اژه ای: اسراییل می خواست احمدی نژاد را بکشد

مژگان مدرس علوم
مژگان مدرس علوم

» شروع دولت دهم با ادعاهای جدید

غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات ایران در همایش مسئولان “هیئت های رزمندگان اسلام”  مدعی شد که اسراییل برای ترور محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری، در  زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی کرده است. به ادعای وی: “مقامات اسراییل برای اجرای طرح با سازمان مجاهدین خلق مستقر در عراق تماس گرفتند و منافقین در قبال این کار شروطی گذاشتند و از آنها خواستند که آمریکا و غرب نام منافقین را از لیست سیاه خارج کند.”

 محسنی اژه ای به خبرگزاری فارس گفت دیدار های مقامات اسراییلی و مجاهدین خلق در پاریس و در استراحتگاه ساحلی شرم الشیخ در مصر صورت گرفته. اما وی مشخص نکرد که دیدار مورد ادعا در حاشیه کدام اجلاس در شرم الشیخ رخ داده است.

 

ادعای تلاش آمریکا برای ربودن احمدی نژاد

خود محمود احمدی نژاد پیشتر در خرداد 87 گفته بود در جریان سفر سه ماه پیش او به عراق، “دشمنان” طرح ربودن او را داشته اند. سفر رسمی وی به عراق در اسفند 86 صورت گرفت و هیچ مشکل امنیتی درجریان آن گزارش نشد. احمدی نژاد حتی در سخنرانی در ششمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به سفر رسمی خود به عراق اشاره و یادآوری کرده بود که او اولین رئیس دولتی بوده که سفر رسمی اش به عراق را از پیش اعلام کرده بوده و شب را نیز در این کشور به سر برده است.

 احمدی نژاد بعدها در پاسخ به خبرنگارانی که خواستار توضیح بیشتر او درباره ادعای تلاش دشمنان برای ربودن وی بودند گفت: “اجازه دهید به وقتش داستان را عنوان می کنم، ولی باید به تبعات آن نگاه کنیم.” وی افزود: “بالاخره بنده مطلبی را مطرح کردم که طرف اصلی که دولت آمریکا بود و نمی توانست هیچ پاسخی در این خصوص دهد، وارد چرای آن نمی شوم چون چرای آن روشن است. آمریکا نمی توانست این مساله را تکذیب کند و تکذیب هم نکرد.”

این در حالی است که ارتش آمریکا در پی انتشار ادعای احمدی نژاد  اعلام کرده بود از هیچ تهدیدی علیه جان رئیس جمهور ایران در جریان سفر به عراق خبر ندارد.

در یک ماجرای مشابه دیگر، به دنبال سفر محمود احمدی نژاد به رم برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، فائو، ادعای دیگری درباره طرح ترور احمدی نژاد این بار در رم مطرح شد. در اوایل تابستان سال، 1387 علی ذبیحی یکی از مشاوران احمدی نژاد اولین کسی بود که با اعلام خبر برنامه ریزی برای ترور وی مدعی شد به خاطر به خطر افتادن “منافع نامشروع” بسیاری از قدرت های خارجی و محافل داخلی، می خواسته اند با استفاده از “تابش مقادیر بسیار زیاد اشعه ایکس وی را دچار مسمومیت کنند”.

سپس ا بوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در ایتالیا مدعی شد گزارش های مربوط به سوء قصد به جان رئیس جمهور در سفر به رم توهم توطئه نیست و صحت دارد. ظهره وند بدون اشاره به افراد یا گروهی، گفت عده ای قصد داشتند هنگام اقامت احمدی نژاد در رم، با استفاده از تابش مقادیر بسیار زیاد اشعه ایکس، او را دچار مسمومیت کنند. وی توضیح نداد چرا به رغم احساس خطر برای تغییر اقامتگاه رئیس جمهور اقدام نشد. او همچنین درباره چگونگی سنجش میزان اشعه ایکس موجود در اقامتگاه رئیس جمهور صحبت نکرد و ارائه توضیح بیشتردرباره جزئیات طرح مسموم کردن آقای احمدی نژاد و هویت عوامل آن را به زمان مقتضی موکول کرد. اما این بار هم جزییات بیشتری در این زمینه منتشر نشد.

با توجه به آن که نه در مورد ادعای اقدام علیه احمدی نژاد در عراق و نه راجع به سوء قصد به وی در ایتالیا بعدا مدارکی توسط مقام های مدعی منتشر نشد، باید دید که آیا این بار وزیر اطلاعات مستنداتی در باره “طرح ترور رییس جمهور” ارائه خواهد کرد یا خیر.