چادر خاتون دست و پای دولت را بست

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» روزنامه ایران متخلف شناخته شد

به دنبال اعلام جرم خبرگزاری دولتی ایران علیه چند سایت اینترنتی در ارتباط با ماجرای ویژه نامه روزنامه ایران در مورد حجاب، دادستان کل کشور اعلام کرد این روزنامه مرتکب تخلف شده است. روزنامه ایران روز شنبه ویژه نامه‏ای  در مورد حجاب منتشر کرد که اعتراض شدید بعضی از مقامات و نهادهای مذهبی و حکومتی را در پی داشت. در پی انتشار این ویژه نامه، دادستان تهران نیز شکایتی علیه روزنامه ایران تسلیم دادگاه کرده است وتعدادی از نمایندگان مجلس اسلامی نیز خواستار برخورد قوه قضاییه با این نشریه شده اند.

 

هم انتقادات ادامه دارد و هم خاتون

پیش از این ویژه نامه خاتون مورد انتقاد شدید سایت‏ها و چهره‏های اصولگرا قرار گرفته بود، از دیروز اما با ورود قوه قضاییه و مجلس اسلامی سرنوشت این روزنامه با ابهامات بیشتری همراه شده است. با این حال دیروز یکی از دست اندرکاران اصلی ویژه نامه جنجالی خاتون از تداوم انتشار و طرح زوایای مختلف موضوع در شماره های بعدی خبر داد. سید مهدی طباطبایی در یادداشتی نوشته: “ویژه‌نامه خاتون با هدف تبیین فلسفه حجاب و ارائه راهکارهای متقن، عالمانه و دقیق و قابل اجرا برای مدیریت فرهنگی این مقوله مهم جامعه اسلامی و حوزه‌های پیرامونی آن به زینت نشر آراسته شد و در شماره‌های بعدی زوایای مختلف این مقوله مهم را به بحث و تعمق خواهد نشست تا خود نمونه‌ای از رویکرد فرهنگی دولت در ریشه‌یابی‌ها و احتراز از حرکت‌های فرهنگی فکر نشده و احساسی و بی‌نتیجه باشد.”

 

روزنامه ایران متخلف است

البته وعده سید مهدی طباطبایی تنها به شرطی عملی خواهد شد که روزنامه ایران بتواند همچنان به کار خود ادامه دهد، چرا که از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی صداهایی به گوش می‏رسد که خبر از برخورد با این ارگان رسانه‏ای دولت دارد. آنچنان که خبرگزاری‏های رسمی گزارش کرده‏اند، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل جمهوری اسلامی و سخنگوی قوه قضاییه، در مورد انتشار مطالبی در مورد حجاب در ویژه نامه خاتون، ضمیمه روزنامه دولتی ایران، گفته است که “تخلف این روزنامه در هیات نظارت بر مطبوعات مطرح و علاوه بر دریافت تذکر، پرونده تخلف به دادگاه ارجاع داده شد که این مساله به این معنی است که از نظر مراجع ذیربط، تخلفی صورت گرفته است.”

 اژه‏ای در مورد وضعیت کنونی روزنامه ایران هم گفته است: “اگر کسی بر خلاف مقررات و موازین حرکت کرده و توهین و بی احترامی کند، اگر شکایتی از شخص حقیقی یا حقوقی صورت بگیرد، با فرض شکایت، آن را تعقیب خواهیم کرد.”

وی یادآور شده که طبق قانون مطبوعات “اگر مطالبی در نشریه ای درج شود که موجب اختلاف بین طبقات مردم و برانگیختن احساسات مذهبی و جریحه دار شدن احساسات و توهین به موازین اسلامی شود، مجازاتی برای صاحب نشریه متخلف در نظر گرفته شده است.” وی از امکان مجازات نویسنده مطالب “خلاف قانون” نیز سخن گفته است.

به گفته وی با توجه به “اصلاحاتی که در قانون مطبوعات صورت گرفت” بر خلاف روال سابق “علاوه بر مدیر مسئول، نویسنده مطالبی که در ارتکاب جرم دخالت داشته، قابل تعقیب است.”

این گفته می‏تواند به معنای برخورد قضایی با مهدی کلهر، مشاور سابق  احمدی نژاد باشد،چرا که از مجموعه مطالب این ویژه نامه، آنچه بیش از همه هدف انتقاد و حملات شدید مخالفان دولت قرار گرفت مطلبی به قلم او بود که در آن، وی رواج چادر سیاه در ایران را از ابداعات ناصرالدین شاه قاجار و تاثیر گرفته از رنگ رایج در محافل خوشگذرانی اشراف فرانسه دانسته بود.

این درحالی بود که مقامات مذهبی و حکومتی جمهوری اسلامی، از جمله آیت الله علی خامنه ای، چادر زنانه را “حجاب برتر” نام داده و استفاده از آن را نشانه تقوا و عفاف زنان دانسته اند. در ایران زنان شاغل در نهادهای دولتی و حکومتی موظف به پوشیدن چادر هستند.

 

تخلف محرز است

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دیروز با اشاره به تذکر هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه ایران، ارجاع موضوع تخلف روزنامه ایران به دادگاه را تایید کرد. وی گفت: “تخلف این روزنامه برای هیات نظارت بر مطبوعات محرز شده است.” دادستان تهران، روز شنبه، علیه سرپرست روزنامه ایران به اتهام جریحه دار نمودن عفت و اخلاق عمومی اعلام جرم کرده بود. علی اکبر جوانفکر، سرپرست روزنامه ایران تلویحا دادستان تهران را هم گرفتار شتاب زدگی دانسته و گفته است: “این حجم بالا از مطالب متنوع و علمی و قوی، فرصت زیادی برای تحلیل می طلبد و نمی توان در عرض چند ساعت، حتی علیه آن اعلام جرم کرد”.

 

حجاب لیبرالی

همزمان 192 نماینده مجلس با “ضد فرهنگی” توصیف کردن ویژه نامه روزنامه دولتی ایران در باره حجاب و چادر، خواستار برخورد قوه قضاییه با این نشریه شدند. این نمایندگان در بیانیه دیروز خود گفته اند که ویژه نامه روزنامه ایران “با نگاه لیبرالی به مسئله حجاب و عفاف، به درج مطالبی پرداخته که با فرهنگ اسلامی همخوانی ندارد.”

در بیانیه این نمایندگان از چادر به عنوان “یک نماد جهادی اسلامی” یاد و روزنامه دولتی ایران متهم شده که “با اهداف خاص انحرافی و با سو استفاده از بیت المال” به نشر مطالبی پرداخته است که “به هیچ وجه با روح انقلاب اسلامی سازگار نیست.”

192 نماینده مجلس، “اظهارات غیر کارشناسانه و غیر منطقی و بدعت آمیز به مسئله حجاب” و “زیر سئوال بردن اقدامات قانونی نیروی انتظامی در طرح ارتقا سلامت اخلاقی” را از ایرادهای ویژه نامه خاتون دانسته و گفته اند که در این نشریه، “نوعی تسامح و تساهل فرهنگی و چراغ سبز به بدحجابی در فضای کشور” به چشم می خورد.

سه روز پیش نیز زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس فراخواند تا در خصوص مطالب درج شده در ویژه نامه روزنامه دولتی ایران در زمینه حجاب توضیح دهد. قبل از آن وزیر ارشاد اعلام کرده بود در ارتباط با ویژه نامه خاتون در یک گفت و گوی ویژه تلویزیونی حاضر و توضیحات مفصلی ارائه خواهد کرد؛ قولی که تا کنون عملی نشده است.

 

کار جریان انحرافی است

دیروز همچنین بسیج دانشجویی پنج دانشگاه تهران با صدور بیانیه ای خطاب به رئیس جمهور در خصوص این ویژه نامه “خواستار برخورد جدی با عاملان انتشار” آن و پاسخگویی به “دغدغه‌های دینی مردم” شدند. آنها در این بیانیه ضمن تاکید بر این نکته که هم اکنون “صدای دشمن از اردوگاه خودی توسط بوق‌های گوناگون به گوش می‌رسد”، خطاب به محموداحمدی نژاد هشدار داده‏اند: “ما اعلام می‌داریم که بر سر آرمان‌های انقلاب با هیچ فرد، گروه، جناح و حزبی عقد اخوت نبسته‌ایم.” این پنج تشکل دانشجویی مدعی شده‏اند که این نامه را “به نمایندگی از جوانان غیرتمند این مرز و بوم” نوشته‏اند.

در واکنش نسبت به انتشار مطلب حجاب در ویژه نامه خاتون، روزنامه کیهان هم در شماره دو روز پیش خود ضمن حمله لفظی شدید به روزنامه ایران و اظهار این نظر که این ویژه نامه حاوی مطالب موهن نسبت به حجاب و عفاف و آموزه های اسلامی است، نوشت انتشار این ویژه نامه با موج گسترده ای از خشم توام با اعتراض مردم و مجامع علمی و دینی روبرو شد و در همان حال، “استقبال همراه با ذوق زدگی دشمنان بیرونی و رسانه های وابسته به آنها را در پی داشت.”

 یاداشت روز کیهان که با عنوان “پادوهای اجاره ای” و به قلم حسین شریعتمداری، سرپرست و نماینده آیت الله خامنه ای در این روزنامه، منتشر شده، چاپ مطالب شماره مردادماه ویژه نامه خاتون را اقدامی عمدی از سوی “عوامل پشت پرده جریان انحرافی” دانسته و این نظر را مطرح کرده که ممکن است اقدام آنان با “دهها پروژه استعماری با صرف هزینه های هنگفت و نجومی برای مقابله با عفاف و حجاب” و حتی اقداماتی در دوران نظام پادشاهی بخصوص فرمان کشف حجاب در زمان رضا شاه مرتبط بوده باشد.

حسین شریعتمداری ضمن اشاره به این موضوع که “جریان انحرافی در تشکیلات ریاست جمهوری نفوذ کرده”، از اینکه روزنامه ایران، که منابع مالی آن از بودجه عمومی تامین می شود، به انتشار چنین مطالبی می پردازد انتقاد کرده و خواستار برخورد دستگاه قضایی با “این هنجار شکنی ها” شده است.

 

جنگ رسانه دولت و رسانه سپاه

روز دوشنبه، 24مرداد و در حالی که مشخص بود موج حملات برخاسته از انتشار ویژه نامه ایران به سادگی فرو کش نخواهد کرد، خبرگزاری دانشجویان ایران ـ- ایسنا ـ- متن اظهارات علی اکبر جوانفکر، سرپرست روزنامه ایران و خبرگزاری ایرنا  را منتشر کرد که ضمن رد انتقاداتی که از محتوای ویژه نامه این روزنامه در مورد حجاب به عمل آمده، گفته بود که او از “حجاب برتر” حمایت می کند.

در همین روز خبرگزاری دولتی ایران -ـ ایرنا ـ– نیز گزارش کرد که اداره حقوقی این خبرگزاری “مراتب اعتراض خود را به مدیران مسئول سایت های فارس، فردا نیوز، رجا نیوز، فرارو و جهان نیوز به اتهام افترا و نشر اکاذیب به قصد اضرار و تشویش اذهان عمومی، به ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد و خواستار برخورد قانونی با آنان شد.”

ایرنا در شکایت خود از خبرگزاری فارس مدعی شده که این خبرگزاری “مطلب منتشر شده در ویژه نامه خانون، ضمیمه رایگان روزنامه ایران در 22 مرداد ماه جاری را تحریف” کرده و “با انتشار مطالب خلاف واقع، باعث تشویش اذهان عمومی شده و روزنامه ایران را متهم به توهین به مقدسات نموده است.”

ایرنا همچنین سایت های فرارو، رجانیوز و جهان نیوز را متهم کرده است که در انعکاس خبر مربوط به واکنش هیات نظارت بر مطبوعات نسبت به روزنامه ایران، “به تبعیت از فارس، به این اقدام تحریفی اقبال نشان دادند.”

اما پس از این شکایت هم خبرگزاری فارس  حملات خود به ویژه نامه خاتون و نزدیکان محمود احمدی نژاد را متوقف نساخته است. دیروز این خبرگزاری نوشت: “ جریان انحرافی با انتشار ویژه‌نامه خاتون به‌دنبال انحراف اذهان از جهاد اقتصادی و مبارزه با فساد این جریان است. باید مراقب بود تا موضوعات انحرافی از این قبیل، بیش از حد طبیعی «برجسته»  نشود. مدیران فارس بر این عقیده هستند که  برای تهیه کننده‌های ویژه‌نامه خاتون، به خوبی روشن بوده و هست که بعد از انتشار آن قطعا واکنش‌های تندی از سوی متدینین، مومنین و جامعه انقلابی رخ خواهد داد، اما آنها به دنبال همین چالش‌ها و تنش‌ها ‌‌در جامعه و بین اقشار مختلف هستند.”

 

انتقادات انگیزه سیاسی دارد

جوانفکر، که از نزدیکان محمود احمدی نژادمحسوب می شود، گفته هدف از انتشار ویژه نامه حجاب، پرداختن به مقوله حجاب و عفاف “به طور علمی و دقیق” بوده و این اتهام را رد کرده است که محتوای آن با “پیش ذهنیت خاصی” تدوین شده بود. وی انتقاداتی را که از محتوای ویژه نامه خاتون به عمل آمده دارای انگیزه سیاسی دانسته و افزوده است “متاسفانه برخی با مستمسک قرار دادن برخی مطالب تحریف شده که اساسا نه در ویژه نامه خاتون و نه در هیچیک از نظرات ما وجود ندارد، به حرکتی سیاسی دست زده اند.” او چنین رویکردی را مغایر نظر آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دانسته است.

سرپرست روزنامه ایران در حالی که چادر را “حجاب برتر” نامیده تاکید کرده که دست اندرکاران روزنامه ایران، به عنوان مقلدان آیت الله خامنه ای به این مساله اعتقاد دارند. وی انتشار ویژه نامه خاتون و مباحث مربوط به حجاب در این روزنامه را “در راستای تبیین این اصل مهم اسلامی و دفاع عالمانه و دقیق از حدود آن” معرفی کرده است. جوانفکر برخورد انتقادی با روزنامه ایران را هم “ مانعی بر سر راه آزاد اندیشی جوانان و فرهیختگان” دانسته است.

پیش از این مهدی کلهر در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته بود که حرفهایش تنها مربوط به رنگ چادر بوده و نه اصل بحث حجاب:“این مصاحبه مربوط به دو سال پیش، زمان آقای اشتهاردی است و قرار بود این مجله در آن زمان منتشر شود که به دلایلی انتشار آن به تعویق افتاد و مباحثی که در آن مقاله مطرح کردم حرف‌هایی بود که در دیگر جاها گفته بودم و حرف جدیدی نبود.”

این نخستین بار نیست که روزنامه ایران هدف حملات اصولگرایان قرار می گیرد. هفته نامه “ایران جمعه” نیز در 22 اردیبهشت سال 1385 به چاپ مقاله ای اقدام کرد که از سوی دستگاه قضایی “توهین به قومیت ها” عنوان شد. انتشار این مطلب موجب شد این روزنامه پنج ماه از انتشار باز بماند.