریعا اقدام شود:

اول، در راستای ترویج فرهنگ شیعی و لزوم ترویج اسامی ائمه اطهار اسامی اشخاص این شعر از اسامی پیرو جریان انحرافی ایرانیت به اسامی دینی تغییر یافته، اسم زن( شخص موسوم به شیرین) به “فاطمه” یا “رقیه” یا “منزل” و اسم فرهاد به “یاسر” یا “میثم” و نام خسرو به “علی” یا “حسین” تغییر یافته و در موارد دیگر نیز از اسامی اسلامی استفاده گردد. همچنین تا قبل از ازدواج و عقد شرعی میان اشخاص، آنان باید طرف خود را با نام خانوادگی مثل حسینی، امامی و از این قبیل خطاب نمایند.

دوم، در راستای اینکه برادر یاسر( فرهاد سابق) از نظر اخلاقی صلاحیت بیشتری از خسرو داشته و به کانون گرم خانواده نیز پای بند می باشد، بهتر است خواهر فاطمه( شیرین سابق) از ازدواج با خسرو منصرف گردد. برادر یاسر می تواند یک نظامی فعال در منطقه مرزی بوده و ضمن فعالیت به عنوان سرباز گمنام با نیروهای منطقه همکاری نماید.

سوم، با توجه به اینکه حضرتعالی برادر حکیم نظامی گنجوی، جزو عناصر نظامی بوده و از قرار اطلاع متولد عراق می باشید، ضمن دعوت آن برادر به همکاری با هنرمندان تولید کننده آثار فرهنگی اهل بیت، خواهشمند است در کنار سایر برادران نظامی به جای ورود به مسائل شبهه برانگیزی مانند داستان های مستهجن، به عرصه انتخابات وارد گشته و تنور انتخابات را گرم نمایید.

چهارم، در راستای عبرت اشخاص مساله دار، داستان زیر به جای داستان مستهجن خسرو و شیرین نوشته شود. شیرین( فاطمه) دختر یکی از مفسدین اقتصادی از طریق فیس بوک یا شبکه های هنجارشکن اجتماعی با شخصی موسوم به خسرو که فرزند یکی از مسوولان عالیرتبه نظام بوده و دارای پرونده فساد مالی می باشد، آشنا گشته و از طریق چت مخ او را می زند و بعد از یافتن مکان مربوطه پارتی برگزار می نمایند، اما ماموران آنها را دستگیر می نمایند. یکی از ماموران به نام فرهاد( یاسر) شیرین را دیده و از طریق ارتباط خانوادگی تصمیم به ازدواج و خواستگاری طی مراحل صحیح گرفته و برای دو ماه بعد قرار می گذارند و با هم عقد شرعی می نمایند. اما خسرو که در زندان است، با سپردن وثیقه آزاد شده و از طریق اسیدپاشی به صورت شیرین انتقام گرفته و دستگیر می شود. فاطمه تصمیم به قصاص گرفته، اما برای جلوگیری از ایجاد تصویر موهن از نظام از آن عدول نموده دولت کلیه هزینه جراحی فاطمه را پرداخت نموده، فرهاد نیز در این مدت به لبنان رفته و تصمیم می گیرد که با عملیات استشهادی به لقاء الله بپیوندد، اما با دیدن تصویر مقام معظم رهبری و خواندن خبر عمل جراحی فاطمه در برخی از پایگاههای اینترنتی به سوی کشور آمده و با هم ازدواج می نمایند.

پنجم، در صورتی که ناشر نخواهد از داستان فوق استفاده نماید، در راستای تفکیک جنسیتی پیشنهاد می شود نام داستان “خسرو و شیرین” با داستان “لیلی و مجنون” ادغام شده و بصورت “لیلی و شیرین” و “خسرو و مجنون” منتشر گردد. در صورت هر گونه افعال جنسیتی میان خسرو و مجنون و لیلی و شیرین، دیه آن پرداخت گردد و قبل از دریافت مجوز چاپ رسید دیه پرداخت شده به وزارت ارشاد ارائه گردد.

ششم، یکی از مشکلات اصلی این داستان شعری استفاده از جریان سلطنت طلبی می باشد که مخالف مبانی اسلام بوده و بخصوص اینکه خسرو، یک شخص آقازاده بی بصیرت است که فرزند شاه بوده و به دلیل برپایی محافل فساد و فساد مالی، بهتر است شیرین( فاطمه) که نامزد او بوده، با همکاری شاعر با سربازان گمنام اسلام، خسرو را به دادستانی معرفی و شخص مذکور علاوه بر اعتراف به مفاسد خود از جمله عشق به شیرین، توبه نموده و شیرین نیز پس از اطمینان از توبه با او عقد نماید. در این حالت، فرهاد می تواند با یکی از اقوام و خویشان خودش ازدواج نموده و از ورود به فضای درگیری اجتناب کند.

هفتم، در راستای اینکه براساس شایعات واصله، مساله شخص موسوم به خسرو به عنوان یک انحراف مهم از جاده عصمت و از اهم منکرات محسوب می گردد و حتی استاد مولوی از شاعران متعهد و مسلمان نیز در باره وی گفته “هر چه آن خسرو کند شیرین بود” این مصرع به عنوان اعتراف رابطه میان خسرو و شیرین محسوب گشته و نوع عمل نیز در همین بیت تعیین شده، به همین دلیل دادستانی موظف است پرونده شخص مذکور را با همین اعتراف که به عنوان شهادت چهار فرد عادل نیز عنداللزوم قابل اعتناست، پذیرفته و حکم صادر نماید. در صورتی که شاعر بخواهد از این داستان به عنوان اثری برای عبرت سایرین استفاده کند، خسرو می تواند قبل از رویت شیرین، موافقت ولی او را اخذ نموده و او را صیغه کند. البته، با توجه به نزدیک بودن خصوصیات اخلاقی برادر “ فرهاد”( یاسر) به الگوهای اسلامی، اداره بررسی وزارت ارشاد تصمیم نهایی را در مورد ازدواج شیرین خواهد گرفت و ازدواج شیرین علاوه بر نیاز به موافقت ولی، به موافقت کتبی بررس وزارت ارشاد نیز منوط خواهد بود.

هشتم، در راستای اینکه در شعر انحرافی و فتنه گرانه “خسرو و شیرین” شخص موسوم به خسرو به اعتراف شاعر اقدام به معانقه و بغل کردن شیرین نموده و او را یک بار بصورت برهنه در هنگام آب تنی در رودخانه می بیند، شاعر موظف است اولا برای عبرت زنان بدحجاب که در رودخانه اقدام به شنا نموده، از طریق هماهنگی با ناصر سیاه، اصغر سامورایی، حسن ترمز و کامبیز خلاف اقدام به تجاوز دسته جمعی به شیرین نموده( در این حالت از اسم فاطمه استفاده نشود) و بعد از اینکه خبر آن منتشر شد و اقدام به تبرج و خودنمایی و بدحجابی و شرکت در مراسم عروسی و رفتن به استخر و پوشیده لباس تنگ و موارد دیگر کاهش یافت، پس از دستگیری متهمان و مجازات آنان، خسرو از فاصله دور با شیرین ملاقات و از هر نوع ارتباط نزدیک، حتی در حد هدیه تهرانی و مشائی هم خودداری نموده و همه روابط پس از مراسم عقد انجام گیرد. در صورت نزدیک شدن خسرو به شیرین، شیرین موظف است به صورت او تف پرتاب کرده و اگر بخواهد بغل کند، با لگد به او بزند و به او بگوید ازت بیزارم، مگر بطور شرعی. اداره بررسی وزارت ارشاد موظف است، در مراسم عقد کنان حاضر بوده و ضمنا در معرفی دفتر عقد و ازدواج به ناشر اقدام نموده و برای استفاده از وام ازدواج نیز آنان را معرفی نماید.

نهم، با توجه به برهه زمانی اخیر و وسوسه های خناسان و اقدامات دشمن و تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد جنگ نرم دشمن، لازم است شاعر که خود از نظامیان می باشد و باید با خطرات دشمن آشنا باشد، در هر بیت یا اقلا در هر سه بیت یک بار از واژه دشمن استفاده نموده و از این طریق شعر مذکور را در خدمت اهداف نظام قرار داده و مجوز آن را دریافت نماید. به عنوان نمونه، اشعار به شکل زیر تغییر نماید

بیت “شنیدستم که دولت پیشه ای بود/ که با یوسف رخیش اندیشه ای بود.”

بشود: “شنیدستم که دولت پیشه ای بود/ که با دشمن ورا اندیشه ای بود.”

در قسمت “پاسخ دادن خسرو شیرین را” ابیات زیر تغییر یابد:

“حساب حلقه خواهم کرد گوشم/ تو می خر بنده تا من می فروشم

شمار بوسه خواهد بود کارم/ تو می ده بوسه تا من می شمارم

بیا تا از در دولت در آئیم/ چو دولت خوش برآمد خوش برآئیم

ز جان شیرین تری ای چشمه نوش/ سزد گر گیرمت چون جان در آغوش”

به شکل زیر تغییر نماید:

“شنود حرف دشمن کرد گوشم/ تو دقت کن که من آدم فروشم

شمار گاز خواهد بود کارم/ به گازی لپ او را می فشارم

بیا تا از در دولت درآئیم/ به دشمن چنگ و دندان را فشاریم

ز جان شیرین تر است ایثار بنده/ لگد باید زنم بر پشت و دنده”

با توجه به تغییرات پیشنهادی، برادر ابولی میرمشکوف به عنوان مشاور شعر آن برادر نظامی تعیین گشته و با همراهی ناشر کلیه تغییرات را بیت به بیت با وزارت ارشاد هماهنگ نموده تا ان شاء الله مجوز مذکور صادر گردد.

والسلام علی من اتبع الهدی

اداره کل بررسی وزارت ارشاد اسلامی

25 مرداد ماه 1390